o,
-
®]
3
o
>~
f
-

—
= —
=_ )
Lo
z
=
4=
=
a(d




Disinformation in the Global South

Edited by

Herman Wasserman
University of Cape Town
Cape Town, South Africa

Dani Madrid-Morales

University of Houston
Houston, Texas, USA

WILEY Blackwell



This edition first published 2022
© 2022 John Wiley & Sons, Inc.

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system,

or transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or
otherwise, except as permitted by law. Advice on how to obtain permission to reuse material from
this title is available at http://www.wiley.com/go/permissions.

The right of Herman Wasserman and Dani Madrid-Morales to be identified as the authors of the
editorial material in this work has been asserted in accordance with law.

Registered Office
John Wiley & Sons, Inc., 111 River Street, Hoboken, NJ 07030, USA

Editorial Office
The Atrium, Southern Gate, Chichester, West Sussex, PO19 8SQ, UK

For details of our global editorial offices, customer services, and more information about Wiley
products visit us at www.wiley.com.

Wiley also publishes its books in a variety of electronic formats and by print-on-demand. Some
content that appears in standard print versions of this book may not be available in other formats.

Limit of Liability/Disclaimer of Warranty

While the publisher and authors have used their best efforts in preparing this work, they make no
representations or warranties with respect to the accuracy or completeness of the contents of this
work and specifically disclaim all warranties, including without limitation any implied warranties
of merchantability or fitness for a particular purpose. No warranty may be created or extended by
sales representatives, written sales materials or promotional statements for this work. The fact that
an organization, website, or product is referred to in this work as a citation and/or potential source
of further information does not mean that the publisher and authors endorse the information or
services the organization, website, or product may provide or recommendations it may make. This
work is sold with the understanding that the publisher is not engaged in rendering professional
services. The advice and strategies contained herein may not be suitable for your situation. You
should consult with a specialist where appropriate. Further, readers should be aware that websites
listed in this work may have changed or disappeared between when this work was written and
when it is read. Neither the publisher nor authors shall be liable for any loss of profit or any other
commercial damages, including but not limited to special, incidental, consequential, or other
damages.

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data

Names: Wasserman, Herman, 1969- editor. | Madrid-Morales, Dani, 1980-editor.

Title: Disinformation in the Global South / edited by Herman Wasserman,
Dani Madrid-Morales.

Description: Hoboken : John Wiley & Sons, Inc., 2022. | Includes bibliographical
references and index.

Identifiers: LCCN 2021033028 (print) | LCCN 2021033029 (ebook) |
ISBN 9781119714446 (paperback) | ISBN 9781119714477 (pdf) | ISBN 9781119715597 (epub) |
ISBN 9781119714491 (obook)

Subjects: LCSH: Mass media--Political aspects--Developing countries. |
Disinformation--Developing countries. | Fake news--Developing countries. |
Press and politics--Developing countries. | LCGFT: Essays.

Classification: LCC P92.2 .D57 2021 (print) | LCC P92.2 (ebook) | DDC 302.2309724--dc23

LC record available at https://lccn.loc.gov/2021033028

LC ebook record available at https://lccn.loc.gov/2021033029

Cover image: © olaser/Getty Images
Cover design by Wiley

Set in 9.5/12.5pt STIXTwoText by Integra Software Services, Pvt. Ltd, Pondicherry, India

10987654321



108

8

“Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship
Strategy in China

The Case of the COVID-19 Outbreak
Kecheng Fang

Introduction

On New Year’s Day 2020, police in the city of Wuhan in Central China issued a state-
ment saying that eight people were summoned and punished for “spreading false infor-
mation” about pneumonia (Zhuang 2020). The state news agency, Xinhua, picked up
the story and claimed that according to an investigation by local public health authori-
ties, “no significant human-to-human transmission was found.” Xinhua also relayed
Wuhan police’s call “not to make rumors, not to believe in rumors, not to spread
rumors, and to build a harmonious and clean cyberspace together” (Liao and Feng
2020). In late January, however, people began to realize that the pneumonia was rap-
idly spreading and that one of the punished Wuhan citizens was an ophthalmologist
named Li Wenliang, who warned his former medical school classmates of “seven cases
of severe acute respiratory syndrome (SARS) from the city’s Hua’nan Seafood Wholesale
Market” in a WeChat - a widely used social media platform in China - group chat on
December 30, 2019 (Zhuang 2020). Dr. Li got the information because he examined a
medical report of a patient infected by a novel coronavirus, but the police and state
media dismissed his warning as “spreading false information.” When Dr. Li died from
COVID-19 on February 7, Chinese netizens expressed unprecedented grief and anger
online and even openly called for freedom of speech on social media (Yu 2020).

It was ironic that a doctor who sent an early warning of the coronavirus was pun-
ished as a rumor-monger. But the Chinese state’s efforts in controlling information by
determining truth and falsity did not stop there. In fact, to censor unwanted messages
and guide public opinion in the name of “rumor-debunking” (pi yao) and “fact-check-
ing” was a major strategy used by the Chinese propaganda machine during the
COVID-19 pandemic. The state kept rolling out “fact-checking” articles about the pan-
demic and promoted them on major social media platforms including Weibo and
WeChat. This co-optation of fact-checking is among a global trend of politicians mim-
icking fact-checkers’ work in order to gain credibility and promote biased information
(Funke and Benkelman 2019). This trend on the one hand shows the power of fact-
checking as a tool to influence the information environment, but on the other hand it
points to the potential danger of an accountability tool being repurposed for the oppo-
site goal — misleading the public, rather than informing them and holding the politi-
cians accountable.

Disinformation in the Global South, First Edition. Edited by Herman Wasserman and Dani
Madrid-Morales.
© 2022 John Wiley & Sons, Inc. Published 2022 by John Wiley & Sons, Inc.



Rumors, Facts, and the Power and Authority to Speak

Despite its importance in both practical and theoretical senses, to date, the
co-optation of fact-checking by political power is still largely understudied as com-
pared with other political aspects of disinformation and fact-checking. In this chap-
ter, I aim to fill this gap by using the case of China’s propaganda during the COVID-19
pandemic to explore how this co-optation occurred and how the government posi-
tioned fact-checking in its authoritarian governance.

Rumors, Facts, and the Power and Authority to Speak

There are different approaches to understanding rumors. The simple and intuitive
understanding is that rumors, as opposed to factual claims, are something circulating
in society but unverified and without solid evidence. Early psychological studies on
rumors generally follow this approach (e.g., Allport and Postman 1947; Peterson and
Gist 1951). However, sociologists argue that rumors should be understood not as an
object but as a process. In other words, rumors are not something ready-made and
waiting to be transmitted. Rather, rumors emerge, evolve, and disseminate among
people due to certain social contexts. One significant study from this perspective is
Shibutani’s (1966) book which long precedes the current preoccupation with mis- and
disinformation, in which he calls rumors “improvised news.” Shibutani argues that in
situations of ambiguity, people need information to solve the problems and evaluate
possible actions; and when such needed information is unavailable, people would
respond by collectively constructing consensus based on available data, guesses,
beliefs, and speculation. This is how rumors, or “improvised news,” emerge in a soci-
ety. It says more about the context than about the content. This approach demon-
strates that rumor can be seen as a collective tool for the public to navigate through
adverse situations. It is especially relevant to both the COVID-19 pandemic, when
there were many unknowns and uncertainties especially during the early days, and
the Global South context, where factual information is often suppressed, unavailable,
or inaccessible.

Furthermore, there is a political approach to understanding rumors. Similar to the
sociological approach, the political approach chooses not to focus on the content and
factuality of rumors. It instead emphasizes the power dynamic between those who
define rumors and those who are defined as rumor-mongers. One commonly accepted
feature of the so-called rumors is that they are not validated by official sources.
However, as Kapferer (1990) suggests, “the notion of an ‘official’ source is a political
notion: it is governed by a consensus about who has the juridical authority to speak”
(p. 14). Therefore, rumor-mongers and rumor-debunkers could be seen in the frame-
work of contesting the power and authority to speak. Kapferer further argues that
rumors challenge the authority of the “official sources” by suggesting alternative nar-
ratives and questioning the underlying assumption that “official” equals “credible.”
“As information that runs alongside and at times counter to official information,
rumors constitute a counter-powetr, i.e., a sort of check on power” (p. 14). Or in Hu’s
(2009) words, rumors are a form of social protest against the authorities of official
sources. Empirical evidence does show that rumors could decrease citizens’ trust in
the government and support of the regime (Huang 2017). Rumors are even said to
have ignited the Velvet Revolution in Czechoslovakia in 1989 (Bilefsky 2009). Thus,

109



110

‘Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship Strategy in China

the efforts to discredit rumors are not simply about righting the wrong, but about
maintaining authority and containing challengers. Coady (2012) even argues that
“rumor’s bad reputation is a consequence of propaganda” and that “the propagandistic
nature of official campaigns to discredit rumor has long been evident” (p. 105).

The global emergence of fact-checking among the professional journalism commu-
nity is also largely concerned with the authority to speak, though the news media and
journalists in democratic regimes carefully maintain an independent position from
the government and the public. Scholars find that fact-checking projects in Western
democracies have various strategies in establishing their jurisdictional authority. On
the one hand, they attest to their independence from powerful political and economic
interests in their mission statements (Graves 2018). When selecting claims to check,
they overwhelmingly pay attention to speeches made by political figures, rather than
those by private citizens or news outlets (Graves 2016). In doing so, fact-checkers
resort to the widely accepted central logic of journalistic professionalism — holding the
powerful accountable and thus gaining authority among the public. On the other
hand, fact-checking projects generally follow the principle of transparency by provid-
ing links to external sources and explaining their methodology (Humprecht 2020).
The methods used by fact-checkers usually include tracing original data, locating
trustworthy experts, and triangulation by considering information from different sides
(Graves 2016). Although few fact-checkers claim to use scientifically rigorous meth-
ods, they overwhelmingly reach similar conclusions and rate claims accurately
(Amazeen 2015). In short, professional fact-checkers have largely established their
authority not by catering to power, but by keeping a distance from political and eco-
nomic interests, adopting a set of specific methods, and keeping the methods transpar-
ent. It should be noted that such strategy does not apply to the context of China, where
even the critical journalists would partner with the state to carry out investigative
reporting to help improve governance rather than enacting opposition, as independent
space for journalism is not allowed in China (Repnikova 2018b).

However, once the authority is established, it could be misappropriated by various
actors. Funke and Benkelman (2019) note that there is a growing number of imposter
fact-checking websites in many countries trying to spread biased information by
impersonating legitimate fact-checking sites. They also find that politicians all over
the world, from Senator Elizabeth Warren in the US to prime ministerial candidate
Andrej Babi§ in the Czech Republic, have created their own fact-checking sites to
debunk allegations against them. The Russian disinformation campaign also used
“rumor-debunking” to disseminate fake and biased news (Birnbaum 2019). Among
this global trend, the Chinese government’s co-optation of fact-checking is arguably
the most significant one, and is one of the latest attempts of China’s propaganda appa-
ratus to upgrade its operations in the digital era.

How the Chinese Propaganda Machine Claims Authority

For authoritarian regimes, managing information flows is key to their survival. It is
not enough to just send out messages favorable to the government - they have to make
sure that the people are willing to listen to and believe in such messages. In other
words, they have to establish authority and credibility for the official information



How the Chinese Propaganda Machine Claims Authority

channels. In the context of China, the party-state implements a variety of strategies to
establish the authority of the propaganda machine for more effective “thought work”
(Brady 2008) in different periods.

In the Mao era (1949-1976), the major strategy was a more totalitarian one - to
monopolize information channels with official mouthpieces such as The People’s
Daily (Renmin Ribao) and to shut down other channels such as private newspapers
and underground magazines (Sukosd and Wang 2013). The economic reform since
the late 1970s started a significant process of media commercialization, which
gave birth to thousands of state-owned but market-oriented media outlets (Chan
1993; Huang 2001). Not relying on government funding, this group of commercial
media in China has brought partial liberalization to the media landscape, includ-
ing the rise of investigative journalism and the diversification of opinions (Liebman
2005; Pan 2009). Scholars argue that commercial media eroded the party media’s
reader base and challenged their authority (Chen and Guo 1998; Huang 2001).
However, it does not necessarily mean that the Chinese government has lost its
authority and control over information flow. A seminal study by Stockmann (2013)
finds that although commercial media seem to be different from official mouth-
pieces, their coverage of key policy issues is actually quite similar to each other,
and both support government positions. The fact that commercial media outlets
are more popular and are perceived as more credible among the public has
increased the authority and persuasiveness of the official narratives. Therefore,
authoritarian rule in China is strengthened rather than weakened through the pro-
cess of media commercialization.

The proliferation of blogs and social media accounts as unofficial information chan-
nels in the digital era brought new challenges to the regime. The internet facilitated
the exchange of information among the public and gave rise to online activism, threat-
ening the authority of official channels (Tong and Lei 2013; Yang 2009). The party-
state responded with both crackdown (Bamman, O’Connor, and Smith 2012; Roberts
2018) and co-optation, which includes a range of sophisticated approaches to using
digital media to claim authority for official propaganda. First, it has created a number
of digital-only outlets to disseminate propagandistic content in a more accessible way
and a more appealing style (Repnikova and Fang 2019). There is also a significant pres-
ence of official media and government institutions on social media platforms such as
Weibo and WeChat (Schleger and Jiang 2014). Second, the party-state has established
an army of pro-government commentators known as the “fifty-cent party” to engage
anonymously in online discussion and publish pro-regime content (Han 2015). Acting
as ordinary netizens, this group of government-sponsored users artificially boosts the
perceived popularity of official narratives among the public. Third, the Chinese gov-
ernment takes advantage of the interactive feature of social media and adopts the strat-
egy of participatory persuasion, in which the netizens are called to repost, share, and
create content for propaganda purposes (Repnikova and Fang 2018). Including the
netizens in the persuasion process, could be an effective way to enhance the authority
of official discourse and facilitate public complicity with the regime. Taken together,
these different approaches show that the Chinese government keeps upgrading its
propaganda apparatus by creatively exploiting the features of online communication
(more accessible, anonymous, and interactive), which help bolster the legitimacy and
authority of official discourse.

111



112

‘Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship Strategy in China

In terms of crackdown on online speech, the government also has to care about
legitimacy and authority, otherwise censorship might backfire (Roberts 2018).
Defining unwanted messages as rumors is a major strategy used by the Chinese gov-
ernment to provide legitimacy to censorship practices. Anti-rumor campaigns have
been organized by the government to silence public discussion on politically sensitive
topics (Zeng, Chan, and Fu 2017). The government even issued a legal interpretation,
which would put social media users under defamation charges and possible prison
terms if the “rumors” they produce have been viewed more than 5,000 times or shared
more than 500 times (Huang 2017). However, the campaigns are hardly successful in
eliminating rumors, and one major reason is the lack of trust in traditional sources of
information (Repnikova 2018a). It is against this backdrop that the Chinese govern-
ment co-opts fact-checking as a way to establish authority and credibility. In this chap-
ter, I examine such co-optation and focus on the COVID-19 sections on two prominent
Chinese fact-checking websites, as well as the official documents and policy narratives
about rumor-debunking and fact-checking.

Two Major COVID-19 Rumor-Debunking Sites

How did the Chinese party-state co-opt fact-checking for propagating official discourses
and filtering unwanted information during the COVID-19 pandemic? I argue that it
focused on taking the name and form, rather than the independent stance and profes-
sional practices, from fact-checking journalism. It also combined “fact-checking” with
censorship and crackdown on information that was deemed sensitive by the state. My
argument is based on the analysis of the following data from several different sources.

The primary data source is two fact-checking websites focusing on the COVID-19
pandemic. The first one is the COVID-19 section of the Joint Rumor-Debunking
Platform (referred to as “The Joint” hereafter) hosted by the Cyberspace Administration
of China and managed by the website of state news agency Xinhua Net (http://www.
piyao.org.cn/2020yqpy)." The second data source is the COVID-19 section of the com-
mercial platform Tencent News’s Jiao Zhen site (https://vp.fact.qq.com). These two
sites are the most prominent fact-checking outlets on this topic, respectively run by the
government and a commercial company. A comparison between the two could help
examine whether the phenomenon of commercial media contributing to pro-govern-
ment propaganda identified by Stockmann (2013) still holds true in this context.

I collected two types of data from the two sites. First, I examined the interface includ-
ing the design and structure of the sites and the composition of fact-checking articles. I
compared them to three professional fact-checkers in the US: PolitiFact, FactCheck.org,
and Snopes. Second, a research assistant and I conducted a content analysis on the arti-
cles. We collected articles published every other day from January 18 to June 30, pro-
ducing a sample of 484 articles from The Joint and 329 articles from Jiao Zhen. We
found that their content has some overlap - 62 articles appeared on both sites. We then
coded the time of publication, the author of the piece, the information source cited in
the piece, the rating of the checked claim, and its topical area for the 751 individual
articles (484 + 329 - 362).

1 The URL for The Joint uses the Chinese word piyao, meaning “rumor-debunking.”



Similarity with Professional Fact-Checkers and Lack of Transparency

The secondary data of the study are from two sources. First, I collected all the arti-
cles mentioning “coronavirus (xin guan)” or “pandemic (yi qing)” published on the
website of the Cyberspace Administration of China (http://www.cac.gov.cn), the gov-
ernment agency in charge of internet policies and regulations. These articles provide a
lens through which we could examine the official position and policies about rumor-
debunking during the pandemic. Second, I used the “List of Penalized Chinese
Netizens for Online Speech about COVID-19” collected by the non-governmental
organization Chinese Human Rights Defenders.” This dataset used Chinese state
media reports and government announcements to gather cases. It provides insights
into how rumor-debunking is also linked to repression, which could supplement our
analysis on fact-checking websites.

Similarity with Professional Fact-Checkers and Lack of
Transparency

We start our findings section by examining the form, including the interface and
design of the websites and the structure of the articles, in order to analyze their
practices and reveal their underlying logic. Both The Joint and Jiao Zhen have a
rather simple and even minimal layout, which is helpful for reading on mobile
phones. The main pages list the headlines with ratings in different colors. The
headlines are checked claims written either as questions (The Joint) or as state-
ments (Jiao Zhen). Both sites adopt an “infinite scroll” design - more headlines are
continually loaded into the page as the user scrolls downwards or clicks the “read
more” button.

Figure 8.1 presents a side-by-side comparison of the two Chinese sites and the
American fact-checking site, PolitiFact. The three sites look quite similar, especially
for the colored ratings placed next to the checked claims. All of them use green to
denote claims rated as truth, and the words used are “fact” (The Joint), “indeed like
this” (Jiao Zhen), and “true” (PolitiFact). Claims checked to be false are in red ratings,

el L = POLITIFACT
T T f_ @Q‘ )

¥/ EnmenE e R EEERY

Faz ™,
MR R MR REEE SN A RRE N f_?@-}l R R [

[ Oy QT ———
WRHER - 0 R AT 3:’@ ) =%

]
N AR T v

/o IIRLRMSEETT AR 6
SRR R T T f@:‘g}]

S wpmnaT T R O

s :
HEBEH RS E AR AR f@q }

R T T LT e T

Figure 8.1 Website layouts of The Joint (left),Jiao Zhen (middle), and PolitiFact (right). (Sources: The
Joint [left]; Jiao Zhen [middLle]; POLITIFACT [TampaBayTimes] [right].)

2 The list is available at https://www.nchrd.org/2020/04/a-healthy-society-should-not-have-just-
one-voice-china-must-end-crackdown-on-online-speech-in-response-to-covid-19.

113



114

“Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship Strategy in China

and the words used are “false rumor” (the two Chinese sites) and “false” (PolitiFact).
Those rated between true and false are in other colors - orange for The Joint (the
word is “misleading”), gray for Jiao Zhen (the word is “no conclusion”), and orange
for PolitiFact.

One obvious difference between the Chinese sites and the US site is that there is no
explanation on methodology for The Joint and Jiao Zhen, whereas PolitiFact and other
major fact-checking sites provide detailed notes on how they choose and rate the
claims. The transparency of “showing your work” (Graves 2017) is regarded as an
important strategy of winning audience trust among fact-checkers. The lack of trans-
parency for the Chinese sites might suggest that Chinese sites are more interested in
adopting the appearance of Western fact-checking sites than following its methodo-
logical approach.

The difference between the official site and the commercial site emerges when we
examine the format of fact-checking articles published on the sites. As shown in Figure
8.2, articles on The Joint are simply in the format of ordinary news articles, whereas
Jiao Zhen publishes articles in the format similar to Western fact-checkers such as

TRESPEREERRESTER? Did Trump’s Tulsa Rally Result in
100% Positive COVID-19 Test Rates in
HAE BRI KR 2000-06-24 Oklahoma?
A K akysi ol irenmakae dam resulied in misooden,
#6 AT | EFRNTEEREEERNT B T

MERTRESTS, ERTFRETAMEES, 5§80 MEETRINSEN
iR, FLAR R PR RAREERES" TN,

BE—*%, TEREEE. ML =, “LEm
AFRERET, NEFOOETPTRARES, FIASENISEXIBRERE. HE
HRSRPIT, (LRERARE. "

it LI5E. 1t MEAREE, RETTRETAGHE
B, EEDERNERANATEE, Wi B, S SERERARSBRARR
RURPRARLRENT, R MR

BESARGEEAAERE GRF ERUR RNREUE.

BREWFTT, AORATH, DRESET M, BFEEENERTSERT CETH
i, BEMER, tFENSERETEE, AETR SLHETLER", GUERELRST

R, BIUENT . HEWT AW,
WA A8, IR Ta. BREWETHE, EEEAARE
£.1 BRs oF o

il mnrtsiediind oy FHECHIR. ARANEZRA LS, President Donald Trump's June 20, 2020, election

rally in Tulss, Oklahoma, during the coromavirus
F wooane-n s prandemnie could be conneeted to twa days of 100%
positive COVID-19 wsts reported in the state more thana
ek lat
TR TR B BRI AT RAS N rernin

AfFEE BE, FHEE, DENAL—RA BTN LN,

False
GREE: Casa

HEES:

B EEC R R ERCOVID-19, IMESHEFE (MUESIHERISREERE)
SMEEM, MsEnsBERFAONFREE, 2%, REEFTEESR
FERERRL, REAAR B RS

B WkaSnE EaaASHARARTIRE, RAESKCOVID-18EL
IBFRAL S FAR PR TR,

B SBEAERENRS S TRIEAATENERNFRE (0Hk) #eEs
TR 1 T R L

7 W
[1E] wiEmE $EN

Figure 8.2 Article page layouts of The Joint (upper left),Jiao Zhen (lower left), and Snopes
(right). (Sources: The Joint [upper left]; Jiao Zhen [lower left]; Snopes Media Group Inc [right].)



Propaganda Content Disquised as Fact-Checking

Snopes, which is shown in the figure as an example. Both Jiao Zhen’s and Snopes’
articles are structured to include the sections checked claim, rating (with color), and
detailed explanation. This finding aligns with previous studies which suggest that
commercial media in China are more professional in terms of journalism practices
than their official counterparts (Huang 2001; Stockmann 2013).

However, articles published on the commercial Jiao Zhen fail to match those on
Western fact-checking sites in terms of transparency. There is no link to external docu-
ments or source materials, failing to meet an essential transparency requirement
(Humprecht 2020). Combined with the fact that Jiao Zhen does not provide any expla-
nations on methodology, we could see that even the commercial fact-checking site in
China is better at creating an appearance similar to professional fact-checkers than
honing its practices. This might, on the one hand, be due to the lack of space for inde-
pendent journalism to develop, and on the other hand, be attributed to the specific
political culture in China where the legitimacy of truth often comes from the status of
sources rather than from the rigor of procedures.

Propaganda Content Disguised as Fact-Checking

Next, we examine the content of the fact-checking articles published on The Joint and
Jiao Zhen. There are some findings that clearly suggest the controlled nature of the sites.
There was only one piece mentioning the initial cover-up of the deadly virus in China,
and it firmly denied the cover-up.’ In contrast to many US fact-checkers who focus on
politicians and often rate their claims as false, these Chinese sites are mostly interested in
checking the messages spread by ordinary netizens, and all of the claims questioning the
Chinese government’s response to the pandemic were rated as false. Although some fact-
checkers in democratic countries such as Africa Check and AFP’s Fact Check also rate
social media posts by citizens, their verdicts are far from uniformly approving the gov-
ernment. Figure 8.3 shows the amount of articles published every other day from January
18 to June 30. The trend looks quite similar for the two sites, where most of the articles
were published during January and February, the initial outbreak and the worst months
for China. However, we could also notice some differences between the two sites.

- 30
2
® 25
o)
3 20
3
215 &J\’\
& 10 /\/\/\\/\
© \ V.
» 5 \/\ A
o) LN\
iE)O\ /\_\/\/H I~V A
S £ C 0 9 9 9 9 5 5 5 % 2 2 2 5 > > > > > c C C C
T 8 8 8§ & & & o
T 33 dd i35S 2223333
W W+ O O A DN F - F ™ 0 WO 4 5 bSO MmO I~
- @ e~ T gy - - qQ N o © a3 - & o
— Jiao Zhen The Joint

Figure 8.3 Time series of fact-checking articles on the two sites.

3 http://www.piyao.org.cn/2020-04/28/c_1210594087.htm (in Chinese).

115



116

‘Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship Strategy in China

First, there is a lag between the two sites during the first month - The Joint’s initial
response to the pandemic was slower than Jiao Zhen. It indicates that commercial
media act more promptly than official media during crises, though the two platforms
have a comparable length of history - Jiao Zhen was launched in 2017 and The Joint
in 2018. The lag may also be explained by the “time window” of crisis reporting in
China, which refers to the phenomenon that it takes time for the propaganda authori-
ties to react and adjust their control when crises happen, whereas commercial media
could use this opportunity to conduct reporting in a relatively freer environment
(Repnikova 2017). A piece of supporting evidence for this explanation is the change in
the topical areas of checked claims. The Joint consistently published more articles on
government responses and policies than on the scientific facts about the virus and the
ways to prevent the spread of the disease. But Jiao Zhen'’s topical composition changed
significantly, The majority (74.3%) of the articles published during the first month
were about the virus and disease prevention, and only 18.6% were about government
responses, but articles published since March were overwhelmingly (71.2%) about
how the government handled the pandemic - and all in a positive direction. This
change suggests that Jiao Zhen as a commercial site initially tried to publish some
independent reporting on the virus (since reporting on the political aspects such as the
initial cover-up is always a forbidden topic, they chose to focus on the scientific aspect),
but was under greater pressure from the government to propagate the official positions
since March.

Second, while Jiao Zhen had a low frequency of publishing during April, The Joint
was quite active. China’s pandemic situation had already stabilized in April, with less
than 100 newly confirmed cases for most of the days.* Then why did The Joint still
publish more than five fact-checking articles per day? A closer look at the articles
reveals that most of the pieces were debunking claims about local outbreaks in certain
cities and towns all over China (e.g., Fushun city in the northern province of Liaoning,
Guangzhou in southern China, Zhuji city in the eastern province of Zhejiang, and
Hepu county in Guangxi in southwestern China).” Those rumors only circulated
within respective areas and did not attract national attention, but local governments
issued statements repudiating such claims, and The Joint reposted such statements as
fact-checking pieces. In essence, these articles are simply government press releases
with added headlines and ratings in color.

Third, both sites remained largely silent since June, but published several articles
around June 20, most of which appeared on The Joint. This was related to an out-
break linked to the Xinfadi wholesale market in Beijing since June 16. Again, both
sites strictly toed the government line and acted as disseminators of official state-
ments rather than professional fact-checkers. Taken together, the fluctuations in the
amount of fact-checking articles published on the two websites indicate tightening
censorship and the increasingly proficient use of fact-checking as a propaganda strat-
egy by state media.

4 https://covid19.who.int/region/wpro/country/cn.

5 http://www.piyao.org.cn/2020-04/19/c_1210577447.htm,http://www.piyao.org.cn/2020-
04/13/c_1210555699.htm, http://www.piyao.org.cn/2020-04/05/c_1210545289.htm, and http://www.
piyao.org.cn/2020-04/17/c_1210562145.htm (in Chinese).



Propaganda Content Disquised as Fact-Checking

We can further look into the sources cited in the fact-checking pieces. For The Joint,
most (63.0%) of the cited sources were government organizations, and a small portion
(11.2%) were experts. The commercial Jiao Zhen had more expert sources (46.2%) and
fewer government sources (20.4%), and that mainly resulted from the pieces on the
scientific aspects published in the early days. In terms of source triangulation, the
articles published in The Joint (90.3%) and Jiao Zhen (87.8%) overwhelmingly cited
only one source, failing to meet the conventional standard of validating information
from multiple independent sources. It is also important to note that when government
organizations were cited as the source, no additional sources were provided, suggest-
ing that the government had a monopoly over deciding what is true on these two sites.

Two examples further illustrate the questionable practice of following the govern-
ment’s narratives to render verdicts. On June 9, The Joint published a piece rating
the claim “the relations between China and foreign countries have turned more
negative due to the pandemic” as “false rumor.”® The piece cited the white paper
“Fighting COVID-19: China in Action” published by China’s State Council
Information Office’ and vice-minister of Foreign Affairs Ma Zhaoxu’s comments
during the press conference of the white paper as the only sources. Ma declared that
“our relations with friends have become more close, and our circle of friends has
grown - this is a fact.” He also claimed that “the international community over-
whelmingly praise China for our contribution to the international cooperation in
fighting COVID-19.” No other sources, for example, comments from scholars, think-
tanks, and diplomats from other countries, were provided to support the official
claims and justify the rating.

Another example includes several pieces on the scientific aspect of the virus and
disease published in Jiao Zhen. The site checked at least eight claims about the effec-
tiveness of traditional Chinese medicine in treating COVID-19, and the ratings were
mostly “no conclusion.” For example, the claim that “Jeeryin (translates as ‘Clean
genitals’), a female antibacterial lotion, can be used to prevent the disease such as
SARS” was rated as “no conclusion.” The fact-checking piece was written by a pharma-
cist, who suggested that there was no solid academic study supporting the efficacy of
the lotion.® This argument could have rendered a verdict against the claim, but Jiao
Zhen chose a more conservative rating without taking a side. It is widely known that
President Xi Jinping is a fervent supporter of traditional Chinese medicine, and there
are state-led campaigns to not only promote the medicine domestically and punish
Chinese citizens who criticize it, but also promote it as a remedy for COVID-19 glob-
ally (Davidson 2020). Jiao Zhen’s ambivalent ratings on this topic likely resulted from
the fear of angering the authorities.

In sum, though self-labeled as “fact-checking,” the two sites publish content that
largely follows the propaganda orientation by relying on government sources and
adopting the official lines. The commercial Jiao Zhen acted more promptly and did
some independent reporting on the softer topics of the scientific aspects of the virus,
but the room shrank after the initial short time window.

6 http://www.piyao.org.cn/2020-06/09/c_1210652783.htm (in Chinese).

7 http://english.www.gov.cn/news/topnews/202006/07/content_ws5edc559ac6d066592a449030.
html.

8 https://vp.fact.qq.com/article?id=bdaf431cde29101911d075504d4a64b8 (in Chinese).

117



118

‘Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship Strategy in China

Rumor-Debunking as a Weapon in the War of Information

After analyzing the form and content of the two sites, we move to the examination of
related policy directives by the Cyberspace Administration, which hosts The Joint and
supervises all Chinese websites including Jiao Zhen. Three common themes could be
identified from the articles on the COVID-19 pandemic published on the Cyberspace
Administration’s website from January to June 2020.

First, the urgency to manage and control information about the pandemic is regarded
as a war no less important than the war on COVID-19 itself. Phrases such as “holding
the line of defense of online public opinion” (shouzhu wangluo yuqing fangxian) and
“Blow the Trumpet! Call the Assembly!” (chuixiang jijiehao) frequently appeared in
the official articles.’ The enemies, according to the government directives, were online
rumors that threatened to cause panic among the netizens and destabilize society. The
victory was described as the wide spread of “positive energy,” which is a popular offi-
cial discourse persuading people to think positively about the status quo (Chen and
Wang 2019). Seeing through the frame of a war of information, the efforts to eliminate
rumors are ultimately for protecting the regime from unwanted doubts and criticisms,
rather than seeking facts for facts’ sake.

Second, internet platforms and major portal websites were expected to take part in
the war on rumors. According to the Cyberspace Administration, the primary respon-
sibility to contain the spread of rumors was on the shoulders of the platforms and
websites where the rumors were posted and shared. An article praised Tencent Jiao
Zhen’s special section on the pandemic as an example of how tech companies could
“give play to their own advantages” in order to “treat people’s minds.”*® Other exam-
ples included Weibo, WeChat, and Douyin, all of which used private messages and
push notifications to promote certain rumor-debunking articles. These tech giants
were lauded as “the stabilizer of people’s hearts” (renxin wendingqi) in this war.

Third, the articles emphasized the combination of co-optation and repression. One
piece that summarized a provincial Cyberspace Administration’s work during the pan-
demic suggested that the government should “grab with both hands” - on the one
hand, proactively publishing certain information, and on the other hand, cracking
down on those who “deliberately made up and spread rumors to destabilize the soci-
ety.”!! The latter, according to the article, was made possible by the collaborations
between the Cyberspace Administration and Public Security Bureau. During a press
conference on February 21, the Public Security Ministry announced that police all over
China had already processed 5,511 cases of “fabricating and deliberately disseminat-
ing fake and harmful information.”*? Data collected by Chinese Human Rights
Defenders showed that the most common punishments were administrative detention
(up to 15 days) and “educational reprimand,” which refers to oral and public admoni-
tion. However, there were also a few cases ending up with criminal charges. Most of
the cases happened in late January and early February, which was also when most of

9 E.g., http://www.cac.gov.cn/2020-03/04/c_1584866270391773.htm and http://www.cac.gov.
cn/2020-04/13/c_1588323943295608.htm (in Chinese).

10 http://www.cac.gov.cn/2020-02/12/c_1583048485379308.htm (in Chinese).
11 http://www.cac.gov.cn/2020-03/04/c_1584866270391773.htm (in Chinese).
12 http://paper.people.com.cn/rmrbhwb/html/2020-02/22/content_1972481.htm (in Chinese).



Conclusion

the fact-checking articles were published on The Joint and Jiao Zhen. It indicates that
the two “hands” were indeed coordinating with each other during this information
war, promoting certain messages and suppressing others.

Taken together, the official policy directives demonstrated how rumor-debunking
was regarded as an essential method in fighting against messages that threatened the
stability of the society and the regime. The objectives of such efforts, as revealed by the
official articles, were distinct from the missions of professional fact-checkers.

Conclusion

“I think a healthy society should not have just one voice,” said Li Wenliang during an
interview when he reflected on his experience of being punished for “spreading false
rumors” (Green 2020). However, not much has changed regarding the way the Chinese
government handled information since Li passed away in early February. The propa-
ganda machine and the law enforcement agency continued to promote one specific ver-
sion of the narrative and suppress other voices in the name of debunking rumors and
seeking truth. Globally, disinformation and conspiracy theories about COVID-19
harmed society and even put lives at risk (O’Connor and Murphy 2020), but the initia-
tives self-labeled as “fact-checking” do not always serve the purpose of providing accu-
rate information and informing the public. In contesting the power and authority to
speak, various actors might borrow the notion of fact-checking to legitimize their claims.
In this chapter, I have examined how the Chinese government co-opted fact-checking
as a way to propagate official discourses and censor unwanted information. Analyses of
two prominent fact-checking sites — the official The Joint and the commercial Jiao Zhen -
show that although they had a similar interface and even similar article structure as
global professional fact-checkers, their content overwhelmingly relied on single govern-
ment sources and strictly toed the official lines, in sharp contrast to the professional
fact-checkers in democratic regimes. While the commercial site enjoyed a limited degree
of independence during the early days of the outbreak, its difference from the official site
diminished as the control on media tightened. Official documents and policy directives
further illustrate that the government regarded the war on rumors that threatened social
and regime stability as important as the war on the pandemic itself. Social media plat-
forms and portal websites were designated with the task to eliminate such information
and promote official messages. The propaganda apparatus also worked with the police
to punish thousands of individuals involved in creating and spreading those “rumors,”
suggesting a combined strategy of co-optation and suppression. If rumors could be seen
as social protests (Hu 2009), then the war on rumors is also the crackdown on protests.
Recent developments in China’s overseas publicity campaign show that the co-opta-
tion of fact-checking is not only a domestic practice. In responding to criticism on
Chinese government policies from the global community, state media such as Xinhua
and CGTN actively often dismiss that criticism as “false rumors” spread by Western
media and politicians, and “debunk” them by citing China’s official responses.'®

13 For example, Xinhua’s “rumor-debunking” on the situation in Xinjiang: https://www.youtube.
com/watch?v=fdmmkblkg7y; and CGTN checking US Secretary of State Mike Pompeo’s claims
about China: https://news.cgtn.com/news/2020-08-26/debunking-the-disinformation-in-pompeo-s-
anti-chinese-diatribe-tgrylsfqja/index.html.

119



120

‘Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship Strategy in China

It remains unknown whether the fact-checking projects and the narrative of rumor-
debunking have boosted the effects of official propaganda. Future studies could use
surveys and experiments to tackle this question. Findings in this chapter may indicate
the limitation of the current projects. The lack of triangulation from multiple sources
and the absence of explanations on methodology could harm the trustworthiness of
the sites, especially among more sophisticated readers. It is always more difficult to
co-opt the more fundamental logics of new mediums and genres than to co-opt their
appearances. The Chinese propaganda machine had a track record of adopting some-
thing new but eventually gave up due to the incompatibility between the propaganda
logic and the core logic of the new medium and genres (Repnikova and Fang 2018).
The fact-checking case may be no exception.

No matter how effective this strategy is, the case of the co-optation of fact-checking
in China has important implications for our understanding of fact-checking and the
struggle to decide what is true. It shows that a professional journalistic practice could
be repurposed for very different missions. Although co-optation by the government is
less likely to happen in democratic regimes, it is very likely to be used by far-right
political parties and individuals, who are good at denouncing the authority of main-
stream media and creating alternative narratives. Therefore, studies on fact-checking
should focus not only on what is happening inside the professional fact-checker’s
community, but also on how organizations and individuals outside the community
have been exploiting this practice to disinform rather than inform the public.

Acknowledgments

The author would like to thank Shuhua Tang and Yingying Chen for research
assistance.

References

Allport, G.W. and Postman, L. (1947). The Psychology of Rumor. Oxford: Henry Holt.

Amazeen, M.A. (2015). Revisiting the epistemology of fact-checking. Critical Review
27 (1): 1-22.

Bamman, D., O’Connor, B., and Smith, N. (2012). Censorship and deletion practices in
Chinese social media. First Monday 17 (3).

Bilefsky, D. (2009). Celebrating revolution with roots in a rumor. The New York Times,
November 18.

Birnbaum, M. (2019). Europe was worried Russia would mess with its elections. Now it
has other fears. The Washington Post, May 22. https://www.washingtonpost.com/
world/europe/europe-was-worried-russia-would-mess-with-its-elections-now-it-has-
other-fears/2019/05/20/d0c18552-77f1-11e9-a7bf-c8a43b84ee31_story.html.

Brady, A.-M. (2008). Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in
Contemporary China. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

Chan, J.M. (1993). Commercialization without independence: Trends and tensions of
media development in China. In: China Review (eds J. Cheng and M. Brosseau),
pp- 1-19. Hong Kong: The Chinese University Press.



References

Chen, H. and Guo, Z. (1998). Opposites apart: Explaining differential revenues between
China’s party and mass-appeal newspapers. Asian Journal of Communication 8 (2):
70-99.

Chen, Z. and Wang, C.Y. (2019). The discipline of happiness: The Foucauldian use of the
“positive energy” discourse in China’s ideological works. Journal of Current Chinese
Affairs 48 (2): 201-225.

Coady, D. (2012). What to Believe Now: Applying Epistemology to Contemporary Issues.
Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Davidson, H. (2020). Beijing draws up plans to outlaw criticism of traditional Chinese
medicine. The Guardian, June 3.

Funke, D. and Benkelman, S. (2019). Factually: Politicians co-opt fact-checking. American
Press Institute, July 11. https://www.americanpressinstitute.org/fact-checking-project/
factually-newsletter/factually-politicians-co-opt-fact-checking.

Graves, L. (2016). Deciding What'’s True: The Rise of Political Fact-Checking in American
Journalism. New York: Columbia University Press.

Graves, L. (2017). Anatomy of a fact check: Objective practice and the contested
epistemology of fact checking. Communication, Culture and Critique 10 (3): 518-537.

Graves, L. (2018). Boundaries not drawn: Mapping the institutional roots of the global
fact-checking movement. Journalism Studies 19 (5): 613-631.

Green, A. (2020). Li wenliang. The Lancet 395 (10225): 632.

Han, R. (2015). Manufacturing consent in cyberspace: China’s “fifty-cent army.” Journal
of Current Chinese Affairs 44 (2): 105-134.

Hu, Y. (2009). Rumor as social protest. Chinese Journal of Communication and Society 9:
67-94.

Huang, C. (2001). China’s state-run tabloids: The rise of “city newspapers.” International
Communication Gazette 63 (5): 435-450.

Huang, H. (2017). A war of (mis)information: The political effects of rumors and rumor
rebuttals in an authoritarian country. British Journal of Political Science 47 (2): 283-311.

Humprecht, E. (2020). How do they debunk “fake news”? A cross-national comparison of
transparency in fact checks. Digital Journalism 8 (3): 310-327.

Kapferer, J.-N. (1990). Rumors: Uses, Interpretations, and Images. New Brunswick, NJ:
Transaction Publishers.

Liao, J. and Feng, G. (2020). 8 ren yin wangshang sanbu “Wuhan bingdu xing feiyan”
bushi xinxi bei yifa chuli [8 individuals punished for spreading false information about
“Wuhan viral pneumonia”]. Xinhua News Agency, January 1. http://www.xinhuanet.
com/2020-01/01/c_1125412773.htm.

Liebman, B.L. (2005). Watchdog or demagogue? The media in the Chinese legal system.
Columbia Law Review 105 (1): 1-157.

O’Connor, C. and Murphy, M. (2020). Going viral: Doctors must tackle fake news in the
COVID-19 pandemic. BMJ 369: m1587.

Pan, Z. (2009). Bounded innovations in the media. In: Reclaiming Chinese Society: The
New Social Activism (eds Y. Hsing and C.K. Lee), pp. 187-209. New York: Routledge.

Peterson, W.A. and Gist, N.P. (1951). Rumor and public opinion. American Journal of
Sociology 57 (2): 159-167.

Repnikova, M. (2017). Media Politics in China: Improvising Power Under Authoritarianism.
Cambridge: Cambridge University Press.

121



122

‘Rumor-Debunking” as a Propaganda and Censorship Strategy in China

Repnikova, M. (2018a). China’s Lessons for Fighting Fake News. Foreign Policy September 6.

Repnikova, M. (2018b). Contesting the state under authoritarianism: Critical journalists
in China and Russia. Comparative Politics 51 (1): 41-60.

Repnikova, M. and Fang, K. (2018). Authoritarian participatory persuasion 2.0: Netizens
as thought work collaborators in China. Journal of Contemporary China 27 (113):
763-779.

Repnikova, M. and Fang, K. (2019). Digital media experiments in China:
“Revolutionizing” persuasion under Xi Jinping. The China Quarterly 239: 679-701.

Roberts, M.E. (2018). Censored: Distraction and Diversion Inside China’s Great Firewall.
Princeton, NJ: Princeton University Press.

Schlaeger, J. and Jiang, M. (2014). Official microblogging and social management by local
governments in China. China Information 28 (2): 189-213.

Shibutani, T. (1966). Improvised News: A Sociological Study of Rumor. Indianapolis:
Bobbs-Merrill.

Stockmann, D. (2013). Media Commercialization and Authoritarian Rule in China. New
York: Cambridge University Press.

Sukosd, M. and Wang, L. (2013). From centralization to selective diversification:

A historical analysis of media structure and agency in China, 1949-2013. Journal of
Media Business Studies 10 (4): 83-104.

Tong, Y. and Lei, S. (2013). War of position and microblogging in China. Journal of
Contemporary China 22 (80): 292-311.

Yang, G. (2009). The Power of the Internet in China: Citizen Activism Online. New York:
Columbia University Press.

Yu, V. (2020). “Hero who told the truth”: Chinese rage over coronavirus death of whistleblower
doctor. The Guardian, February 7. https://www.theguardian.com/global-development/
2020/feb/07/coronavirus-chinese-rage-death-whistleblower-doctor-li-wenliang.

Zeng, J., Chan, C., and Fu, K. (2017). How social media construct “truth” around crisis
events: Weibo’s rumor management strategies after the 2015 Tianjin blasts. Policy and
Internet 9 (3): 297-320.

Zhuang, P. (2020). Who was Li Wenliang and how did he become a coronavirus “hero?”
South China Morning Post, February 7. https://www.scmp.com/news/china/society/
article/3049561/dr-li-wenliang-who-was-he-and-how-did-he-become-coronavirus-hero.



