EH UMIVERSITY OF CALIFORNIA PRESS

advancing Knowledge, Driving Chango

The Dynamics of Public Opinion, Political Parties, and Media in Transitional Hong Kong
Author(s): Anthony Y. H. Fung

Source: Asian Survey, Vol. 38, No. 5 (May, 1998), pp. 474-493

Published by: University of California Press

Stable URL: http://www.jstor.org/stable/2645504

Accessed: 18-12-2017 03:13 UTC

JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide
range of content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and

facilitate new forms of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at

http://about.jstor.org/terms

University of California Press is collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend
access to Asian Survey

JSTOR

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



THE DYNAMICS OF PUBLIC OPINION,
POLITICAL PARTIES, AND MEDIA IN
TRANSITIONAL HONG KONG

Anthony Y. H. Fung

As Hong Kong moved from colonial governance to
Communist rule, since the mid-1980s its governmental and electoral struc-
tures have undergone significant transformation. Despite the piecemeal pace
of political reform, Britain’s retreat has created room for political participa-
tion and triggered democratization in the Hong Kong government. The emer-
gence of political groups was a by-product of this process, and the elections
carried out under British political reforms accelerated the development of
political parties. Grassroots pressure groups first appeared in the 1970s and
slowly broadened their activities to include political commentary and district
board participation in the 1980s.! Their consolidation into political parties
was galvanized by the colony’s first three-tier direct elections to the District,
Urban and Regional, and Legislative Councils—which took place in 1991.
The mass media played a significant role in legitimizing the image of these
parties by mobilizing and raising the awareness of the voting public.?
Legitimacy in the modern sense is the value or quality associated with
being accepted or justified. In the political context, it is concerned with the
perceived rightfulness of the dominant governmental system by the public.
The legitimation of a party is a process, the stages of which are defined by
the party’s changing relations with the media, public opinion, and govern-
ment agencies. During the initial stage seen in Hong Kong in the 1970s, the

Anthony Y. H. Fung is a Ph. D. candidate in the School of Journalism
and Mass Communication, University of Minnesota, and a Lecturer in the Department of En-
glish, City University of Hong Kong. An earlier version of this paper was presented at the 47th
Annual Conference of the International Communication Association, International/Development
Division, May 1997, Montreal, Quebec, Canada.

© 1998 by The Regents of the University of California

1. See Louie Kin-shuen, “Political Parties,” in The Other Hong Kong Report 1991, ed. Y.
Sung and M. Lee (Hong Kong: Chinese University Press, 1991).

2. See To Yiu-ming and Nip Yee-man, ed., Media Strategies and Election (in Chinese) (Hong
Kong: Hong Kong Humanities Science Publication, 1995).

474

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 475

mass media reflected the recent collective memory of social chaos during
China’s Cultural Revolution and the accompanying riots in Hong Kong in
1967. It supported the government agenda by portraying political groups as
detrimental to social stability. Toward the end of the 1980s, however, poll
data and electoral behavior showed that the public became increasingly re-
ceptive to political groups that had pledged their determination to pressure
China to fulfill its promise that Hong Kong people would rule Hong Kong.
The June 4 Incident in Tiananmen Square eroded the public’s trust of their
would-be sovereign. They vented their discontent and frustration with China
and again expressed their fear of loss of autonomy and democracy in surveys
and at the ballot boxes by turning to the liberal parties. Such democratic
aspirations and the resulting popularity of the parties brought a complete
about-face in the mass media in the 1990s, and they now endorsed demo-
cratic groups as legitimate political entities.® In 1991 and 1995, the pro-
democratic parties won landslide victories in the direct Legislative Council
(Legco) elections and continued to influence policy in Hong Kong until the
1997 handover to China forced them to relinquish power.

This article seeks to anticipate whether the media will continue to lean
toward the pro-democratic camp and the public under Chinese rule. It exam-
ines media coverage of the last Legco in light of the post-1997 political envi-
ronment and with specific regard to the interaction between the media and
political parties in Hong Kong. Within this framework three additional ques-
tions are addressed: (1) how did the media report on the democratic parties
after they had beaten the pro-China forces in the elections and entered the
establishment (the Legco)?; (2) given that China had openly rejected the
democratic camps, what was the ideological stance of the media toward the
liberal parties as Hong Kong moved toward the handover? Did the media
continue to legitimize the democratic parties or delegitimize them and why?;
and (3) when the positions represented by public opinion, the democrats, and/
or the Chinese authorities were in conflict, on which side did the media
stand? The answers to these questions have implications both for press free-
dom in Hong Kong after 1997 and in the elections scheduled for 1998. Ex-
amining the interactions between the parties and media also helps model the
interplay of political entities and the media in states under transition.

To understand the backdrop for these investigations, an analysis of the
political forces behind the media and their dilemma in the late transition pe-
riod (1992-97) is required. This necessitates examination of democratic
party politics, local-China tensions, and changing public opinion in Hong
Kong as well as an empirical investigation of news coverage. Finally, based

3. Anthony Y. H. Fung, “Parties, Media and Public Opinion: A Study of Media’s Legitima-
tion of Party Politics in Hong Kong,” Asian Journal of Communication 5:2 (1995), pp. 18-46.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



476  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIII, NO. 5, MAY 1998

on the contextual information and the news coverage, I offer an explanation
of the specific interactions between the media and various political parties in
both late- and post-transitional Hong Kong.

Political Coverage, Party Politics,
and the Media System
Pro-democratic groups monitored both local and Chinese authorities on be-
half of the public during the transition. At the time, the media supported this
dissident status by either giving them favorable coverage or exaggerating the
“party effect” in subsequent elections.* Studies on media portrayals in Hong
Kong suggest that after the election victories, party politics had attained a
“stage of full legitimation.”> The media tended to treat parties as legitimate
political entities and, during the 1994-95 elections, seldom questioned their
legitimacy. Incumbent party candidates were considered legitimate sources
for information on governmental and administrative affairs and therefore
worthy of coverage. The media, however, had to contend with two opposing
pressures. On the one hand, since the pro-democratic camp was part of the
establishment (inside the legislature), the “responsible” media were obliged
to cover the camp objectively. While the public had shown strong demo-
cratic aspirations and apparently was willing to accept more criticism of non-
democratic political groups, news coverage could not be too biased against
the nondemocratic groups lest it undermine the media’s credibility and pro-
fessionalism. On the other hand, the media as expected hesitated to denigrate
the pro-China camp (the anti-democratic camp) as China had publicly ob-
jected to the democratic arrangements fostered by the colonial regime. The
press had to consider professionalism in covering and framing the parties,
and at the same time had to attend to various vested interests and external
pressures.

Although formal British power has ended in Hong Kong, the residual in-
fluence of the British political reforms continues in the form of an incubated
group of local political leaders. Since the 1980s, the British colonial govern-
ment had been carrying out democratic reforms in the name of representative
governance. This is documented in the former government’s White Paper:
The Further Development of Representative Government in which it prom-
ised to quicken its step toward democracy by introducing a number of di-
rectly elected members in 1988 and ultimately “building up a significant

4. Leung Sai-wing, “Attitudes towards Party Politics,” in Indicators of Social Development:
Hong Kong 1993, ed. Lau Siu-kai et al. (Hong Kong: Hong Kong Institute of Asia-Pacific Stud-
ies, Chinese University of Hong Kong, 1995), p. 279. See also Lau Siu-kai, “Public Attitude
toward Political Parties in Hong Kong,” Occasional Paper no. 11 (Hong Kong: Hong Kong
Institute of Asia-Pacific Studies, Chinese University of Hong Kong, 1992).

5. For example, Anthony Y. H. Fung, “Parties, Media, and Public Opinion.”

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 477

number of directly elected members by 1997.”¢ Once a number of council-
lors had been directly elected, the government was unable to ignore public
opinion as represented in part by grassroots pressure groups and parties.

The Chinese authorities’ position on the future constitution and electoral
arrangements made it seem likely that people’s rights and interests would be
eroded under the new regime. Furthermore, China’s persistent opposition to
direct elections in effect excluded the middle and working classes from par-
ticipation in the system of governance. Clearly in this context, the pro-demo-
cratic groups gained broad public support in such a short period of time
because they fought for greater autonomy on behalf of the public. Not all
political groups were committed to the course of democracy and acting in the
public interest. Their rhetoric served functionally to garner votes, but when
Beijing co-opted them by, for example, appointing some members as advi-
sors in Hong Kong, they readily changed tack. Many local party leaders then
became semidependent on the approval and recognition of both the Chinese
government on the public, a situation which led to clear contradictions.”

Regardless of their political positions, Hong Kong’s most prominent par-
ties have always tied their interests to socioeconomic classes: either the mid-
dle classes or the rich. Broadly speaking, they can be divided into two
groups: the local bourgeoisie and the middle class reformers. Although these
groups are aligned in their support of a free market and capitalism in Hong
Kong, their political orientation is diametrically opposed. The bourgeoisie
includes real estate developers, bankers, and wealthy businesspersons, some
of whom have considerable investments in China. They are conservative and
anti-democratic, and naturally became China’s co-optation target. Though
some may have felt a strong sense of attachment to China, most saw politics
as a means to achieve profit. Since Chinese leader Deng Xiaoping opened
free enterprise zones on the mainland side of the Hong Kong border in the
early 1980s, they have set their eyes on the China market and on cultivating
the crucial personal connections with officials required to do business effec-
tively there. They were not about to sacrifice the privileges they enjoyed and
their lucrative ties with China, and thus they advocated the more conservative
approach that China preferred.®

6. Lau Siu-kai, “Political Reform and Political Development in Hong Kong,” in Hong Kong
and 1997: Strategies for the Future, ed. J. Yao et al. (Hong Kong: Centre of Asian Studies,
University of Hong Kong, 1985).

7. Lau Siu-kai, Hong Kong Politics in the Transitional Period (in Chinese) (Hong Kong:
Wide Angle Publishing Co., Ltd.), pp. 283-306.

8. Jane C. Y. Lee, “The 1997 Transition and Hong Kong’s Evolving Political Leadership,” in
One Culture, Many Systems: Politics in the Reunification of China, ed. D. H. McMillen and M.
E. DeGolyer (Hong Kong: Chinese University Press, 1993), pp. 63-93; and Lo Shiu-hing, “Hong
Kong: Post-colonialism and Political Conflict,” in The New Rich in Asia: Mobile Phones, Mc-

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



478  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIII, NO. 5, MAY 1998

Their opponents were the advocates of reform, that is, the indigenous lib-
eral-minded middle class composed of lawyers, medical doctors, and teachers
highly supportive of such Western values as human rights and democracy.
The June 4 Incident spurred the evolution of some of their number to effec-
tive party leadership. In spite of its middle class and professional back-
ground, the democratic leadership also secured strong support from the
working class. For example, the democratic camp mobilized two million
people to demonstrate against China’s military crackdown on its student
movement in 1989.

Segments of Hong Kong’s press systems have long gravitated to one of
two political camps: the Nationalists and the Communists. Not surprisingly,
in the twilight of colonial rule the press system experienced a shift in favor of
Communist China. The balanced, stable ideological equilibrium also began
to collapse as the pro-KMT papers withdrew from Hong Kong. Substituted
in its wake was a potpourri of newspapers representing different ideological
spaces ranging from the depoliticized press of commercial interests to that of
the economic and soon-to-be political elite such as the pro-China Communist
party organ Wen Wei Po and Ta Kung Pao. The ideological conflicts in this
industry no longer hinged upon the Nationalist-Communist struggle but were
instead bound by both local (Hong Kong) and national (China) contradic-
tions.> Whereas the people of Hong Kong sought a greater degree of auton-
omy under the promise of “two systems,” China continued to interfere in
local affairs in the name of “one country.”

The Hong Kong press epitomizes the struggle between pro-democratic par-
ties and the pro-China camp. During elections, the press has split into two
camps: the ideological-laden or “biased” press and the “centrist” or neutral
press. Whereas the China mouthpieces, the Wen Wei Po and the Ta Kung
Pao, promoted the pro-China camps, the independent press observed the pro-
fessional codes of journalism and remained neutral.

During the late transition period, some newspapers were acquired by busi-
nessmen who sought to depoliticize the press to win favor with the mass
public and ingratiate themselves with the Chinese authorities. Only a few
independent papers remained critical of China. Capitalist acquisition how-
ever did not necessarily mean that editorial policy changed or coverage fa-
vored certain camps. The press had to conform to a dual “legitimizing
creed,” namely, not to undermine the legitimacy of Chinese authorities by
bolstering the democratic forces while not acting to disgrace their own legiti-

Donald’s and Middle-class Revolution, ed. Richard Robinson and David S. G. Goodmas (New
York: Routledge, 1996), p. 165.

9. Lee Chin-Chuan, “Media Structure and Regime Change in Hong Kong,” paper presented at
the Chinese Media in the Information Age Conference, Minnesota, Minneapolis, 1996. See also
Michael Yahuda, Hong Kong: China’s Challenge (London: Routledge, 1996).

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 479

macy by neglecting local interests through flattering the pro-China forces too
overtly. Accordingly, the media had to proceed extremely carefully when
framing the elections and the ensuing struggles between pro-China and pro-
democratic camps. !¢

Parties and the 1994-1995 Elections

The 1994--95 three-tier elections served as a gauge not only of the popularity
of the parties involved but also of the ideology of the press. It also marked
the second time that the pro-China camp clashed directly with that of the
democrats. The District Board elections came in September 1994, followed
by the Urban and Regional Council elections in March 1995 and the Legco
election that September. During the latter—the last election before Hong
Kong reverted to China in 1997-—an unprecedented 60 Legco members were
elected. Legco had three kinds of members, each with its own election: a
geographical constituency election (20 seats), a functional constituency elec-
tion (30 seats, 9 seats more than the 1991 election), and an electoral commit-
tee election (10 seats). The number of registered voters had soared from 1.9
million in 1991 to 2.56 million in 1995.

The elections were complicated by the political row between China and
Britain. The Chinese government publicly declared its refusal to recognize
the 1994-95 three-tier elections carried out under the constitutional reform
proposed by Governor Chris Patten in October 1992. The reform effectively
secured the pro-democratic camp’s place in the legislature and contradicted
the Chinese authorities’ original plan to ensure a pro-Beijing voice in the
legislature. In retaliation, the Chinese government threatened to tear down
the Legco, instituted a provisional legislature, and declared that the term of
the elected legislators would expire on June 30, 1997. Although hopes of a
“through train” arrangement for the political body that would allow elected
members to retain their positions after the handover were fading in the wake
of Beijing’s reaction, many groups still put forward candidates for election.

Between the first three-tier election in 1991 and that of 1994, the configur-
ation of the party system had changed greatly. Anticipating the election, the
existing political groups realigned and new parties were inaugurated. There
were 44 political organizations which vied for elections between 1982 and
1994, but by 1995, the number had been reduced to only 33. The party sys-
tem eventually consolidated and five major parties dominated the scene: the

10. For the changing media landscape in Hong Kong, see Anthony Y. H. Fung and Chin-
Chuan Lee, “Hong Kong’s Changing Media Ownership: Uncertainty and Dilemma,” Gazette 53
(1994), pp. 127-33. For an analysis of “legitimizing creed,” see Jay Blumler and Michael
Gurevitch, “Towards a Comparative Framework of Political Communication Research,” in Polit-
ical Communication: Issues and Strategies for Research, ed. Steven Chaffee (Beverly Hills, Ca-
lif.: Sage, 1978), p. 177.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



480  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIII, NO. 5, MAY 1998

Democratic Party (DP), the Democratic Alliance for Betterment of Hong
Kong (DABHK), the Liberal Party (LP), the Hong Kong Association for De-
mocracy and People’s Livelihood (HKADPL), and the pro-China Liberal
Democratic Federation (LDF). The democratic camp was represented by the
DP, which was established in 1994 when the United Democrats—the winner
of the 1991 election—merged with the pressure group Meeting Point. A sur-
vey in November 1992 showed that 78% and 36% of the people, respectively,
regarded the United Democrats and Meeting Point as representatives of “de-
mocracy.”!! The pro-China camp was headed by the DABHK and followed
by the LP. The LP represented businessmen who were attempting to secure
business interests and privileges. The HKADPL reportedly held an “ambigu-
ous” position: claiming itself to be in the democratic camp while at the same
time it warmly received China’s co-optation. The new configuration was a
better reflection of the ideological boundaries of the candidates as well as
those of the voters.

Tug of War: Democrats vs. Pro-China Camp

The 1994-95 elections were portrayed in Hong Kong’s media mainly as bat-
tles between the democratic and pro-China forces. The pro-democratic DP
was successful in positioning itself as critical of both the Chinese authorities
and British maladministration, and as fighting for a wider boundary for the
freedom of Hong Kong’s people. The DABHK-led pro-China camp, for its
part, was faced with the strenuous task of winning public trust and negating
anti-Communist China sentiment even as it accepted tentative support from
the Chinese government and official media.

Beijing accused the British of violating the Joint Declaration, the Basic
Law, and other Sino-British arrangements signed by the foreign ministers of
both countries to resolve the disputes created by the handover. Though China
threatened to invalidate the election results, it hedged its bets. The New
China News Agency’s Hong Kong bureau (NCNA, or Xinhua), continued to
produce favorable coverage of the DABHK during the elections. Signifi-
cantly, the pro-Beijing media began calling on Hong Kong’s voters to elect
legislators who could better communicate with China and thus ensure a
smooth transition to Chinese rule. Xinhua’s support increased DABHK’s
recognition and, through the China-controlled Federation of Trade Unions,
helped mobilize the working class. In February 1994 just before the first

11. Caritas Community Centre, A Snapshot of Hong Kong’s Political Groups (in Chinese)
(Hong Kong: Caritas Community Centre, 1993).

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 481

election, a survey found that public acceptance of the DABHK was second
only to that of the DP (99%).12

However, the DABHK soon realized that it aimed to represent proletarian
interests in a political realm dominated by capitalists, an increasingly difficult
and precarious proposition after June 30, 1997. At times, the DABHK had to
support decisions and sacrifice mass interest in favor of the wealthy and the
capitalists, who somewhat ironically have received preferential consideration
from China. Thus, the public viewed the pro-China camp as a pathetic polit-
ical organization that owed allegiance to the Chinese authorities and appeared
to have inadvertently compromised the interests of Hong Kong’s people. It
was no surprise, then, it received little support in the 1995 elections.

By contrast, the DP did earn popular support despite its relatively limited
financial resources. In terms of membership, the DP had been Hong Kong’s
largest political party, but this situation changed with the founding of the
DABHK in 1993. Whereas the DP had around 500 active members at most
in 1994, its pro-China rival had already recruited 1,086 members by the end
of 1995.13 The size and composition of this membership meant that the
DABHK could count on strong working class support in the elections through-
out 1994-95. However, despite the DP’s disadvantages the party was held in
the greatest favor by the general populace as the results of a variety of opin-
ion surveys show. For example, a Ming Pao newspaper poll published in
July 25, 1995, showed that the DP ranked first, scoring 63 points out of 100
possible points. The HKADPL came second (57), the DABHK third (56),
and the LP fourth (53). Another Ming Pao poll published September 11 that
asked respondents to rank performance in the area of social policy gave the
top slot to the DP (4.1 out of 5), as opposed to the DABHK’s third place
finish (3.6).

Political Reform and Conflict:

Distrust and Confidence
The popularity of the pro-democratic camp was not without reason. The pub-
lic demand for democracy had long been shaped by the changing political
context and the ongoing political struggles, both of which were increasingly
an interplay between the impending British withdrawal and the ever-ex-
panding influence of China over Hong Kong’s policy. Before Hong Kong
was returned to China, the British colonial government under Patten loosened
its rein on official power and distributed it to the local elite through electoral

12. Poll conducted by Wharf Cable and Hong Kong Polling and Business Research Company
as reported in Hong Kong Economic Times, February 14, 1995.

13. For DP membership data, see Oriental Daily News, October 3, 1995; for the DABHK, see
Ming Pao, December 13, 1995.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



482  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIIL, NO. 5, MAY 1998

reforms and the appointment of locally born Chinese in place of British expa-
triates to chair important governmental bodies. This was done to maximize
democratic freedoms in the colony prior to the handover. However, the polit-
ical participation granted and democratic reforms carried out vexed the Chi-
nese authorities, who insisted that they inherit the existing political structure
relatively unchanged and intact. Despite China’s strong resistance, in Octo-
ber 1992 Governor Patten tabled the democratic reform proposal that essen-
tially made all seats in the legislature directly or indirectly elected.

Immediately after the proposal was gazetted in March 1993, a March 20
South China Morning Post (SCMP) poll revealed that 35% of the public said
Patten was “correct” versus 32% opposed. However, the ever-intensifying
conflict between China and Britain had significantly eroded people’s confi-
dence in the British, Chinese, and Hong Kong governments and aroused a
sense of anxiety among the public. The relative confidence index as mea-
sured by Social Research Hongkong (SRH) and published in Ming Pao on
February 16, 1995, reached 88 out of 100 points in October 1994. This was
the highest late transition figure; scores of 95 or 96, by contrast, were com-
mon before the June 4 Incident. In 1994, Hong Kong’s relationship with
China was of greater concern to the colony’s residents (40%) than other is-
sues like the economy (20%) or democracy (15%), according to a January 12,
1996, Ming Pao survey. Many respondents called for a change in specific
political actors in the government; a poll released by the SCMP on May 29,
1995, also found that almost half the respondents (48%) would have liked to
see Governor Patten leave Hong Kong two years early and seat a council of
local people to administer the colony in his place.

People were also piqued at China’s unequivocal and unilateral decision to
disband the Hong Kong’s elected legislature and reappoint an interim body in
1997—this in spite of the fact that people in general supported the through-
train idea. A survey released by the SCMP on January 9, 1995, showed that
more than 70% of the respondents distrusted the China-appointed Preliminary
Working Committee, and less than 20% believed that this body could repre-
sent the people of Hong Kong. Irritated at China’s interference, 52% of those
interviewed for a July 15, 1995, Ming Pao poll indicated a preference for an
independent Hong Kong or a Hong Kong under British administration rather
than becoming a Special Administration Region (SAR) of China. By Febru-
ary 1996, the SCMP reported that the percentage of those who wanted inde-
pendence or British rule had dropped back to 14%.

Democratic Aspirations and Democratization
The public outcry reflected in opinion polls were significant indicators of
Hong Kong’s fundamental change in political structure and the thinking of its
public. In the past, the colony’s residents were said to be politically apa-

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H, FUNG 483

thetic. Hong Kong had long remained non-democratic because of its politi-
cally dependent status as a colony and because the public recognized the
attitude of its future sovereign.!4 As mentioned earlier, the colonial govern-
ment chose to implement reforms to decolonialize governance prior to the
British withdrawal, but due to the structural limitations of the future SAR the
reforms were piecemeal. The government was also aware that any drastic
change would be subsequently dismantled by the Chinese government. The
resulting reform configuration provided only limited opportunities for local
elite participation in the political process without a significant alteration in
the executive structure. But the partial reforms did provide a fertile environ-
ment for the growth of a limited understanding of and aspiration for democ-
racy among Hong Kong’s people.

Approaching the end of the 1980s, it appeared that the democratizing re-
forms had changed Hong Kong citizens’ traditional values. Foregoing the
passive political behaviors of the past, the public became more actively en-
gaged in politics and pushed for a faster pace of democratization. The June 4
Incident intensified this democratic aspiration. The public also expressed its
displeasure with the Chinese authorities by voting for parties critical of
China. Contrary to the common notion that the public was ignorant, the mid-
dle and elite (professional) classes showed they were clearly aware of the
dynamics between government and politics during Hong Kong’s transition. >

Although public demand for democratic reforms has undeniably been on
the rise in Hong Kong, the public’s conception of democracy is full of ambi-
guities. Its democratic aspiration has been instrumental and utilitarian rather
than ideological.'® As the public began to understand that the political struc-
ture was not effective in safeguarding its future interests, there was awareness
that Chinese “democratic reforms” were little more than populist rhetoric and
not a prelude for the establishment of a democratically elected government.
The colonial government essentially had created instead a system of a
nonelected executive government that consulted the people and was checked

14. Kuan Hsin-chi, “Hong Kong after Basic Law,” HKIAPS Reprint Series no. 8 (Hong
Kong: Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies, Chinese University of Hong Kong, 1991).
See Lau Siu-kai, Society and Politics in Hong Kong (Hong Kong: Chinese University Press,
1982) on the political indifference of Hong Kong Chinese.

15. Timothy Wong and Lui Tai-lok, “From One Brand of Politics to One Brand of Political
Culture,” Occasional Paper no. 10 (Hong Kong: Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies,
Chinese University of Hong Kong). See also Jermain T. M. Lam and Jane C. Y. Lee, “Alle-
giance, Apathy or Alienation? The Political Culture of Functional Constituency Voters in Hong
Kong,” in One Culture, Many Systems: Politics in the Reunification of China, pp. 95-120.

16. Kuan Hsin-chi and Lau Siu-kai, “The Partial Vision of Democracy in Hong Kong: A
Survey of Popular Opinion,” China Journal 34 (1995), pp. 239-64.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



484  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIIL, NO. 5, MAY 1998

by a few counter-elite.!” People’s appreciation of the positive and observable
outcomes produced by the subsequent reforms had the effect of further rein-
forcing democratic aspirations.

The craving for democratic reform in Hong Kong hinges on the fulfillment
of political and social functions, but when the path of reform is met by an
intransigent Chinese government, commitment to the cause of democracy
wavers. Accordingly, those who aspire for democracy do not necessarily par-
ticipate at higher voter registration or voting rates. To some, Hong Kong
people are “concerned bystanders” who in general have limited and narrow
civic awareness, strong concern for social affairs, and high praise for demo-
cratic values, but are weak at political participation. This view is borne out
somewhat by a 1994 poll taken by the Social Research Centre of Hong Kong
University. It showed that the percentage of people intending to vote (46%)
did not increase as compared to the figures in the first three-tier election in
1991, although people were aware of the high political stakes.!®

Public Opinion, Parties, and Identification
The low percentage of those intending to vote following implementation of
the reforms could have been due to skepticism of political parties. In 1990,
44% “agreed” or “strongly agreed” that parties would destabilize Hong
Kong; studies after the 1991 elections showed that people still had a negative
perception of the political parties.!® However, in the functional constituen-
cies in the direct Legco election, party candidates won 16 out of 18 seats and
17 out of 20 in 1991 and 1995, respectively. Other opinion polls revealed
that people did vote for issues in 1991 and that party identification was not a
major factor affecting the overall results of elections. Nonetheless, subse-
quent studies and the voting outcomes themselves give contradictory evi-
dence; voters were shown to be making their decisions not based upon policy
orientation or party platforms, but a sentimental identification with certain
political parties instead. In the 1991 Legco election, studies found that 14%
of the voters were “core-identifiers” whose sentiment of identification toward

17. Fung Ho-lap, “Attitudes towards Protest Action,” in Indicators of Social Development, pp.
291-320; and Anthony B. L. Cheung, “Democracy and the Democratic Movement in Hong
Kong: Origin and Prospects,” Politics, Administration and Change 18 (January-June 1992), pp.
18-38.

18. Kuan and Lau, “The Partial Vision,” p. 262. See also Timothy Ka-ying Wong and Shum
Kwok-cheung, “Civic Awareness of Hong Kong Young People in the Late Transitional Period:
A Comparison of Hong Kong as a Whole and the Shatin District” (in Chinese), Occasional Paper
no. 48 (Hong Kong: Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies, Chinese University of Hong
Kong, 1996). For poll data, see Hong Kong Economic Journal, September 15, 1994,

19. Lau Siu-kai, Hong Kong Politics, pp. 283-306, and also “Public Attitude.”

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 485

the various parties was firm and stable; and another 21% were “peripheral
identifiers” whose sentiment of identification was of a nascent nature.20

Parallel to the public’s democratic aspirations, the identification with polit-
ical parties was also characterized as pragmatic and instrumental, in part,
because the parties were seen as one means to apply pressure on the govern-
ment. In mid-1995, the DABHK rose to number three among the political
groups in Hong Kong. A July 25 Ming Pao headline gave “safeguarding the
benefit” of the Hong Kong people as the reason for its popularity. In fact, a
survey the DABHK had earlier conducted reported by Ming Pao on February
21, 1994, showed that the public placed a priority on solving living problems
(56.1%) and only secondarily dealt with political issues (less than 10%).

Media Legitimation and Delegitimation
Given that the pro-China party was not as well-received by the public as its
pro-democratic counterparts, the question of how the media chose to cover
the parties during the 1994-95 elections becomes an interesting one. I use
frame analysis to examine the media’s (de)legitimation of the parties during
the campaign for the September 1995 Legco elections. Framing, which takes
place between the news sources and the media, offers a means to study a
transaction. A frame serves to define (or define away) opposition both in
constructing news and, such as in the case at hand, legitimizing a political
movement. News actors and the media are involved in a symbiotic relation-
ship. Both act to interpret events and negotiate meanings over the frames in
which the meanings themselves are embedded. However, while news sources
can influence events by selectively providing or withholding information, the
journalists act as news gatekeepers by deciding what is news and subse-
quently selecting various frames for the events. They play a central role in
the construction of meaning in the story line they choose in their reporting of
events, and they also decide which frame sponsors will be selected or empha-
sized. Media commentators subsequently develop the arguments and images

20. Louie Kin-shuen, “The ‘Party Identification’ Factor in the 1991 Legislative Council Elec-
tion: The June 4th Incident and the Anti-Communist China Syndrome,” in Hong Kong Tried
Democracy: The 1991 Elections in Hong Kong, ed. Lau Siu-kai and Louie Kin-shuen (Hong
Kong: Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies, Chinese University of Hong Kong, 1993),
pp. 175-85. A survey taken before the Regional and Urban Council election in 1995 also
showed that 55% of the DP’s supporters were strong “identifiers” while only 25% of the
DABHK supporters were deemed to be so. See Tsoi Chi-keung, “A Preliminary Analysis of
Sources of Votes of Five Major Parties,” in Election and Parliamentary Politics: New Political
Environment in Hong Kong after the Rise of Political Parties (in Chinese), ed. Tsoi Chi-keung,
Lau Sai-leung and Chan Pak-kuan (Hong Kong: Hong Kong Humanities Science Publication,
1993), p. 63.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



486  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIIL, NO. 5, MAY 1998

that support particular frames, and symbolic contests are carried out in the
arena of media output.?!

Two newspapers, the South China Morning Post and the Ming Pao Daily
News were chosen for studies, because they are aimed at readers who repre-
sent the Hong Kong elite: highly educated professionals, executives, and gov-
ernment officials. Newspapers from August 1, 1994 (the opening date for
District Board election nomination) to September 17, 1995 (the final Legco
election date) were analyzed intensively to extract party news frames. News-
paper articles were selected by purposive sampling so as not to miss the im-
portant events during this period. To better understand the interaction
between the parties and journalists involved, interviews were conducted with
spokespersons from the two leading parties, the DP and the DABHK, and the
12 reporters covering either the elections or political beats.?? Finally, the me-
dia’s treatment of the two parties regarding identical issues is evaluated.

Hong Kong journalists are conscious of the professional expectation of
standards for balanced and fair reporting. While they are aware of the direct
impact of media coverage, they are less aware of how subtleties in the treat-
ment of issues in their reports can also have an effect. The media in general
legitimized the DABHK and delegitimized the DP during the 1995 election,
although the latter ultimately triumphed in the polls. The media praised the
DABHK for its unity and the support it got from Beijing. The papers high-
lighted China’s open support of the DABHK, identifying it as the “largest
pro-Beijing party” and a “friend of China.” Conversely, they emphasized
China’s denial of the DP’s legitimacy. The SCMP reported that the DP’s
first contact with the Chinese authorities had “met obstacles” due to the
party’s critical stand on the June 4 Incident. The DP was described in Ming
Pao to be a “loser” when the Chinese authorities refused to discuss Hong
Kong social issues (in this instance, a sewage problem) with the party be-
cause the conditions for talks were not yet ripe. In contrast, the chairman of
the DABHK was presented unquestionably as a legitimate spokesperson for
Hong Kong interests who channeled public opinion on various issues and did
so sometimes on behalf of the Chinese authorities as well. Framed as a
strong opponent of the DP, DABHK Chairman Tsang Yuk-Shing was offered

21. See William A. Gamson and Andre Modigliani, “Media Discourse and Public Opinion on
Nuclear Power,” American Journal of Sociology 95 (1989), pp. 1-37; Herbert Gans, Deciding
What’s News.: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek and Time (New
York: Vintage, 1979); Gaye Tuchman, News Making: A Construction of Reality (New York:
Free Press, 1978); Todd Gitlin, The Whole World Is Watching (Berkeley: University of Califor-
nia Press, 1980), p. 2; and Charlotte Ryan, Prime Time Activism: Media Strategies for Grass-
roots Organizing (Boston, Mass.: South End Press, 1991).

22. The author is indebted to Linda Lee and Carrie Wong, who conducted most of the inter-
views. The interview data are used as background information. Two party spokesmen were
interviewed in Hong Kong on December 1 and 21, 1996, respectively.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 487

the chance to present his personal evaluation of the 1994 election results in
that year’s September 20 SCMP. He was often interviewed to confirm offi-
cial Chinese statements and elaborate on the party platform, a document pre-
pared by the chief editor of the CCP press in Hong Kong.?3

The DP did not receive such favorable coverage from the Hong Kong me-
dia. Rather, the party was subjected to four broad varieties of criticism.
First, it was charged with failing to adhere to the democratic principle. In
general, the DP—framed as the advance guard of democracy—was alleged to
be switching sides to the pro-China camp once it won election. It was ac-
cused of softening its stance toward China when words about the condemna-
tion of the June 4 Incident were removed from its manifesto. The SCMP
suggested that the DP “hoped to capitalize on [the Meeting Point’s] closer
relationship with China” regardless of its democratic goal. In an article criti-
cal of the revision, the SCMP compared the original manifesto draft with the
revised one and pointedly noted that a sharp attack on the Chinese govern-
ment’s massacre of pro-democracy demonstrators had been struck from the
latter. This negative report forced the party’s leader, Martin Lee, to clarify
publicly the DP’s determination to follow “the footsteps of the former liberal
flagship.”2#

Secondly, the media commonly disparaged the party’s leadership and high-
lighted internal rifts within the party. When a leading DP figure decided to
quit politics, the alacrity with which the papers sought reactions from other
members of the party created the impression that the party’s leadership
lacked unity. The reports gave equal play to the accusations of some mem-
bers of the DP that the legislator in question was “[bliased and narrow-
minded,” and to the anger of the legislator who felt he had been “unreasona-
bly renounced” by the party.?s

By contrast, the papers seemed sympathetic to and forgiving of the
DABHK when it was faced with a similar problem in its leadership. When
Ming Pao reports discovered that party Chairman Tsang had sought a foreign
passport (thus demonstrating a lack of confidence in the soon-to-be sovereign
China), the paper carried extensive reports explaining the situation and
Tsang’s decision to withdraw the application. On September 13, 1994, the
SCMP published an article penned by Tsang explaining his position. The
papers did not frame the event as evidence of fragmentation in the party:
rather, they chose to emphasize how his decision to abandon the attempt

23. See Ming Pao, August 22 and November 24, 1994, and South China Morning Post
(SCMP), September 20, October 19, November 16, 1994, January 8, and February 13, 1995.

24. See news reports in SCMP on August 21, 23, and December 5, 1994, and September 10,
1995. “Former liberal flagship” refers to the United Democrats, which had won 17 seats in the
1991 Legco election.

25. See both Ming Pao and SCMP, April 19, 1995.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



488  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIII, NO. 5, MAY 1998

“bolster[ed] morale” and was the “glory” of the party. There were few nega-
tive stories about Tsang and reports on the reaction of core DABHK mem-
bers focused on the declarations of support for him.26

Third, the media presented the DP as a collection of incohesive and incon-
sistent democrats. On the whole, reporters kept a close eye on the DP and
tended to expose conflicts among its membership. The SCMP reported ex-
tensively on the row between two pro-democratic camps on the issue of co-
operation between the DP and the HKADPL in the election. Journalists were
also sensitive to policy inconsistencies and “double standards” in the DP.
The papers noted that a rank and file member of the DP who released an
internal document to the public was reprimanded, while a high-ranking mem-
ber escaped punishment even though he disclosed the party electoral strategy.
The papers were also critical of the “mistake” made by Chairman Lee and
other leaders who threatened to discipline a DP member resigning from his
councillor’s position without party approval. By contrast, Ming Pao played
down any inconsistencies in the DABHK’s handling of internal conflicts and
party affairs.

The media’s ability to reveal DP incohesiveness and inconsistency was
probably due to the party’s relative openness. Reports of members who al-
legedly voted against DP candidates in the 1995 election were not uncom-
mon. Such incohesiveness was described as rebellious and played up in Ming
Pao articles. Reports questioned party unity and claimed that “the solidarity
of the liberal camp is set to take a beating” when some DP members an-
nounced their decision to leave the party.?”

Fourth and finally, alleged scandals in the DP were highlighted in the
press, particularly when they pointed toward party fragmentation in the face
of strong challengers. Ming Pao reported the betrayal of DP members who
denied that they once belonged to the party. Another member was reported
to have voted against his own party candidate, thereby causing the DP to lose
a district board chairman position. The paper further documented the party’s
criticism of a former member who spread rumors about the party and dis-
closed secret party documents to the media in one of the district campaigns.
Other reports centered on “angry withdrawals” from the party by founding
members and important councillors despite the efforts of top-ranked leaders
to retain them.?®

Externally, the DP was reported as about to “disintegrate” in the face of a
strong challenge and “threat.” In the education functional constituency elec-

26. See Ming Pao, September 6, 1994, and SCMP, September 7 and 13, 1994.

27. See Ming Pao, December 25, 1994, May 2 and June 7, 1995, and SCMP, December 10,
1994, April 23 and July 17, 1995.

28. See Ming Pao, October 6 and 12, 1994, May 2 and July 13, 1995; and SCMP, November
22, 1994,

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 489

tion, for example, the incumbent DP vice-chairman was said to have faced a
strong challenger from the pro-China Professional Teachers’ Union. Articles
emphasized the defeat of DP members in the Regional Council elections.
However, articles on the DABHK reported only that it added fuel to the elec-
toral battle; the party was not reported in the SCMP as facing any strong
opposition. A Ming Pao headline after the 1994 District Board election
claimed that the DABHK had “overpowered the other two major parties”
(i.e., the LP and the DP) and was subtitled “revenged success.”?®

Election Results and Party Legitimacy

Despite China’s looming presence, the pro-democratic groups were success-
ful in the 1994 District Board election, their public acceptance reflected by
their winning 173 of the 346 seats up for election. In the 1995 Urban and
Regional Council elections, the five major parties wound up with 75% of the
seats (44 out of 59). The DP emerged as the largest single block in both
elections, filling 75 seats in the District Board (out of 296 open) and 23 in the
Urban and Regional Councils (out of 59).

However, after the Urban and Regional Council elections, Beijing officials
asserted that the election was “bound to be unfair.” The pro-China Wen Wei
Po and Ta Kung Pao in Hong Kong contended that the elections were “domi-
nated by chaos” and were an “unfair arrangement.” In contrast, the indepen-
dent Hong Kong Economic Journal described the election as a victory for the
democratic camp. In the campaign, though Beijing acted inconsistently, say-
ing that Governor Patten’s political reforms were void while simultaneously
mobilizing pro-China figures to participate in the subsequent elections. As
mentioned earlier, Beijing supported the DABHK even though this was
shown to produce effects opposite from those intended. It seems that by toe-
ing the Beijing line too closely the DABHK lost votes.

This negative lesson was repeated in the 1995 Legco election in which the
China-sponsored DABHK was the big loser. The results indicate that the
pro-democratic forces had not rested on their laurels, and also that Xinhua’s
campaigning effort had been in vain. The message of the 920,567 voters who
cast their ballots (a 36% turnout rate in the geographical constituency elec-
tion) was that most hoped their representatives would be able to stand up to
Beijing in articulating their wishes. The five major parties occupied 40 out of
60 seats (67%) in the election. Among these, the DP won 19 seats with a
success rate of 76%. The democrats (the DP members and other liberal al-
lies) had a combined force of 28 seats in the 1995 Legislature. In spite of the
defeat of party heavyweights, the DABHK enhanced its presence moving

29. See Ming Pao, September 19, October 25, 1994, and May 29, 1995, and SCMP, Septem-
ber 21, 1994, March 9 and June 20, 1995.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



490  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIII, NO. 5, MAY 1998

from one to winning seven seats. The DP and its allies emerged as the domi-
nant force in Hong Kong’s last representative Legco.

However, no single bloc achieved a majority. Thus, the legislators were
forced to seek consensus on many issues in the last legislature under colonial
governance. But on critical issues pertaining to China’s legitimacy to rule
and the defense of freedoms in Hong Kong, they had well defined positions
and fell into more distinct groupings. The pro-China DABHK and the busi-
ness-oriented LP frequently joined forces to combat the DP. Success in the
legislature depended very much on effective lobbying of the 20 (33%) coun-
cillors who were independent or from one of the nonaligned parties. The
democrats were often quite successful in passing bills in favor of the working
class, women, and the middle class, and in tabling others that questioned the
legitimacy of the unregistered yet extant Communist Party in Hong Kong.
Such bills reinforced Beijing’s desire to install a provisional legislature—
which had not been included in the Hong Kong Basic Law—immediately
following China’s dissolution of the elected body on July 1, 1997. Ironically,
none of the DP Legco members were appointed to the provisional body but
some of the defeated candidates from the DABHK and other pro-China par-
ties were. This new legislature soon froze some of the pro-democracy laws
promulgated before July 1 and reversed the liberalization of others enacted
under British rule. This caused a public outcry and demonstrations, but it
also became a trump card the DP can play during the forthcoming 1998 elec-
tions.

Conclusion and Discussion

The analysis of the political context, combined with the empirical poll data,
creates a picture of the media environment in pre- and post-transition Hong
Kong. With support from a majority of the voting public, the pro-democracy
camp earned a lopsided victory in the three-tier elections of 1994-95; how-
ever, faced with taking either a position that reflected civic voices as ex-
pressed in public opinion polls or one that defended Beijing’s interests,
journalists ultimately gave favor to the pro-China DABHK. Interpreting the
election results and media behavior using a structuralist frame analysis, it can
be argued that the framing in the media’s reporting served to legitimize those
parties seen as representing the interests of Hong Kong’s soon-to-be sover-
eigns from China; conversely, the framing also marginalized and delegi-
timized the pro-democracy forces opposed to imminent Chinese rule.

While framing analysis does help explain what happened, it unfortunately
is neither conducive to theoretical development nor does it offer a practical
explanation as to why journalists ignored public opinion. An additional per-
spective is needed to gain further insights and generate a more complete pic-

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 491

ture. Such is provided by a micro-process explanation of the dynamics be-
tween the media and political parties.

The first question is, why did Hong Kong’s journalists not side with the
public? Journalists have an educational and ideological background similar
to the DP members, leaders, and supporters. Economically, they are part of
the middle class: 78% have received some level of college education and
39% had a monthly income over HK $10,000 (by comparison, HK $11,000 is
the average for a mid-level government bureaucrat). Most political beat re-
porters are university graduates who belonged to radical student organiza-
tions while at school. Some reporters revealed in interviews that they were
members of such liberal groups as the Hong Kong Journalist Association and
that they favored a faster pace of democratization.3® Reporters and core DP
members also shared backgrounds similar to the party’s supporters, 28% of
whom were categorized as professional or semi-professional. Nearly 25%
had a university or college education. In contrast, the bulk of the DABHK’s
support, as reported, came from the working class and the local community
(kaifong) committees. Kaifong support of the DABHK was reported to be
34% while that of the DP was only 22%. The largest block of support (27%)
for the DABHK came from people with clerical or blue collar workers;
slightly less than 20% had only university or college level education.3!

It seems natural to conclude therefore that journalists would be likely to
agree with the ideologies, platform, and policies of the DP. However, this
was not the case. Hong Kong’s journalists in general are imbued with a criti-
cal orientation toward the democratic camp that may be partly due to utopian
and romantic expectations about democracy. There was thus a real discrep-
ancy and discordance between what the journalists held as ideals and what
politicians saw as politically expedient—in other words, differences between
an abstract notion of democracy and the real politics of democracy in action.
Holding up such ideals only widened the gap between the journalists and the
pro-democratic camp and eventually produced an antagonistic attitude toward
the DP and its members. In fulfilling the demands of their vocation, there-
fore, journalists exposed the deficiencies and failings of the party structure
and revealed what they described as party “scandals.” The critical attitude
provoked negative feelings among the DP organizers, who strongly felt that
the journalists’ reports were deliberately biased against them during the cam-
paigns.

On the pragmatic side, journalists needed ‘“unexpected and interesting
events” with news value to break their news routine. Acting in a democratic

30. Joseph Man Chan, Paul S. N. Lee, and Chin-Chuan Lee, Hong Kong Journalists in Tran-
sition (Hong Kong: Chinese University Press, 1995), pp. 29, 35.
31. Tsoi Chi-keung, “A Preliminary Analysis,” p. 60.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



492  ASIAN SURVEY, VOL. XXXVIIL, NO. 5, MAY 1998

way in a pro-democratic party is not worth reporting; behavior perceived as
undemocratic is. It follows that whenever the DP acted in ways inconsistent
with and contradictory to democratic principles—for example, changing
ideologically or conflicting within or with other democratic groups—journal-
ists were more likely to recount the story in detail. Whereas good deeds in a
democratic party are no news at all, any similar activity in a party seen as
supporting an authoritarian power becomes intriguing. Accordingly, journal-
ists were eager to report acts by the DABHK normally expected from the DP.
Anticipating that the DP would disintegrate and the DABHK would flourish
as the sovereignty transfer approached, journalists looked for adverse news
about the DP and positive news on the DABHK.

The negative framing of DP candidates was also due to the availability of
information with news value for journalists. The DP’s system of information
dissemination was more open than that of the DABHK. The centrality of the
DABHK spokesperson system rarely allowed for disclosure of dissident opin-
ions and dissension. By comparisons, the division of labor in the DP was
much more finite and the hierarchy more complicated. The central commit-
tee and local district branches always competed to present their opinions, and
this competition occasionally resulted in inconsistencies. The result was that
stories of internal scandals and dissent could easily pass into journalistic cir-
cles. Owing to DP’s relative lack of resources, it seldom turned down inter-
view requests, in part to avoid the release of unfavorable news. Numerous
media studies in fact have suggested that it is relatively difficult for “re-
source-poor,” less established, or anti-governmental organizations to gain
coverage in the mass media, and the coverage that is gained tends to be unfa-
vorable.3? A

It is unclear why journalists appeared to favor the DABHK; the explana-
tion may have important implications for post-transition party politics. One
possibility is that they were motivated by the party’s potential to both punish
and reward. The DABHK’s position as a pro-China party that also served as
an outlet for information from Beijing, combined with the reticence if not
refusal of most other pro-China organs in Hong Kong to provide comment,
meant that journalists sought out its leaders as representatives of the pro-
China camp. If the carrot was access, then the stick was the implicit threat of
punishment after July 1997. This threat may have been effective in prevent-
ing would-be muckrakers from doing exposés. Additionally, while the
DABHK may not have criticized those journalists it termed dissidents, it did
identify them by name. As a result, journalists became reluctant to dig out
unfavorable news about the party. Dodging a fusillade of criticisms and

32. Todd Gitlin, The Whole World Is Watching, and Edie Goldenberg, Making the Papers
(Lexington, Mass.: Heath, 1975).

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



ANTHONY Y. H. FUNG 493

warnings, they actively created news spaces for the DABHK as a way to
curry favor. They needed to maintain friendly relations with party members
appointed to the provisional legislature that replaced the Legco so as to main-
tain their access in a government expunged of democrats. Finally, the media
engaged in self-censorship to minimize hostility from the Chinese authorities
and the pro-China camp.

To explain the reasons why the Hong Kong media was supportive of the
former colony’s pro-China forces during transition and so positioning itself
contrary to public opinion requires a deeper understanding of the interactions
between the journalists and political parties, news sources and reporters, and
representatives of news organizations and spokespersons of party bureaucra-
cies. Hong Kong’s media and political parties are dependent on one another
in a competitive symbiotic relationship. It is a dependence that is not always
equal and balanced, for the political parties must rely on their abilities to
bargain in terms of value and need. The expulsion of the Democratic Party
from the Hong Kong legislature has put it at a disadvantage; the lowered
media profile that comes from no longer being in government limits the cov-
erage it can expect to what can be generated by its relatively small media
budget. The party needs this coverage for mobilization, validation, scope
enlargement, and legitimization. It is not getting it, however, for reporters
have come to rely more and more on pro-Beijing sources, particularly the
DABHK, for background information on stories regarding political develop-
ments in Hong Kong and have thus chosen to maintain closer relationships
with them. The post-handover political environment has also given the pro-
China parties more leverage over journalists since they dominate the Provi-
sional Legislature instituted by China. Such developments suggest that any
examinations of the freedom of the press in post-transition Hong Kong must
therefore rely not only on a structural frames-oriented approach but also an
analysis of the micro-dynamics of the interactions between the media, that is,
journalists, and the representatives and supporters of the local political par-
ties.

This content downloaded from 137.189.172.88 on Mon, 18 Dec 2017 03:13:09 UTC
All use subject to http://about.jstor.org/terms



	Contents
	p. 474
	p. 475
	p. 476
	p. 477
	p. 478
	p. 479
	p. 480
	p. 481
	p. 482
	p. 483
	p. 484
	p. 485
	p. 486
	p. 487
	p. 488
	p. 489
	p. 490
	p. 491
	p. 492
	p. 493

	Issue Table of Contents
	Asian Survey, Vol. 38, No. 5 (May, 1998) pp. 425-534
	Front Matter [pp. ]
	China in the ASEAN Regional Forum: Organizational Processes and Domestic Modes of Thought [pp. 425-440]
	The Islamic Independence Movements in Patani of Thailand and Mindanao of the Philippines [pp. 441-456]
	Sri Lanka's Structural Adjustment Program and Its Impact on Indo-Lanka Relations [pp. 457-473]
	The Dynamics of Public Opinion, Political Parties, and Media in Transitional Hong Kong [pp. 474-493]
	Dynamics of Taiwan-Mainland China Economic Relations: The Role of Private Firms [pp. 494-509]
	A Liberal India: The Triumph of Hope over Experience [pp. 510-534]
	Back Matter [pp. ]



