
Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rajc20

Download by: [137.189.172.88] Date: 17 December 2017, At: 22:06

Asian Journal of Communication

ISSN: 0129-2986 (Print) 1742-0911 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/rajc20

Strategic Interaction, Cultural Co-orientation, and
Press Freedom in Hong Kong

Francis L. F. Lee

To cite this article: Francis L. F. Lee (2007) Strategic Interaction, Cultural Co-orientation,
and Press Freedom in Hong Kong, Asian Journal of Communication, 17:2, 134-147, DOI:
10.1080/01292980701306472

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/01292980701306472

Published online: 19 Apr 2007.

Submit your article to this journal 

Article views: 527

View related articles 

Citing articles: 18 View citing articles 

http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rajc20
http://www.tandfonline.com/loi/rajc20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/01292980701306472
https://doi.org/10.1080/01292980701306472
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rajc20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rajc20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/01292980701306472
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/01292980701306472
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/01292980701306472#tabModule
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/01292980701306472#tabModule


Strategic Interaction, Cultural
Co-orientation, and Press Freedom in
Hong Kong
Francis L. F. Lee

This article discusses press freedom in Hong Kong since the handover. It argues that in

the immediate years after reunification, the strategic interaction between the media and

the power holders within a commonly accepted framework has contributed to an

‘equilibrium condition’ in which there was no huge and apparent loss of press freedom.

The equilibrium was maintained by a clear distinction between national and local

issues. At the same time, the handover has led to processes of cultural co-orientation

which further ‘de-problematized’ news coverage of certain sensitive national issues.

Nevertheless, political developments in recent years have led to the breakdown of the

national� local boundary. The original equilibrium was destabilized, which led to

renewed concerns of press freedom in the city.

Keywords: Press Freedom; Strategic Interaction; Cultural Co-orientation; National�
Local Conflicts; Self-censorship

Introduction

Although Hong Kong has never been an independent and democratic country, a

confluence of social and historical conditions has generated a ‘tradition of press

freedom’ in the city. As Hong Kong developed into a refugee society after the Second

World War, the press was largely oriented towards Chinese politics. The media were

allowed to criticize the Communist regime in the Mainland and the KMT regime in

Taiwan insofar as they did not challenge the colonial authority (Lee, 2000).

The media shifted their major orientation towards local issues only in the late

1970s. But this development coincided with the beginning of the negotiation on

sovereignty transfer. In the subsequent transition period (1984�1997), Hong Kong

Correspondence to: Francis L. F. Lee, Department of English and Communication, City University of Hong Kong,

Kowloon Tong, Kowloon, Hong Kong. Tel.: �852 2788 8730; Fax: �852 2788 8894; Email: lfflee@cityu.edu.hk

Asian Journal of Communication

Vol. 17, No. 2, June 2007, pp. 134�147

ISSN 0129-2986 (print)/ISSN 1742-0911 (online) # 2007 AMIC/SCI-NTU

DOI: 10.1080/01292980701306472

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



was marked by a dual power structure in which political power was relatively

balanced between the British and Chinese forces. It resulted in an unprecedented level

of freedom for the Hong Kong press to criticize both the Chinese and British/Hong

Kong governments.

But with China destined to emerge as the sole power center, the media have also

begun to adjust to the post-handover situation long before 1997. In the early 1990s,

observers already identified problematic developments such as shifts in journalistic

paradigms (Chan & Lee, 1991), media self-censorship (Lee, 1998), and infiltration of

Chinese and pro-China capital into the media system (Fung & Lee, 1994). Without

conspicuously and abruptly undermining press freedom, these processes gradually

altered journalistic practices, the media landscape, and the boundaries of media

discourse.

Then, how free has the Hong Kong press been after the handover? What have been

the major challenges facing journalists and media organizations? How did the Hong

Kong media struggle for their freedom? Was self-censorship widespread? And on

what kinds of issues has self-censorship been particularly serious? What has been the

relationship between press freedom and the process of re-nationalization?

This article discusses these questions and attempts to provide a conceptual account

of the development of press freedom in Hong Kong. More specifically, it focuses on

three processes which have shaped the post-handover development of press freedom

in the city. The first process is the strategic interaction between the media and the

power holders. While the Chinese government has employed various strategies to

domesticate the Hong Kong media, different types of media responded to the

political pressure in different ways. Second, reunification was followed by increased

interactions between the Hong Kong media and the Chinese government, as well as

between the Hong Kong society and the Mainland at large. The resulting process of

cultural co-orientation has reduced conflicts between the Hong Kong media and

China on a number of sensitive national issues. Lastly, political developments after

2003 have led to the re-emergence of national�local conflicts, which led to renewed

concerns of press freedom. The following sections discuss the three processes in turn,

while the concluding section summarizes and discusses the implications of the

analysis.

Strategic Interactions in the Struggle for Press Freedom

Legally speaking, the Basic Law, the mini-constitution of the Special Administrative

Region (SAR), acknowledges the need to maintain freedom of the press and

expression in the city. Article 27 states that Hong Kong residents shall have ‘freedom

of speech, of the press, and of publication’. However, the legal framework does not

provide unequivocal protection for press freedom. Laws and provisions that can be

used to suppress press freedom continued to exist. Article 23 of the Basic Law, in

particular, states that the SAR government has to enact anti-secession laws on its own.

Moreover, the National People’s Congress of China holds the right to interpret the

Asian Journal of Communication 135

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



Basic Law. As legal scholar Anne Cheung (2001) argues, ‘the Hong Kong press may

never know the scope of its freedom’ under such a legal framework (p. 93).

Nevertheless, like its colonial predecessor, the Chinese and SAR governments have

been reluctant to activate the legal minefield. Weakness in legal protection, hence,

may not prevent the presence of at least a certain degree of press freedom, if by the

latter we mean a situation in which government censorship and media self-censorship

are relatively absent. This situation can be the result of the strategic interactions

among actors with different concerns and interests. In fact, the handover marked the

beginning of a new strategic game between the local media and the Chinese and SAR

governments. Understanding this strategic game is crucial to our understanding of

press freedom in Hong Kong.

Broadly speaking, China was motivated to demonstrate the feasibility of ‘one

country, two systems’, especially to Taiwan. Hence it has largely refrained from openly

and publicly intervening into Hong Kong affairs in the first few years after 1997.1

There was no formal, pre-publication censorship system imposed in the city. Unlike

in the Mainland, the SAR government does not have any power to remove top level

editors or close down media outlets in Hong Kong.

It does not mean that the Chinese government did not attempt to control the

Hong Kong media. Even before the handover, Chinese officials had already stated a

‘three nos’ policy for the Hong Kong media: no advocacy for Taiwan/Tibet

independence, no engagement in subversive activities, and no personal attack on

national leaders (Lee & Chu, 1998). This policy sets up the limits of acceptable press

coverage. Yet noticeably, the three no-go areas are all concerned with national issues.

The policy does not touch upon local matters at all. Again, the Chinese government

did not want to be criticized for encroaching upon freedom in Hong Kong. Hence it

turned to strategies aiming at inducing media self-censorship. It thus kick-started the

strategic interaction between the media and the power holders. Three strategies

adopted by the Chinese government are particularly noteworthy.

First, the Chinese government could influence the Hong Kong media through

co-opting media owners, who may have various kinds of business interests in the

Mainland (see Fung, this volume). The owners may not dictate daily news operation,

but they can exercise influence through making basic allocative decisions, such as the

use of resources and hiring of top level personnel. In fact, after the handover,

concerns with press freedom were occasionally raised by the major personnel

decisions of media organizations. Among the most prominent cases was South China

Morning Post ’s decision in November 2000 to relieve Willy Wo-lap Lam, a famous

China-critic, from his role of director of the paper’s China coverage. Lam

subsequently resigned. Another example was radio broadcaster Metro Finance’s

decision to sack its managing editor Paul Cheung Chung-wah in August 2002.

Cheung claimed that his sacking came after he was ordered to tone down reports on

the then Chief Executive Tung Chee-hwa, the Falun Gong spiritual movement, and

business tycoon and station owner Li Ka-shing (HKJA & Article 19, 2003). It is

difficult to ascertain the extent to which these decisions were politically motivated.

136 F. L. F. Lee

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



But as long as journalists take them as such, they signal what is and is not

appropriate. In other words, these decisions could effectively set up norms for news

coverage.

Norms of ‘political correctness’ were also set up by Chinese officials’ occasional

comments on and criticisms towards the Hong Kong media. In 1999 and 2000,

Chinese officials have more than once criticized the Hong Kong media’s handling of

the pro-Taiwan-independence viewpoint. In October 2000, in response to a question

from a Hong Kong journalist about the Central government’s attitude towards the

Chief Executive election, then Chinese President Jiang Zemin infamously criticized

the journalist and the Hong Kong media as ‘naive’. Then, in the wake of the July 1

demonstration in 2003, in which 500,000 citizens protested against national security

legislation, Chinese officials pinpointed a number of Hong Kong media outlets as

major mobilizers behind the demonstration.2

The Hong Kong media did not simply succumb to the political pressure. Instead,

these occasions of overt criticisms from Chinese officials marked the times the

Hong Kong media went directly and openly against the Chinese government by

re-emphasizing the principle of press freedom and their understanding of journalistic

professionalism (Lau & To, 2002). Yet the messages from the Chinese officials were

sent out nonetheless. The Hong Kong media came to know what would irritate

China.

Third, the Chinese government was also adept in employing ‘strategic ambiguity’

(Cheung, 2003) in inducing self-censorship, particularly by giving out warnings

without defining the key terms. This strategy was evident even before the handover.

In 1994, Ming Pao reporter Xi Yang was sentenced to 12 years in jail in Mainland

China for stealing state secrets. What were troubling to the Hong Kong media were

not only the severity of the punishment and the opacity of the trial process, but also

China’s refusal to clearly define ‘state secret’.3 Similarly, while the Chinese government

has repeatedly warned the Hong Kong media not to ‘advocate’ Taiwan independence,

the difference between ‘advocacy’ and ‘reporting’ has never been clarified.

When a boundary is clearly drawn, people can stand as close to the boundary as

possible. When a boundary is blurred, the safe strategy is to stay away. As Lee (1998)

explicates, self-censorship results from journalists imagining that an action would

incur punishment. Strategic ambiguity is effective in widening the space of such

imagination.

Nevertheless, self-censorship was far from the only response from the Hong Kong

media towards political pressure. The Hong Kong media are mostly commercial

organizations. They have to compete with, and hence respond to, each other. Besides,

journalists in mainstream media are professionals largely adhering to the norms of

liberal journalism (Chan, Lee, & Lee, 1996). Most citizens also support the principles

of press freedom and media as independent actors monitoring the power holders

(Lee, Chan, & So, 2005). Certainly, the Hong Kong society and media market are

pluralistic. Some media outlets have become more pro-China over time, while others

have de-politicized themselves.4 But when defending press freedom is concerned, it is

Asian Journal of Communication 137

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



significant that some media organizations, because of their concerns with credibility

and professional integrity, have attempted to develop methods to handle the political

pressure without hugely compromising their professionalism.

Drawing upon Tuchman (1978), Lee (2000) called such responses ‘strategic rituals’,

defined as the ‘peculiar and twisted ways that media organizations routinize their

news work in order to credibly meet extraordinary political pressure and to uphold

their own limited legitimacy’ (p. 317). Examples of strategic rituals include the

increasing use of juxtapositions between positive and negative views towards the

power holders, the increasing use of polls as ‘scientific’ indicators of public opinions,

the increasing use of academics as ‘a-political’ authorities on public affairs, and the

adoption of rhetorical strategies to construct ‘neutral and objective’ editorials and

commentaries.

With these techniques, ‘professionalism’ becomes a self-defense when the media

are criticized. Arguably, part of the Hong Kong media has intensified their objective

approach to news since the handover. However, objectivity is a two-edged sword.

Practices of objective journalism*e.g. emphasis on hard facts, concerns with formal

titles of sources, balance of viewpoints*have long been criticized for leading to the

lack of journalistic responsibility and a bias towards the establishment (e.g. Glasser,

1992; Tuchman, 1978). In Hong Kong, whether journalistic objectivity is a helpful

tool to fight against political pressure or merely a disguise of self-censorship has to be

evaluated in a case-by-case manner.

Structurally speaking, whether an objective media can provide diverse viewpoints

would depend on whether critical opinions in the society are vocal enough and

whether alternative channels exist to allow such opinions to be expressed. This is the

background against which the talk radio phenomenon can be understood. Rising in

prominence since the mid-1990s (Lee, 2002), several radio talk shows and their hosts

have acquired additional significance after the handover. Besides being popular

among radio audience, the shows were highly rated by professional journalists as a

‘representative’ channel of public opinion expression. As Lee, Chan, and So (2003)

explained, journalists rated talk radio highly partly because the medium allowed

them to adopt the gesture of ‘objective reporting’ when covering the critical views

aired through the shows.

The popularity of talk radio and the newspaper Apple Daily, which adopts an

anti-government and pro-democracy editorial line, demonstrates the existence of a

market for media outlets critical towards the power holders. The few outlets which

dared to tap into this market thus served as boundary testers in the media scene. They

enlarged the space for other media outlets to operate. The demise of critical talk

radio, to be discussed later, thus represented a significant loss.

But at least before 2004, the strategic interaction outlined above had maintained a

more or less stable equilibrium. Political pressure was applied by China only with

indirect methods, and media organizations interested in maintaining their profes-

sionalism responded with a range of defensive strategies. The presence of a few

138 F. L. F. Lee

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



boundary testers further ensured the apparent robustness of press freedom, even

though self-censorship remained a recurrent concern.

From Self-censorship to Cultural Co-orientation

As stated earlier, media self-censorship has long been highlighted as a major problem

in Hong Kong. After the handover, perceptions of self-censorship remained

widespread among professional journalists. In a recent survey of Hong Kong

journalists conducted in 2006,5 26.6% of journalists reported that self-censorship

existed and was ‘very serious’, while 47.2% reported that self-censorship existed ‘but

is not very serious’. Only 3.2% reported that there was no self-censorship at all.

Perceptions of self-censorship also existed, though to a lesser extent, among the

general public. A series of university-conducted polls show that, since September

1997, the proportion of citizens regarding the practice of media self-censorship as

existent has been fluctuating around the 40% level.6

Of course, perceptions are not proofs of the existence of self-censorship. So, are

there concrete evidence pointing to the problem? Unfortunately, self-censorship is

notoriously difficult to pin down. As the Hong Kong Journalists Association (HKJA)

acknowledged in its 2005 Annual Freedom of Expression Report, ‘it is difficult to

determine whether the slant of a story, or its omission, is the result of self-censorship

or a justifiable editorial decision, a sense of fair play or a fear of libel action’ (HKJA &

Article 19, 2005, p. 21).

The report then highlights an incident. On July 1, 2004, 200,000 citizens joined a

demonstration calling for quicker democratization. Most local media outlets treated

the story as the lead item of the day. But Asia Television (ATV) put the story as the

third item in the evening’s newscast, following reports on the celebrations of the

handover anniversary. Unsurprisingly, top level personnel at ATV’s news department

denied self-censorship. The HKJA report also does not claim that self-censorship was

committed. It only cited an academic in conclusion: ‘I think it was very poor

judgment . . . I hope it is an honest mistake rather than somebody instructing the

news desk’ (HKJA & Article 19, 2005, p. 21). There is basically no way for observers to

ascertain if a questionable decision represents an act of self-censorship or the editor’s

truly independent, if poor, judgment.

The problem is further complicated by the possibility that what started out as a

more or less self-conscious act of self-censorship may become rationalized and

naturalized over time. In fact, as Hong Kong journalists interact with Chinese officials

more frequently and regularly after the handover, they may develop ‘a better

understanding’ of China. This can result in more sympathetic and less skeptical

attitudes towards the Mainland and the Chinese government. A top level editor at a

major newspaper acknowledged the happening of this process. He opined that the

problem of self-censorship in the Hong Kong media is not as serious as most people

think. Yet he acknowledged that the news media have become more ‘careful’ in

Asian Journal of Communication 139

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



rendering judgments of China and China-related issues because journalists came to

know the country better after years of coverage.7

This can be understood as a process of cultural co-orientation. Following a

tradition in communication research focusing on balance, congruence, and

convergence in interpersonal interactions (McQuail & Windahl, 1993, pp. 27�37),

co-orientation is defined here to refer to the acquisition of better information and

achievement of increased understanding between two individuals or groups through

interactions, which may lead to convergence in attitudes towards external objects and

mutual agreement on issues. For Hong Kong journalists, co-orientation can be the

result of a combination of factors, including their increasing interactions with

officials and other established sources in Mainland China, the increasing importance

of these sources to their work, and attempts of co-optation on the part of the Chinese

government and other major institutions in the Mainland. In any case, the overall

result is that journalists’ ‘independent judgments’ shifted gradually over time and

came closer to China’s official views on various issues.

The desirability of this process can be debated. On one hand, we may question if

the ‘better understanding of China’ journalists acquired is a biased understanding

derived from a limited range of established sources. On the other hand, it is probably

unreasonable to expect journalists not to adjust their attitudes after they experienced

more about the country. But regardless of its desirability, cultural co-orientation has

important implications on the question of self-censorship. If self-censorship involves

journalists acting against their independent judgments, then changes in journalists’

‘independent judgments’ would alter what is regarded as self-censorship.

Admittedly, the notion of cultural co-orientation and the phenomenon of

changing journalistic judgments have yet to receive much systematic empirical

examination. Yet we can illustrate the argument here with Hong Kong media’s

coverage of Taiwan, which has been one of the most sensitive areas for the media in

the immediate years after the handover. It can be noted that the topic was sensitive

mainly because the Hong Kong media and China used to hold different attitudes

towards Taiwan independence. Without supporting Taiwan independence, the

Hong Kong media have nonetheless used to treat the issue as a ‘legitimate

controversy’ (Hallin, 1994). When Cable Television defended its interview with the

pro-independence Taiwan vice-president Annette Lu in year 2000 by referring to the

norm of journalistic objectivity, the broadcaster was essentially arguing that the pro-

independence viewpoint deserves a fair hearing in the public arena. For the Chinese

government, however, Taiwan independence is not a legitimate controversy. National

reunification cannot be subject to debate.

But after the controversies in year 1999 and 2000, Taiwan has not become the

center of conflicts between the Hong Kong media and China again. In one sense, it is

simply because the media have, since then, refrained from providing a platform for

Taiwan politicians to freely explicate their views. Yet underlying this change is

probably changing editorial judgments regarding the Taiwan issue rather than the

mere exercise of self-censorship. That is, it is plausible that Hong Kong journalists, on

140 F. L. F. Lee

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



average, have themselves become more pro-unification. In fact, Hong Kong media’s

treatment of Taiwan independence and pro-independence politicians (such as Chen

Shui-bian and Annette Lu) has become more critical over the years. To the extent that

the media adopt the view that Taiwan independence is undesirable, Taiwan news is

‘de-problematized’. It is not because the media have become more daring or China

has become more tolerant. It is because self-censorship becomes a lesser issue when

journalists’ independent judgment and China’s policy line converge.

One may label this internalized self-censorship. But to be fair to the Hong Kong

media, a significant proportion of journalists still regard self-censorship as serious.

Co-orientation is a matter of degree. Self-censorship, meanwhile, remains a widely

discussed issue within the industry itself. Second, if some journalists’ and media

organizations’ attitudes towards China have changed, the attitudes of the Hong Kong

public have also changed. Social interactions between Hong Kong people and

Mainlanders have increased tremendously since the handover. Although re-nationa-

lization is a complicated and conflict-ridden process, there have been signs showing

that Hong Kong people’s identification with China has been on the rise (Lee & Chan,

2005). Opinion polls have shown that the percentages of Hong Kong people trusting

the Chinese government has increased from 24.5% in 1996 to 45.5% in 2006.

Proportion confident in ‘one country, two systems’ has risen from 42.3% to 70.3%

during the same period, while proportion against Taiwan independence has increased

from 58.8% to 78.1%.8 Co-orientation, in other words, occurs not only between the

Hong Kong media and the Chinese government, but also between the Hong Kong

society and the Mainland at large.

It is probably not a coincidence that increasing positivity towards China and

negativity towards Taiwan independence were accompanied by an increase in the

proportion of common people indicating that media self-censorship is absent.

According to polls conducted by the University of Hong Kong, although proportion

of citizens perceiving the presence of self-censorship has been fluctuating around

40%, the proportion of citizens perceiving ‘no self-censorship’ has increased from

31.2% in 1997 to 44.8% in 2006. At the same time, the percentage of people claiming

that the media did not have any scruple when criticizing China increased from 21.6%

right after the handover to 35.3% in April 2006. These poll findings show that self-

censorship has become a lesser public issue over the years. They also explain why

changes in media’s handling of China and Taiwan issues are not likely to be perceived

as particularly problematic by the citizens.

The Re-emergence of National�Local Conflicts

As a result of the twin processes of strategic interactions and cultural co-orientation,

many observers agreed that a significant degree of press freedom was maintained after

the handover (e.g. Holbig, 2003). For a while, the main threat to media freedom

seemed to be coming primarily from within the media themselves, as declining

ethical standards led to people’s distrust in the media and receptivity to the idea of

Asian Journal of Communication 141

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



government media regulation (Yeung, 2000).9 The situation changed in 2002,

however, when signs began to show that Article 23 of the Basic Law would finally

emerge in the SAR government’s policy agenda.

It should be noted that the ‘equilibrium condition’ regarding press freedom

discussed above was premised upon the successful maintenance of the distinction

between national and local affairs. The ‘three nos policy’ identified three national

matters as no-go areas for the Hong Kong press, whereas the Hong Kong media were

happy to pay more attention to local issues. Given Hong Kong’s economic downturn

and the Tung administration’s incompetence in handling various social crises, both

the public and the media were highly critical towards the SAR government. As far as

local matters were concerned, the media not only played the watchdog role but also

carried a ‘surrogate democracy’ function (Chan & So, 2004): by communicating

public opinions and providing forums for policy debates, the media supplemented

the underdevelopment of democratic institutions in the city.

The distinction between national and local affairs was finally breached when, in

late 2002, the Tung administration decided to act upon Article 23 of the Basic Law

and put forward national security legislation. Religious groups, lawyers, and

journalists were among the most skeptical towards the proposed law. The government

was heavily criticized for not allowing enough time for public consultation, and the

proposed legislation was also criticized for providing the government with too much

power. The controversy*combined with other social and economic problems*
finally led to the historic 2003 July 1 protest (Chan & Lee, this volume). The SAR

government was forced to postpone the legislation ‘indefinitely’.

Half a year later, the issue of democratic reform, especially the methods for electing

the Chief Executive in 2007, came to the fore. Learning from the failure of national

security legislation, the Chinese government took up the leading role and insisted

from early on that democratic reform in Hong Kong is not only a local issue. The role

of the Tung administration was diminished.

The re-emergence of national�local conflicts since 2003 represents a significant

new development which has strong implications on press freedom. Such conflicts

highlight the contradictions within the ‘one country, two systems’ formula and

foreground the differences in the interests of the city and the interests of the nation

on certain key issues. These conflicts can also put the ongoing process of cultural

co-orientation into question, as they can highlight some of the fundamental cultural

differences between Hong Kong and China. When such conflicts arise, the Hong

Kong media have to determine whether they are willing to confront the Chinese

government and stand by local public opinions and interests.

How will the media respond to such challenges? No conclusive answer can be given

at this stage, but some observations regarding media performance during the Article

23 and democratic reform debates in 2003 and 2004 can be offered here. First, it is

obvious that most media organizations have tried to avoid directly confronting

China. In the case of Article 23, China remained at the backstage. Although it was

widely assumed that China has set certain deadlines and bottom lines for the Tung

142 F. L. F. Lee

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



administration, the latter remained the target of criticisms. The media thus provided

a kind of ‘split coverage’. On the one hand, news analysis often focused on what kinds

of bottom lines the Chinese government has set for the Tung administration, thus

assuming China as the real decision maker. But on the other hand, any criticisms in

news coverage and editorials remained targeting at the SAR government.

Attempts to avoid directly confronting China can be seen also in the democratic

reform debate. Lee and Lin’s (2006) analysis of newspaper editorials showed that even

the Apple Daily, presumably highly critical towards China, adopted a number of

rhetorical strategies to smooth out the radicalism of its criticisms. One strategy

employed is de-centralization of the Chinese government. The editorials sometimes

criticized mid level Chinese officials for failing to communicate public opinions in

Hong Kong to the Central government, while the Central government was treated as

an abstract entity beyond the fray.

Direct confrontations with China can also be avoided by turning to objectivity. Lee

and Lin’s (2006) study pointed to how Ming Pao’s editorials posited the newspaper as

a neutral commentator on a debate between the democrats and the Chinese

government. The editorials also emphasized the importance of rational discussion to

resolve the issue. As pointed out earlier, the implications of journalistic objectivity in

Hong Kong can differ on a case-by-case basis. In the case of democratic reform, a

neutral stance may be questionable when the majority public opinion is clearly in

favor of quicker democratization, and the emphasis on rational discussion is certainly

misplaced when political power is fundamentally unequally distributed.

Moreover, earlier discussion has highlighted the importance of alternative channels

for the expression of critical views. Hence significant damage to press freedom in

Hong Kong was done when three radio phone-in talk show hosts, all famous for their

criticisms towards the Chinese and SAR governments, resigned in quick succession in

mid-2004. The event turned particularly ugly when Allen Lee, a veteran politician and

one of the three resigned hosts, claimed that one Mainland official has called him at

night, praising his wife and daughter before saying that he wanted to talk about his

radio show. Lee said his decision to quit was driven by the fear of possible harassment

of his family.

It is difficult to prove the exact content and intent of the telephone call. Lee might

have been oversensitive and overreacted. But even if it was an overreaction, it

happened because of the political pressure building up at the time. Moreover, one

may infer from the episode that the Chinese government is willing to mobilize people

in its network to apply pressure to specific media personnel through informal and

interpersonal channels.

Dubious personnel decisions made by radio broadcasters further undermined the

vibrancy of public affairs talk radio. When Albert Cheng, another radio host in the

trio, was ready to return to his program, the broadcaster Commercial Radio decided

not to renew his contract. In fact, Commercial Radio ended the program Teacup in a

Storm , which was at the time the most popular radio show in town (including shows

of all kinds), and replaced it by a new talk show called Beginning the Journey on a

Asian Journal of Communication 143

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



Clear Day. At Radio Television Hong Kong (RTHK), the public broadcaster in the

city, pro-democracy talk show host Ng Chi-sum was transferred from hosting talk

shows in the morning, which is prime-time for Hong Kong radio broadcasting, to

hosting shows in the afternoon. Expectedly, both broadcasters denied that such

moves were politically motivated.

Therefore, critical talk radio emerged as the main casualty in the confrontation

between Hong Kong and China from 2003 to 2004. Phone-in talk radio still exists,

but their value as the boundary tester for other media outlets has declined.

And it is far from certain whether this will be the last casualty in the media scene.

Most recently, the situation facing the public broadcaster RTHK has also been raising

concerns. Structurally speaking, RTHK is a government department. Yet RTHK has

long vowed to follow the BBC model and maintained its editorial autonomy from any

government influence. Of course, even the BBC has been criticized for exercising

self-censorship on specific issues, and it is always questionable if a public broadcaster

can ever be completely independent. But after the handover, RTHK at least has

continued to produce programs critical towards the SAR administration.

Paradoxically, the government-funded broadcaster has become a major source of

political criticisms in the public arena. During the Tung administration, the political

satire offered in several public affairs programs of the broadcaster attracted particular

criticisms from conservative politicians, who argued that a public broadcaster

should promote government policies rather than undermine the credibility of the

government (see HKJA & Article 19, 2006).

There have not been overt attempts to impose government control of RTHK.

However, since Chief Executive Donald Tsang assumed office in 2005, there were

signs of government attempts to domesticate the broadcaster. Mr. Tsang first

attracted criticisms in 2005 by commenting on RTHK’s entertainment programming.

In January 2006, the government announced the set-up of a committee reviewing

public service broadcasting, and critics were concerned if it is a disguise of an attempt

to change the role of RTHK. Then, in April 2006, the government’s Audit

Commission issued a report criticizing RTHK’s management for failing to adhere

to government regulations on uses of funding. In response, many journalists pointed

out the impracticality of asking a news organization to follow a set of rules designed

for government bureaucracies. Some journalists believed the government was using

the report to undermine the credibility and independence of RTHK (HKJA & Article

19, 2006).

Up to this moment, the future of RTHK seems to remain in a delicate balance. The

possibility of the broadcaster acquiring formal independence through corporatization

does not seem high. But the Chinese and SAR governments remain interested in

maintaining at least the appearance of press freedom in Hong Kong, thus overt

control of RTHK is also unlikely. What is certain is that any demise of editorial

independence in RTHK would mean the loss of another professional and critical

media outlet, which will further reduce the plurality of voices in the public arena.

144 F. L. F. Lee

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



Conclusion

In sum, the return of Hong Kong to China did not lead to immediate and abrupt

decline in press freedom. China is constrained by its own promises of ‘one country,

two systems’ and ‘high degree of autonomy’. Although these slogans can be subject to

manipulative interpretations, they provide a discourse that the local people can

appropriate to defend their own way of life, of which freedom of speech and of the

press are a key aspect.

The condition for press freedom thus evolved through a complex dynamics of

strategic interactions between the power holders and the local media. The plurality of

the Hong Kong media means that there would be no simple and singular response

adopted by all, while the fact of market competition means that media organizations

have to respond to each other. As Lee (2000) argues, insofar as a significant part of

the Hong Kong media have a strong commercial and/or professional orientation, the

media would be ‘cyclically bold and tame, public-spirited and self-serving’, and media

reactions to political and economic pressures would be ‘highly situational, erratic,

partial, and even contradictory’ (p. 323).

However, underlying the seemingly erratic fluctuations in media discourses and the

continual plurality of media outlets is a trend towards co-orientation between the

Hong Kong media and the Chinese government. Changes in media personnel,

practices of self-censorship, the turn to objective journalism by some news

organizations, rise and fall of critical media outlets, changes in journalists’ attitudes,

and changes in public opinions at large combine to generate a press that has become

less critical towards China over the years. Coverage of national issues has become less

‘problematic’. This particular aspect of the Hong Kong experience in the past 10 years

thus demonstrates how the media can be domesticated without the application of

formal and overt control. The process does not even rely completely on the success of

strategies to induce self-censorship. The key to the domestication of the media resides

in the interplay between politics and culture, the production of ‘common sense’ that

legitimizes certain social and political orders. As Gramscians would argue,

domination without overt coercion is made possible by the manufacturing of

consent.

But it does not mean that conflicts between the Hong Kong media and China

would completely disappear. There are limits to the processes of co-orientation. The

Article 23 debate, for instance, has not only damaged the SAR government’s

credibility but also reignited Hong Kong people’s sense of difference from China.

Such conflicts can generate headaches for the Chinese government, because it is much

more difficult for China to acquire the consent of the Hong Kong society on such

issues. Therefore, issues involving conflicts between Mainland China and Hong Kong

have now arguably replaced national issues such as Taiwan independence as the topics

that posed the most serious challenges to the Hong Kong media. During such

conflicts, the media can be trapped between heightened political pressure from China

and potentially powerful local public opinions.

Asian Journal of Communication 145

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



How national�local conflicts will shape the contours and dynamics of press

freedom in Hong Kong remains to be seen. More precisely, national�local conflicts

will interact with the ongoing processes of strategic interaction and cultural

co-orientation to shape the future of press freedom in Hong Kong. How the

interaction among the processes will play out is largely a matter of historical

contingency. The future cannot be easily predicted, but this article should have

pointed to the places where future attention is most deserved.

Acknowledgements

The work described in this article was fully supported by a grant from the Research Grants

Committee of the Hong Kong Special Administrative Region, China (CUHK4136/04H).

Notes

[1] This, of course, does not mean that China did not pull strings from behind. For example, the

SAR Chief Executive election was widely assumed to be tightly controlled by the Central

government.

[2] After 2003, a notion widely circulated in the media was that the Chinese government

has pinpointed ‘one newspaper, one magazine, and two mouths’ as the major cause of

anti-government sentiments in Hong Kong. The phrase refers to the Apple Daily, the Next

Magazine, and two highly prominent radio talk shows. For examples, see Ng Chi-sum (2004,

May 4), ‘Today you have reached the same end’, Ming Pao , p. A27; Li Yee (2004, May 17), ‘Tired

body, tired mind’, Apple Daily, p. E13.

[3] The ‘state secrets’ reported by Xi Yang included samples of new banknotes, information about

the selling of gold by the country, adjustment of exchange rates, and the plan to raise interest

rates.

[4] See Chan and Lee (2006) and Lee (2006) for empirical studies of media contents.

[5] The author conducted the survey in collaboration with Clement Y. K. So and Joseph Man Chan.

[6] The poll findings can be accessed at http://hkupop.hku.hk

[7] Personal interview conducted in August 2006.

[8] Poll findings are available at http://hkupop.hku.hk

[9] Amidst public discontent towards the sensationalist media in 1999, the SAR government

proposed setting up a statutory press council to monitor media ethics. Opinion polls at the

time showed a majority support for the proposal, although the idea was aborted because of

strong opposition from professional journalists. An independent press council was set up

instead.

References

Chan, J. M., & Lee, C. C. (1991). Mass media and political transition . New York: Guilford Press.

Chan, J. M., & Lee, F. L. F. (2006). Energized public opinion and media’s political parallelism: A case

study of the 1 July 2003 rally in Hong Kong. Hong Kong Journal of Social Science , 31 , 71�96.

Chan, J. M., & So, C. Y. K. (2004). The surrogate democracy function of the media: Hong Kong

citizens’ and journalists’ evaluations of media performance. In S. K. Lau et al. (Eds.),

Indicators of social development (pp. 1249�1276). Hong Kong: Hong Kong Institute of Asia-

Pacific Studies.

146 F. L. F. Lee

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 



Chan, J. M., Lee, P. S. N., & Lee, C. C. (1996). Hong Kong journalists in transition . Hong Kong:

Hong Kong Institute of Asia Pacific Studies.

Cheung, A. S. Y. (2001). Self-censorship and the struggle for press freedom in Hong Kong . PhD

dissertation, Stanford University.

Cheung, A. S. Y. (2003). Hong Kong press coverage of China�Taiwan cross-straits tension. In

R. Ash, P. Ferdinand, Brian Hook, R. Porter, & F. Ash (Eds.), Hong Kong in transition (pp.

210�225). London: Routledge.

Fung, A. Y. H., & Lee, C. C. (1994). Hong Kong’s changing media ownership: Uncertainly and

dilemma. Gazette , 53 , 127�133.

Glasser, T. L. (1992). Objectivity precludes responsibility. In E. D. Cohen (Ed.), Philosophical issues

in journalism (pp. 176�185). New York: Oxford University Press.

Hallin, D. (1994). We keep America on top of the world . New York: Routledge.

Holbig, H. (2003). Hong Kong press freedom in transition. In R. Ash, P. Ferdinand, Brian Hook,

R. Porter, & F. Ash (Eds.), Hong Kong in transition (pp. 196�209). London: Routledge.

Hong Kong Journalists Association (HKJA) & Article 19. (2003, June). False security. Annual Report

on Freedom of Expression.

Hong Kong Journalists Association (HKJA) & Article 19. (2005, June). A change of wind . Annual

Report on Freedom of Expression.

Hong Kong Journalists Association (HKJA) & Article 19. (2006, June). RTHK under siege . Annual

Report on Freedom of Expression.

Lau, T. Y., & To, Y. M. (2002). Walking a tight rope: Hong Kong’s media facing political and

economic challenges since sovereignty transfer. In M. K. Chan, & A. So (Eds.), Crisis and

transformation in China’s Hong Kong . New York: M. E. Sharpe.

Lee, C. C. (1998). Press self-censorship and political transition in Hong Kong. Harvard

International Journal of Press/Politics , 3 (2) , 55�73.

Lee, C. C. (2000). The paradox of political economy: Media structure, press freedom, and regime

change in Hong Kong. In C. C. Lee (Ed.), Power, money, and media (pp. 288�336). Evanston,

IL: Northwestern University Press.

Lee, F. L. F. (2002). Radio phone-in talk shows as politically significant infotainment in Hong Kong.

Harvard International Journal of Press/Politics , 7(4) , 57�79.

Lee, F. L. F. (2006). Poll reporting and journalistic paradigm: A study of popularity poll coverage in

newspaper. Asian Journal of Communication , 16 (2) , 132�151.

Lee, F. L. F., & Chan, J. M. (2005). Political attitudes, participation, and Hong Kong identities after

1997. Issues & Studies , 41 (2) , 1�35.

Lee, F. L. F., & Lin, A. M. Y. (2006). Newspaper editorial strategies and politics of self-censorship in

Hong Kong. Discourse & Society, 17 (3) , 311�358.

Lee, F. L. F., Chan, J. M., & So, C. Y. K. (2003). Contextualizing talk radio in Hong Kong: A

comparison of citizens’ and journalists’ views. Paper presented at the International

Communication Association Annual Convention, San Diego, CA, May.

Lee, F. L. F., Chan, J. M., & So, C. Y. K. (2005). Evaluation of media and understanding of politics:

The role of education among Hong Kong citizens. Asian Journal of Communication , 15(1) ,

37�56.

Lee, P. S. N., & Chu, L. (1998). Inherent dependence on power: The Hong Kong press in political

transition. Media, Culture & Society, 20 , 59�77.

McQuail, D., & Windahl, S. (1993). Communication models for the study of mass communication .

London: Longman.

Tuchman, G. (1978). Making news . New York: Free Press.

Yeung, C. (2000). Hong Kong: A handover of freedom? In R. Rich, & L. Williams (Eds.), Losing

control: Freedom of the press in Asia (pp. 58�73). Canberra: Asia Pacific Press.

Asian Journal of Communication 147

D
ow

nl
oa

de
d 

by
 [

] 
at

 2
2:

06
 1

7 
D

ec
em

be
r 

20
17

 


