
Shifting Journalistic Paradigms: Editorial
Stance and Political Transition in Hong Kong

Joseph Man Chan and Chin-Chuan Lee

Since the signing of Sino-British Joint Declaration in September 1984
Hong Kong has entered a transitional phase, preparing for its ultimate
return to China in 1997. This transition is characterized by a drastic
redistribution of power and authority, and a realignment of social
forces. Most significantly, a dualistic power structure has emerged,
signifying a rapid decline of traditional British colonial dominance
and a corresponding rise in the influence of the People's Republic of
China in Hong Kong.

This political transition has produced profound implications for
politics, economics, culture and other social realms in the Crown
Colony. It is important to note that in some respects the press is more
vulnerable to this pressure than most business enterprises. If the worst
happens after 1997 business enterprises may find it easier to move out
of Hong Kong than the press, which, because of cultural and linguistic
barriers, has fewer choices. Moreover, Chinese political culture places
a premium on the power of words.1 The People's Republic has
expended a considerable amount of effort and energy in fostering a
favourable image before and after the Sino-British negotiations.
Xinhua (New China) News Agency, the main institution operating in
Hong Kong from Beijing, has actively and successfully woven a co-
optative web with the media and journalists. Given the sensitive
position of the press, it is reasonable to argue that what happens to
press freedom and media performance may epitomize what might
hold true for other spheres of life. In other words, the fate of the press
is an acid test for the Chinese policy of "two systems within one
country."

Hong Kong is thus a rare living laboratory for observing how
changing configurations in the political environment influence the
mass media. This article seeks to provide a timely analysis of how the
press, which spans the entire left-centre-right spectrum of ideology,
adapts its "journalistic paradigms" since, and because of, the political
transition. This article treats only editorial shift; evidence in other
domains (news content, organizational change of the press) will be
considered elsewhere.

This article will (1) first develop the concept of a "journalistic
paradigm"; (2) trace the emergence of a dualistic power structure in
Hong Kong; (3) examine political ideology and partisan affiliation of
the press; and (4) compare the direction and magnitude of editorial
paradigm shifts in relation to press ideology.

1. Lucian Pye, "Communication and political culture in China," Asian Survey, Vol.
18, No. 3(1978), pp. 221-46.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


98 The China Quarterly

Journalistic Paradigms: Continuity and Change

We define a "journalistic paradigm" as a set of taken-for-granted
and unspoken assumptions, or gestalt world-views that inform the
media as to what "social facts" to report (and what not to report) and
how to interpret them.2 From an organizational perspective, a
journalistic paradigm is imperative to the mapping of time and space
and to the organizing of a glut of "occurrences" into "new events."3

We found that the Hong Kong press, driven by different political
commitments, constructed radically different realities about social
protest. The fact that this protest had a highly ambiguous cause served
to reveal the underlying logic of the journalistic paradigms in a
sharper focus.4 Paradigms acquire stability. Journalism has a strong
tendency to "normalize" anomalies and assimilate them into their
explanatory framework. Exceptions prove normality, rendering vis-
ible the implicit news values and the boundaries of news-making.5

Like a scientific paradigm, journalistic paradigm shift occurs
rarely.6 The shift is the last resort. When confronted with newly-
discovered phenomena the media may endeavour to "repair" old
paradigms rather than undergo a fundamental change of paradigm.
Historically and presently, journalistic paradigms were and are
shaped by social formations, that is, the interpenetration between the
state and society in general as well as the coalitions of dominant
groups in particular. Mass media not only reflect the perspectives of

2. Joseph M. Chan and Lee Chin-Chuan Lee, "Journalistic paradigms on civil
protests: a case study in Hong Kong," in Andrew Arno and Wimal Dissanayake (eds.),
The News Media in National and International Conflict (Boulder, Colorado: Westview,
1984). The concept of "paradigm," in a metaphysical sense, is borrowed from Thomas
Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions (Chicago: University of Chicago Press,
1970), 2nd edit.

3. The concept of "journalistic paradigms" is akin to that of "news frames" (Gitlin,
Tuchman),"news perspectives" (Gans), and "media logics" (Altheide and Snow); see
Herbert Gans, Deciding What is News (New York: Pantheon, 1979); Todd Gitlin, The
Whole World is Watching (Berkeley: University of California Press. 1980); David
Altheide and Robert Snow, Media Logic (Beverly Hills; Sage, 1979); Gaye Tuchman,
Making News (New York: Free Press, 1978). Journalistic paradigms, constituted in and
by specific socio-cultural contexts, are by no means universal. While in western
democracies the primary paradigm is media professionalism and objectivity, political
ideology and partnership figure more importantly in determining journalistic para-
digms of the Third World press. Media professionalism is not ideologically free; critics
argue that western liberal media typify the power centre as being neutral, objective and
detached; the practical problem of "objectivity" is solved by establishing an official
point of reference for news. They claim that liberal media thus objectify the status quo
and construct legitimacy. See Gans, Deciding What is News; Tuchman. Making News;
Michael Schudson, Discovering the News (New York: Basic, 1978); Philip Schlesinger,
Putting 'Reality' Together (London: Constable, 1978); Edward Said, Covering Islam
(New York: Patheon, 1980); Robert K. Monoff and Michael Schudson (eds), Reading
the News (New York: Pantheon, 1986).

4. Chan and Lee, "Journalistic paradigms on civil protests." Related research
includes Chin-Chuan Lee, "Partisan press coverage of government news in Hong
Kong," Journalism Quarterly, Vol. 62 (1985), pp. 770-76.

5. Lance Bennett, Lynn Gressett and William Haltom, "Repairing the news: a case
study of the news paradigm," Journal of Communication, Vol. 35, No. 2 (1985), pp.
50-68; cf. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions.

6. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions; Bennett et ai, "Repairing the news."

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 99

the powerful but also power relations in society.7 Mass media are
likely to continue to "mirror" the dominant perspective unless
challenged by a new countervailing power base that arises. Within this
framework, the media also actively construct realities which interact
with, or intervene in, social formations.

A scientific revolution, in the Kuhnian sense, simultaneously
abandons an old paradigm and adopts the new one. The new
paradigm puts the old data in a new light by changing some of the
field's most elementary theorems. The shift of a journalistic paradigm
may or may not be so abrupt. Unless there is a revolution that may
radically transform the "journalistic paradigms," reality is usually
redefined in a cumulative and incremental fashion.8 If the paradigm
shift is ahead of public readiness, the media risk being perceived as
"caving in to the pressure," and is thus detrimental to their
credibility. Hong Kong's political transition is being phased in
gradually, so there is an anticipated schedule for socio-political and
journalistic transformations.

Formation of a Dualistic Power Structure

In the absence of party and electoral politics the colonial adminis-
tration has until recently enjoyed a virtual monopoly of political
power. Hong Kong's political system approximates the ideal type of a
bureaucratic polity, whose decision-making is relatively insulated
from social and political forces outside the highest elite echelons of
the bureaucracy.9

Although Great Britain was one of the first countries officially to
recognize the People's Republic of China she rejected Beijing's
repeated requests to set up an official mission in Hong Kong for fear
of a potential threat to her legitimacy. Thus, since 1949 the Hong
Kong branch of Xinhua News Agency has acted as China's de facto
official representative in Hong Kong. To wit, Xinhua has had a dual
role to play: as a news agency, and as a political agency. Out of its
some 500 staff members, only 30 work in the news division; the others
are assigned to various political tasks. Xinhua co-ordinates and
supervises China's interlocking organizations (banks, trade com-
panies, schools, film and publication companies and labour unions) in
Hong Kong and represents China in dealing with the colonial regime.

In spite of this, Britain has treated Xinhua as a foreign agency.
Xinhua, whose operation was a public mystery, had not been able to

7. Clarice Olien, Philip Tichenor and George Donohue, "Structure, communication
and social power evolution of the knowledge gap hypothesis," Netherlands Journal of
Communication (1982).

8. Majid Tehranian, "Iran: communication, alienation and revolution," Intermedia,
Vol. 7, No. 2 (1979), pp. 6-12; Pye, "Communication and political culture"; Chin-
Chuan Lee, Media Imperialism Reconsidered (Beverly Hills: Sage, 1980), pp. 203-237.

9. Lau Siu-kai, Society and Politics in Hong Kong (Hong Kong: The Chinese
University of Hong Kong Press, 1982); Peter Harris, Hong Kong: A Study in
Bureaucratic Politics (Hong Kong: Heinemann Asia, 1978).

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


100 The China Quarterly

countervail British dominance. This began to change in 1982 when
"Hong Kong's future" became an issue. Xinhua moved to the
foreground and constituted a second power centre both during the
Sino-British negotiation period (1982-84) and its aftermath. In the |
post-accord period Xinhua has made its influence deeply felt in every •
realm of social life. Most significantly, Xinhua is the organizer, co-
ordinator and supervisor of the Basic Law Drafting committee and its
Consultative Committee, both designed to formulate a framework for
the future Hong Kong.

Within China's political structure, Xinhua assumes the equivalent |
of a provincial-level organization. After Xu Jiatun, a member of the
CCP Central Committee, became its director in 1983, he reorganized
Xinhua into 10 departments, thereby imitating the colonial govern- fc

ment structure. He has also set up three district offices to extend I
Xinhua's influence and to "monitor public opinions" on a more local
basis. Regarded as Hong Kong's "shadow government," Xinhua has
actively recruited local talent to cope with the political transition and
to fill the British vacuum in 1997.10 Xinhua has woven a co-optative
fabric which stretches from institutional absorption to bonds of |
friendship, and which engulfs both media owners and their employ-
ees. This is part of China's "united front" strategy, and it seems to
have considerable implications.11

Partisan Newspapers in a Colonial Marketplace

This article attempts to relate journalistic paradigm change to the
formation of the twin power centres - that is the colonial regime and
Xinhua. It is important to note that Hong Kong has one of the most f
tolerant press systems in the Third World: government control is
minimal. What Seymour-Ure observes as a close press-party "paral-
lelism" prevalent in Europe and the Third World, applies to this
colonial city-state.12 The partisan press is linked to political party I
organizations, loyal to party goals, and caters to partisan audiences.
However, Hong Kong has no local parties. Press partisanship is
intertwined with, and sharply divided along the lines of the Chinese
Communist Party-Kuomintang (CCP-KMT) conflict. The British,
keeping the rules of the political game, have been tolerant of the j
CCP-KMT propaganda battles fought within the framework of social
order and British rule.

The partisan press, however, co-exists with the commercial press.
Around 1970 and in response to the rapidly expanding market i
economy, "centrist" newspapers began to emerge and prosper. They
are loyal to Hong Kong and critical of both Beijing and Taibei. While

10. Sin Loong, A Shadow Government of Hong Kong (Hong Kong: Hai-san, 1985).
11. Joseph Man Chan, "Shifting journalistic paradigms: mass media and political

transition in Hong Kong," unpublished doctoral dissertation, the University of
Minnesota, 1986.

12. The Political Impact of Mass Media (London: Constable, 1974).

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 101

devoting significant coverage to Chinese politics, these papers appear
to focus more on local issues and the immediate concerns of Hong
Kong citizens at large. It is not in their collective interest to identify
too closely with either external party.

On the basis of (i) source of financial support and party linkage, (ii)
place of registration, (iii) choice of national day and calendar, and (iv)
ways of addressing the Beijing regime and Taibei regime, the nine
papers for this study (chosen for their influence and representativen-
ess of ideological positions) can be categorized as follows:13

1. Ultra-leftist: As the CCP's propaganda mouthpieces supervised
by Xinhua Hong Kong Branch, they include Ta Kung Pao and Wen
Wei Pao. Registered in Hong Kong and mainland China, they
celebrate national day on 1 October, adopt the western calendar, refer
to Taiwan as "Taiwan," "the Taiwan authorities," or "the Chiang
Clique," but call Beijing "our country," "our government," "the
People's Republic of China," or "China."

2. Centrist: Market-orientated, advertising-supported, and not
linked to any political party, they register only with the Hong Kong
Government, adopt the western calendar, do not observe either
national day, call the Taibei regime "Taiwan," "the National
Government" and the Beijing regime "Communist China," "Main-
land China," or "China." The centrist papers we sampled include
Ming Pao, Sing Pao and the Oriental Daily News.

3. Mainstream rightist: Most prominent are Sing Tao Jih Pao and
Wah Kiu Yat Pao, founded in 1938 and 1925 respectively. They are
responsive to the Hong Kong market, yet tilt mildly to Taiwan out of
political ideology and historical ties with the KMT. They register both
in Taiwan and Hong Kong, observe the KMT's national day on 10
October, call the Taiwan regime "the Republic of China" or
"Nationalist China" and refer to the mainland regime as "Commu-
nist China," "the Mainland," instead of the "People's Republic of
China." (Much has changed recently, as will be shown.)

4. Ultra-rightist: These include the Hong Kong Times and the Kung
Sheung Daily. The Times was established by the KMT in 1949 as a
propaganda output - at the threshold of the Chinese mainland - in the
wake of its withdrawal to Taiwan. Kung Sheung has a strong historical
presence and once ranked itself with Sing Tao and Wah Kiu as a
mainstream paper. While loyal to the colonial regime, its anti-
communist fervour bears a strong resemblance to the Times'. In an
inaugural editorial (in 1925) Kung Sheung professed its aim to check
the "communist tide" surging in China. The paper's ties with the
KMT increased during the Anti-Japanese War and the subsequent
civil war years.14

13. Chin-Chuan Lee, "Partisan press coverage."
14. "Inaugural Proclamation," Kung Sheung, 8 July 1925.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


102 The China Quarterly

Hypotheses and Methodology

Viewing mass media as a social sub-system that is conditioned by
the configuration of social forces, we investigated journalistic para-
digm shifts as a response to a major structural redistribution of power
in society. The latter sets the general direction of adaptation for media
organizations and limits their strategic options. The new power centre
incorporates the media through co-optation or coercion or both. From
the resource dependence perspective, the media institutions depend
on external resources and must respond to incorporation. Environ-
mental pressure, however, is not uniformly absorbed and may result
in differential media adaptation.

A general theoretical perspective that seeks to elucidate the
structural relations between mass media and the power centre in
society has been developed by us elsewhere.15 Specifically, this article
aims to analyse the direction and extent of journalistic paradigm shift
towards the twin power centres (the colonial regime and Xinhua) both
before and after the Sino-British accord. We hypothesize that the
magnitude of journalistic paradigm shift due to structural power
transformation is inversely related to the ideological extremity of the
press. It follows:

i. The mainstream newspapers (centrist and rightist), by virtue of
their relative ideological and organizational flexibility, will show a
more visible general shift in the journalistic paradigms to accommo-
date Xinhua as the new political power. They may at the same time
remain loyal to the colonial regime. |

ii. The ultra-rightist papers, because of their ideological extremity, 1
have less latitude of movement and hence would display less <
accommodation towards Xinhua than do the mainstream papers.

iii. The ultra-leftist papers, for the sake of a smooth transition,
might move away from their traditional anti-colonial stance to
cultivate a cordial relationship with the Hong Kong Government.

Methodologically this article is an effort of qualitative content
analysis which " 'tease[s] out' those determining but hidden assump-
tions which in their unique ordering remain opaque to quantitative
content analysis."16 Both qualitative and quantitative analyses, ;

however, complement each other. The conclusions of this study,
based qualitatively on the editorials, are corroborated by our related
quantitative research on the paradigm shift in news reports during the
same period.

We carefully examined 1,131 editorials published by nine papers
between September 1982 and February 1986. Table 1 sums up the
distribution of editorials analysed. Our examination proceeded with

15. Chin-Chuan Lee and Joseph Man Chan, "Journalistic paradigms in flux: mass
media and political transition in Hong Kong," paper presented at the 36th annual
convention of the International Communication Association, Chicago. 22-26 May
1986; see also Chan, "Shifting journalistic paradigms: mass media."

16. See Gitlin, The Whole World is Watching, pp. 303-305.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 103

hypotheses that emerged from our previous work and from "soaking"
in the press materials. Since day-to-day newspaper editorials tend to
be repetitive over a given time, we identify the text and quotes in
accordance with the criteria of (1) political significance; (2) ability to
represent the mode of the recurring themes; and (3) ability to preserve
the subtlety of the latent and contextual meaning structure that
signifies the change of themes, tones, and phrases over time.

Table 1: Distribution of Editorials Analysed

Political Stand

Ultra-rightist

Rightist

Centrist

Ultra-leftist

Newspaper

Hong Kong Times
Kung Sheung

Sing Tao
Wah Kiu

Ming Pao
Sing Pao
Oriental Daily News

Wen Wei
Ta Kung

Number of
Editorials

96
229
114
62

310
60

121

85
55

N=1132

A number of comparative check points have been made to guard
against the likely though unwitting tendency to disregard unsuppor-
tive evidence. First, using the date of the signing of the Sino-British
Joint Declaration (September 1984) as a watershed point, we
scrutinized the editorial paradigms before and after this monumental
event. Secondly, we cross-compared the shift of editorial paradigms
by nine papers organized into four ideological strata. To enrich
analytical depth and to maintain a critical eye on the materials, we
examined the differences that existed both between and within the
strata. Finally, this incisive reading of the editorials was undertaken
in conjunction with interviews with journalists, government officials
and Xinhua cadres, and a study of published documents, journalists'
memoirs and magazines.

Journalistic Paradigms in Flux

The "Hong Kong issue" has dominated the news since 1982. The
nature of the issue has taken on many zig-zags. Journalistic paradigm
shifts, depending on the political/ideological commitment of indivi-
dual papers, closely followed the life-cycle of the issue in stages. When
China indicated in 1982-83, via informal channels, that she intended
to regain Hong Kong, all but the communist press greeted the news
with distrust-on the grounds that Hong Kong's prosperity would be

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


104 The China Quarterly

untenable under Chinese rule. Most editorials firmly supported
British efforts to gain a concession from China for a continued British
presence beyond 1997. This editorial chain of considerable unanimity
began to break when Hu Yaobang, then director-general of the CCP,
confirmed the long-circulated rumour of China's intention to retake
Hong Kong. Shifts in centrist and rightist journalistic paradigms
became particularly discernible and were further precipitated in 1984
by the British decision to forfeit Hong Kong and by the Sino-British
Joint Declaration. As expected, some papers shifted their stance
drastically, others reservedly. In what follows, we shall show that the
nature and extent of change is principally contingent upon where each
paper stands in the political/ideological spectrum.

Rightist Journalistic Paradigm

Sing Tao: This newspaper supported a continued British rule with
greater persistence than Wah Kiu. When the sovereignty issue was
first broached, a typical editorial would read,

There is no place for the British [to play] in Communist China's blueprint on
Hong Kong. Under this circumstance, will the British remain to take up some
administrative responsibilities? Definitely not. But whether the British have
the full administrative power or not is the deciding factor of confidence and
capital movement. Beijing leaders have missed this point.17

Like many non-leftist newspaper, Sing Tao was confident that the
British commitment could fend off China's advances. In 1982, for
example, immediately after Britain had agreed to enter into negotia-
tions, Sing Tao wrote:

Mrs Thatcher, in the first hours of her first day in Hong Kong, has twice
pledged that Britain would be responsible to the Hong Kong people and
would express their interests during the negotiations with mainland
China.... Because she has correctly grasped the "reality" of the Hong Kong
people and their desire to maintain the status quo, she is uniquely qualified to
perform the promised responsibility and to express Hong Kong people's
interests.18

Sing Tao's support remained unfailing throughout the entire negotia-
tions.19

Again, like many others, Sing Tao had faith in Britain's commit-
ment to the status quo. It also overestimated the role of China's
economic dependence on Hong Kong while underestimating her
political motive of using Hong Kong as a showcase for reunification

17. "Continual absence of assuring news for the Hong Kong people," editorial, Sing
Tao, 4 December 1982.

18. "The female prime minister committed to moral responsibility with iron
shoulders," editorial, Sing Tao, 29 September 1982.

19. For example: "Have confidence in London's promises," editorial, Sing Tao, 6
July 1983; "The Hong Kong Government has successfully diverted a disaster,"
editorial, Sing Tao, 28 September 1983.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 105

with Taiwan. Thus, Sing Tao, concluded that there were "absolute
reasons" for believing that Hong Kong would have a "bright future"
(i.e. maintaining the status quo).20

As soon as the Sino-British Joint Declaration was initialed Sing Tao
showed signs of acquiescing to the newly-defined political "reality."
For example, it argued,

The five million people of Hong Kong have no choice but to have confidence
in the "Sino-British Agreement" which determines Hong Kong's future. It is
superfluous to doubt whether the Hong Kong people have confidence or not.
Moreover, there is no reason why the Chinese majority of the local population
who have created prosperity during British rule cannot maintain Hong
Kong's prosperity when it is returned to China. It is clear that the rise and fall
of Hong Kong, from now on, depends not only on the Hong Kong people but
primarily on Beijing. If Beijing has confidence in implementing the "Sino-
British Agreement" and the scheme of "one country, two systems," Hong
Kong's future prosperity will certainly be greater than it is now.21

Dating from late 1984 Sing Tao seemed to have changed its tone to
one of consistently supporting the Sino-British accord. Past worries
seemed to have been replaced by a growing confidence. In late 1984,
for example, it noted:

Businessmen and government economic agencies from all the world have
revived their confidence in investing in Hong Kong in the past 10 months.
The speed and magnitude of investment growth is unparalleled.This is very
important for it at least erases people's worries about Hong Kong's future and
the gloomy atmosphere, encouraging Hong Kong citizens to strive for further
economic prosperity and social stability.

The very first pre-condition for the growth of confidence in Hong
Kong, according to the same editorial, is the implementation of the
"Sino-British Agreement."22

In an annual review editorial, Sing Tao even appealed to national
pride:

The dust aroused by the two-year-long negotiation over Hong Kong's future is
now settled by the formal signing of the "Sino-British Agreement." The
wounds and tears caused by the Opium War on the sons and daughters of
China will soon fade into history. The life-style valued by the Hong Kong
people is guaranteed for 50 years in black and white terms. At the same time,
both mainland China and Taiwan have scored notable achievements in
developing their economies and living standards. They, together with the

20. "Hong Kong has a very bright future," editorial, Sing Tao, 30 September 1982.
21. "In the aftermath of initialing the agreement on Hong Kong's future," editorial,

Sing Tao, 27 September 1984. Sing Tao showed its acquiescence to the political
development immediately after Foreign Minister Howe announced in April 1984
Britain's decision to return Hong Kong to the People's Republic of China ("The three
main points in Foreign Minister Howe's announcement," editorial, Sing Tao, 8
December 1984).

22. "Revive the confidence to invest in Hong Kong," editorial Sing Tao, 12
December 1984.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


106 The China Quarterly

steadily progressing Hong Kong, each with their own merits, form a
tripartite system which constitutes an economic force able to compete
with Japan.23

Such an optimistic vision was unthinkable just one year ago. One of
its more recent editorials concluded:

First, we must have confidence in mainland China in implementing the
"Sino-British Joint Declaration" [which the paper formerly called the "Sino-
British Agreement" after the British fashion]. Secondly, we should consci-
ously and voluntarily work for a stable transition. Lastly, we should be proud
to be Chinese and to return a perfect Hong Kong to China [which the paper
formerly referred to as "Communist China" or "mainland China"]. Every
citizen should work for this from now on.24

Wah Kiu: Sharing two propositions with Sing Tao, Wah Kiu
initially argued: (1) that mainland China was unlikely to retake Hong
Kong for economic and strategic reasons;25 and (2) that the British
prime minister and other British officials were trustworthy negotia-
tors on behalf of the Hong Kong people.26

Wah Kiu, nonetheless, differed from Sing Tao in some key respects.
First, Wah Kiu quoted some social leaders to discredit such policies as
"letting Hong Kong people administer Hong Kong," while Sing Tao
did not.27 Secondly, it explicitly argued against the urge by Sing Tao
and ultra-rightist papers to internationalize the Hong Kong issue.28

Thirdly, Wah Kiu's acquiescence was in greater haste than Sing Tao's.
Wah Kiu had quoted Chinese officials more often and at greater
length even before Britain made public her intention to withdraw
from Hong Kong. In the heat of negotiations in 1983, for example,
Wah Kiu referred to Hu Yaobang: "Now Hu Yaobang has once and
for all stated the (takeover) date, we no longer need to guess and
speculate. Given a definite period, we had better prepare in our own
social positions for the new reality that is emerging."29 Typifying

23. "The last day of a year again," editorial, Sing Tao, 12 December 1984.
24. "To discuss seven issues with Ji Pengfei," editorial, Sing Tao, 12 December 1985.
25. "Peng Zhen's talk and Hong Kong's future," editorial, Wah Kiu, 21 July 1982;

"The history and reality that deserve respect," editorial, Wah Kiu, 4 August 1982;
"Looking at the Beijing-London-Hong Kong relationship in a broad and long-term
perspective," editorial, Wah Kiu, 24 September 1982; "What Mrs Thatcher cannot
disclose at will," editorial, Wah Kiu, 29 September 1982.

26. "Welcoming the British Prime Minister Mrs Thatcher's visit to Hong Kong,"
editorial, Wah Kiu, 27 September 1982; "What Mrs Thatcher cannot disclose at will,"
editorial, Wah Kiu, 29 September 1982; "Negotiation on Hong Kong's future advances
into the second stage," editorial, Wah Kiu, 4 July 1983; "Governor Youde: the burden
is heavy, the road is long," editorial, Wah Kiu, 28 July 1983.

27. "The right directions for negotiations on Hong Kong's future," editorial, Wah
Kiu, 26 May 1983.

28. "Some principles for negotiation over Hong Kong's future," editorial, Wah Kiu, 3
January 1984, "Dangerous arguments to be keenly watched," editorial, 27 January
1984.

29. "The date on which Hong Kong's sovereignty will be retaken is decided,"
editorial, Wah Kiu, 17 August 1983. An editorial that best illustrates Wah Kiu's
tendency to speak indirectly for Beijing at this early stage is: "The concept and outline
of the 'Hong Kong Special Administrative Region.' " editorial, 17 October 1983.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 107

its sharpened journalistic paradigm shift, the paper proclaimed in
January 1984:

For China [formerly referred to as "Communist China" or "mainland
China"] to retake Hong Kong's sovereignty as well as jurisdictive power is
absolutely right because Hong Kong is part of Chinese territories and its
inhabitants are Chinese. If China, which owns the land and the people, is not
entitled to Hong Kong's sovereignty, what kind of ridiculous world would it
be?30

Shortly before the Joint Declaration was initialed, Wah Kiu asserted
that Hong Kong people "had no reason to feel uneasy or lack
confidence in the future of Hong Kong."31

Centrist Journalistic Paradigm

Oriental Daily News: Deliberately "apolitical" and non-controver-
sial, its short, daily editorial does not touch on Hong Kong's future
except on a few very important occasions (e.g., the signing of the Sino-
British accord). Instead, the politically sharp Miu Yu Column, signed
and written by a deputy editor, is generally regarded as the paper's
"surrogate editorial."

At the outset, in 1982, Miu Yu deemed nationalism as an
"abstract" principle that must not be used to dictate the return of
Hong Kong to China. He said:

From hundreds of readers' letters sent to me, not a single one agrees to an
immediate retaking of Hong Kong. Does this indicate that the Daily's readers
do not care about the righteousness of nationalism? When righteousness
contradicts interests, we need to keep cool in the analysis of costs and benefits.
This is not to say that righteousness of nationalism can be done away with.
But in the last analysis, nationalism is mental, conceptual, theoretical and
abstract in nature, while interests are concrete and personal. At this juncture
labelling other people as "traitors to Chinese nationalism" is no proof of the
labellers' righteousness but of their craziness.32

He often reiterated the concern for China's "inevitable" interference
should Hong Kong become China's special administrative region. He
commented, for example,

Although the Chinese constitution may be drawn upon to protect "one
country, two systems" or "one country, two sets of law" . . . it is inevitable
that the law makers will include some mainland Chinese other than British
and Hong Kong citizens and that the present Supreme Court of Appeal in

30. "Dangerous arguments to be keenly watched," editorial, Wah Kiu, 27 January
1984.

31. "Hong Kong people's wish," editorial, Wah Kiu, 2 August 1984.
32. "The righteousness of nationalism," Miu Yu Column, Oriental Daily News, 5

February 1983. The same idea was reiterated in two other Miu Yu columns: "The
righteousness of nationalism," 5 February 1983; "Imperialism," 17 October 1983.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


108 The China Quarterly

London will be relocated in Beijing-by then the spirit of the rule of
law in the British tradition will be all scrapped.33

In short, in Miu Yu's estimation, "one country, two systems" is
infeasible in practice.

Signs of a journalistic paradigm shift were visible as early as 8
December 1983. Miu Yu concluded in one of his columns, as follows:

Beijing has sufficiently understood the importance of Hong Kong's prosper-
ity. What the Hong Kong people fear is that Communist China may fail to
recognize this and may "irrationally" act it out in Hong Kong. But all
indicators seem to point out that this fear is unnecessary.34

Miu Yu increased his favourable portrayal of Xinhua, saying,

It [i.e. the New Year speech] is the first speech ever made by the head of
Xinhua's Hong Kong Branch. In the past, no media organizations had invited
the highest Chinese representative in Hong Kong to make such a speech. This
event indicates that Xinhua's increasingly significant role in Hong Kong's
affairs begins to command greater attention from the mass media.... Direc-
tor Xu Jiatun's speech is not a "super-governor's" act to overwhelm Hong
Kong. On the contrary, only a rejection [of an invitation to speak] will pose
himself as a "super-governor."35

In marked contrast to his repeated assertions of the past regarding
the CCP's untrustworthiness on account of historical record, Miu Yu
seemed to have developed a very different perspective by April 1984.
He said: "The present leaders of the CCP have repeatedly self-
criticized (their past radical lines) in their public speeches. In light of
their ideals and interests, the sincerity of their self-criticism is not to
be doubted. This new consciousness has induced the birth of the
concept of "one country, two systems" which is different in nature
from the CCP's deceptive policies on nationalist bourgeoisie in the
fifties."36 He continued, "If we analyse Communist China's policies in
Hong Hong merely in light of its past record and neglect all its present
changes, we may be far from truth."37

Furthermore, Miu Yu began to exemplify "one country, two
systems" as a solution for international conflicts. He said:

In fact, the "one country, two systems" concept innovated by China is

33. "Hong Kong law ruling Hong Kong," Miu Yu Column, Oriental Dailv News, 24
June 1983.

34. "Negotiating the future," Miu Yu Column, Oriental Daily News, 8 December
1983. Shortly after this, Miu Yu indicated that he had learned of the British decision to
withdraw from Hong Kong ("See who changes first," Oriental Daily News, 25 January
1984.)

35. "High evaluation of Hong Kong people," Miu Yu Column, Oriental Dailv News,
1 January 1984.

36. After the CCP consolidated its power in early 1950s, it launched a series of
programmes to nationalize the economy. In its transitional phase, the nationalist
bourgeoisie were promised "co-ownership," but this was finally swept away by CCP's
speedy measures to root out the private sector.

37. "The new is different from the old," Miu Yu Column, Oriental Dailv News, 6
April 1984.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 109

receiving increasing international attention and is generally considered to be
a very honest and solid formulation that may be applicable in numerous
international conflicts such as those between the Germanies and the Koreas.38

From then on, Miu Yu continued to expound China's Hong Kong
policies,39 quoting economic figures to support his optimistic evalua-
tion of the future, and sometimes to explain away what he saw as a
misunderstanding between Chinese leaders and the local press.40

Sing Pao: Taking a position that was generally mild and somewhat
obscure during the early stage of the negotiation, this paper did not
carry editorials until mid 1983. Quite revealing was its editorial on 23
September 1983:

China always says that it will reclaim Hong Kong when the time is right. Is the
expiration of the lease of the New Territories the right moment? Following
the major goal set by China, let us use modernization as the criterion of
judgment: leaving Hong Kong as it is would facilitate China's modernization.
Taking modernization as the criterion is a flexible way of doing things while
over-emphasizing the lease expiration is an indication of rigidity. Not only
rigidity, it also damages a friendship [between Hong Kong and the People's
Republic] that has lasted for more than 30 years.41

Sing Pao's support of the status quo was precipitated by the
relocation of Jardine Company, a leading British Corporation
historically tied to Hong Kong, to Bermuda. With a sense of urgency it
declared:

Communist China should renew its understanding of Hong Kong, do away
with the "emotional part" and revise the plans concerning Hong Kong's
future. Within the principle of retaking Hong Kong's sovereignty, [China
should] formulate policies on the basis of the concrete situation in order to
preserve Hong Kong's stability and prosperity and to facilitate the moderni-
zation of our mother country [i.e., China] and its whole unification In
fact, the assumption of sovereignty itself is sufficient [to fulfil nationalism]
-after that, Hong Kong should be left alone to become a sufficiently
autonomous, free, democratic, prosperous and stable international city.42

Sing Pao, however, became quite favourably disposed to the final
outcome of the negotiation. When the date of initializing the Joint
Declaration was drawing near Sing Pao began to emphasize the legal
binding power of the Declaration and to portray it as "the brainchild

38. "Twelve points of policy for Hong Kong," 28 April 1984.
39. For example, 'Sino-British Accord," Miu Yu Column, Oriental Daily News, 2

August 1984; "Moral responsibility," Miu Yu Column, Oriental Daily News, 13
September 1984.

40. See, e.g., "Those who believe will be saved," Miu Yu Column, Oriental Daily
News, 30 April 1984; "Don't be afraid of interference," Miu Yu Column, Oriental Daily
News, 6 October 1984; "Rumours feed on rumours," Miu Yu Column, Oriental Daily
News, 7 October 1984.

41. "How to evaluate the Hong Kong question," editorial, Sing Pao, 23 September
1983.

42. "Alleviate the 'Jardine shock immediately,' " editorial, Sing Pao, 30 March 1984.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


110 The China Quarterly

of far-sighted politicians."43 Sing Pao wrote a series of editorials
praising the scheme of "one nation, two systems" after the initializa-
tion, one of which said: "The general reaction to the Joint Declaration
just released is good because it is unexpectedly detailed and specific. It
is better than expected. Overall, the majority of the Hong Kong people
have accepted it; what differs is the extent of acceptance."44 In
another, it argued, "We thought the most significant thing implied by
the initialing of the Joint Declaration is that Hong Kong people will
gradually be the masters of Hong Kong, holding their fate and future
in their own hands."45 Sing Pao's positive assessment of China's
policies in Hong Kong seems to increase with time. On 7 January
1986, for example, it said:

In 1985 which just ended, the greatest achievement of Hong Kong is its
enhanced political stability. One year after the signing of the Sino-British
Joint Declaration, the feasibility of "one country, two systems" has become
more and more deeply rooted in people's hearts.46

To sum up, Sing Pao provides a clear demonstration of an editorial
shift that follows the larger structural power change in the system.
From a status quo mind-set, it became one of the first supporters of
Chinese policies on Hong Kong. This is a paper heavily identified
with the existing power rather than with consistent ideology.

Ming Pao: Positioning itself as a leading "intellectual paper," Ming
Pao has made various proposals to mediate the positions of China,
Britain and the "Hong Kong people." The process of its editorial
paradigm shift was at first subtle, gradual and smooth, but the pace
was quickened once Britain announced that it would give up Hong
Kong's sovereignty.

Based on the economic logic, Ming Pao was confident that China
would not claim Hong Kong in 1997. It observed in 1981:

Thorough studies on the historical, legal, economic, political, diplomatic and
strategic aspects of the (future) issue have been made. The consensus is that it
is quite unlikely that China will take back Hong Kong or the New Territories
in 1997 when the New Territories lease expires.47

Ming Pao often made its point through the use of metaphors or
parables. For example, it said, "Some people hold the view that
following the takeover by China and the introduction of limited
changes to the system here prosperity may still survive. This is from

43. "Both the Agreement or the Joint Declaration have legal binding force," editorial,
Sing Pao, 18 September 1984; "The blueprint for a smooth transition," editorial, Sing
Pao, 2 August 1984.

44. "All the reactions to the Joint Declaration," editorial, Sing Pao, 29 September
1984.

45. "Actively participate to practise civil rights," editorial, Sing Pao, 28 September
1984.

46. "Competition for Lunar New Year stalls shows confidence," editorial, Sing Pao, 1
January 1986.

47. "Three requirements for an arrangement on Hong Kong's status," Ming Pao,
editorial, 19 February 1981.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 111

an idealistic rather than a pragmatic point of view and is not founded
on facts.... Hong Kong is a strange goose laying golden eggs. It is not
beautiful at all, offensive to the eyes of many others. However, if it is
stripped of its ugly feathers and dressed in phoenix or peacock
feathers, it will cease to lay golden eggs."48

Although Ming Pao's trust in Britain's commitment to Hong Kong
was not as strong as the rightist papers, it nevertheless defended Mrs
Thatcher's promise of moral responsibility towards Hong Kong when
she was under attack by leftist newspapers.49 It reasoned that the
British, albeit on the weaker side of the negotiation table, had three
cards in their favour. One is the "public opinion card:" the majority
of Hong Kong's citizens favour the status quo. The second is the
"prosperity and stability card"-that is, China's economic self-
interest to preserve Hong Kong's status quo. The third is the
"international treaty card," referring to China's obligation to observe
the Nanking Treaty by which Hong Kong was ceded to Britain. With
these three cards in hand, Ming Pao predicted that the British would
have more to bargain for than a simple abrogation of Hong Kong's
sovereignty."50

Ming Pao doubted that Chinese policies being disclosed would be
feasible. In particular, it raised the concern that once their current
leaders had died policies towards Hong Kong might have a problem of
continuity.51 Meanwhile, Ming Pao did not think that Chinese leaders
would be willing to state their promises in black and white.52

After Hu Yaobang announced that China would regain Hong Kong
on 1 July 1997, Ming Pao began to show signs of accommodating
itself to Beijing's plans. Commenting on Ji Pengfei's (head of China's
Hong Kong and Macao Office) promises of a high degree of
autonomous rule by the Hong Kong people, the rule of law and the
free flow of capital, Ming Pao said:

For fairness' sake, we would say the measures enumerated by Ji Pengfei are
liberal enough to make the people here feel satisfied. There are still some
issues to be touched upon But these can hardly be described as key
issues.53

Since then Ming Pao has published long editorials to provide
economic, political and strategic rationales for China's policies,
saying that they might not be untrustworthy after all.54 When Premier

48. "A strange goose that lays golden eggs," editorial, Ming Pao, 14 October 1982.
49. "Britain's moral responsibility towards Hong Kong," editorial, Ming Pao, 20

October 1982.
50. "Three cards in the British hand," editorial, Ming Pao, 4 July 1983.
51. " 'Same as before'; free entry and exit," editorial, Ming Pao, 25 November 1982.
52. See below fn. 55; and "Horses must be fed to make them work," editorial, Ming

Pao, 7 July 1983.
53. "Ji Pengfei's concrete measures for "Hong Kong administered by Hong Kong

people," editorial, Ming Pao, 15 October 1983.
54. See, e.g., "From '79' to '97,' " editorial, Ming Pao, 24 October 1983; "Making use

of Hong Kong over a long time rather than imposing reforms," editorial, Ming Pao, 25
October 1983; "Fundamental demands by China, Britain and Hong Kong," editorial,
Ming Pao, 15 December 1983.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


112 The China Quarterly

Zhao Ziyang reiterated China's Hong Kong policies in his address to
the Canadian Parliament in June 1983, Ming Pao was quick to point
out that it represented an "official pledge and guarantee to the people
throughout the world" and reflected China's "sincerity" in imple-
menting her pledge.55

Ming Pao's shift of journalistic paradigm appeared to take a
quantum leap when the Joint Declaration was about to be initialed.
From thence editorials used lengthy quotes from Xinhua and other
Chinese officials in an effort to clear up what it perceived to be public
misunderstandings of China's policies.56 This process culminated in a
series of editorials heaping praises on the concept of "one country,
two systems" and the Declaration. In an article especially written for
the People's Daily (the CCP's official organ), Louis Cha, publisher and
principal editorial writer of Ming Pao, reiterated the idea that the
concept of "one country, two systems," being "far-sighted and grand
in scope," serves as a model of conflict resolution for the whole world.
Cha concluded that it is "a dictum that can teach a hundred
generations."57

Ming Pao urged the Hong Kong people to have confidence in the
"one country, two systems" plan because it is born out of a concrete
situation rather than ideological orthodoxy and is linked to China's
primary national goals.58 Evaluating the Joint Declaration, Ming Pao
said:

After a detailed reading of the agreement, we discovered the demands that we
have raised in the past two years have all been incorporated. We may say that
both China and Britain have accepted all-not just the basic ones but
100%-of the requests made by the majority of the Hong Kong people. We
cannot really think of what else to add to such an agreement. The Hong Kong
people have got what they wished, what else can they ask for?

Cha, as a prominent member of both the Basic Law Drafting
Committee and its Consultative Committee, has professed to partici-
pate actively to effect a smooth political transition.

Ultra-rightist Journalistic Paradigm

The ultra-rightist newspapers, Kung Sheung and Hong Kong Times,
have opposed China's policies in their respective editorials. Their
editorial paradigm largely remained unscathed in spite of the

55. "Pledge and guarantee of an international nature," editorial, Ming Pao, 24
January 1984.

56. See "Deng Xiaoping talked about the confidence problem of the Hong Kong
people," editorial, Ming Pao, 27 June 1984; "How policies on Hong Kong are made,"
editorial, Ming Pao, 11 August 1984.

57. Louis Cha, "An innovation applicable to the whole world," People's Daily, 26
September 1984. Similar ideas were voiced earlier in a Ming Pao editorial entitled "A
model applicable to the world," published on 29 June 1984.

58. "Confidence is to be based on what kind of foundation?" editorial, Ming Pao, 2
July 1984.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 113

structural power change. But subtle signs of accommodation can be
detected. During the Sino-British negotiation, the ultra-rightist
newspapers strongly supported the British pursuit of continued rule
over Hong Kong. Welcoming Mrs Margaret Thatcher's visit to Hong
Kong, for example, the Times said:

In an interview with the BBC [British Broadcasting Corporation], Mrs
Thatcher repeatedly stated that Britain is responsible to the five million
people of Hong Kong. She also mentioned that Hong Kong's prosperity is
attributable to British rule over the years. Hong Kong's citizens have faith in
Britain which is responsible to them. The British prime minister has also
restated that Britain will keep the three Sino-British treaties which cannot be
repealed at will Our previous quotations from Mrs Thatcher prove that
this British prime minister pays considerable attention to the interest and
wishes of the Hong Kong people.59

Both Kung Sheung and the Times argued that "the nature of the
Hong Kong problem" could not be encapsulated in such terms as
"national interest" or "nationalism" but must rest in the "livelihood
of the Hong Kong people." Kung Sheung argued that Hong Kong's
"autonomy and independence" was an appropriate realization of
"nationalism."60 The Times, claiming that Beijing is not a legitimate
negotiator with Britain over Hong Kong's sovereignty, denied the
validity of the Joint Declaration thus produced.61

As a recurring theme before and after the Joint Declaration, they
pictured "one country, two systems" as nothing but a "united-front
gimmick" designed to deceive the Hong Kong people.62 The Times'
editorials, pointing to China's tumultuous 30-year history, described
the new policies as "sugar-coated poison."63 Similarly, Kung Sheung
cast doubt on China's promise of autonomous rule in Hong Kong. It
said:

The slogan of "Hong Kong people administering Hong Kong" and the idea of
turning Hong Kong into a "special administrative region" have dangerous
ulterior motives. They are sugar-coated poison designed to kill two birds with

59. "Welcoming the British prime minister's visit to Hong Kong," editorial, Hong
Kong Times, 26 September 1982. Similar comments are reiterated in Kung Sheung's
editorial, "The British prime minister's stand on the Hong Kong question is firm," 5
November 1983.

60. "Comments on the visit of the intellectuals' tour in mainland China," editorial,
Kung Sheung, 14 April 1983; "On the question of 'Hong Kong's sovereignty,'"
editorial, Kung Sheung, 22 October 1982; "'Nationalism' dictates 'autonomous
independence,' " editorial, Kung Sheung, 4 April 1983.

61. "Stay calm amidst changes, unite and self-help," editorial, Hong Kong Times, 27
September 1984; "The unglorious 'initialization,'" editorial, Hong Kong Times, 24
September 1984; "Hong Kong people do not recognize the 'Joint Declaration,'"
editorial, Hong Kong Times, 4 September 1984.

62. For example: "Hong Kong people definitely do not believe the Communist
Party's promises," editorial, Hong Kong Times, 16 April 1984; "Communists' words
cannot be trusted," editorial, Hong Kong Times, 3 August 1984; "The two cutting edges
of local communists' united front tactics," editorial, Kung Sheung, 16 September 1984;
"The so-called 'Hong Kong model,'" editorial, Hong Kong Times, 24 December 1984.

63. "Don't eat 'sugar-coated poison,' " editorial, Hong Kong Times, 12 January 1984.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


t

114 The China Quarterly

one stone. On the one hand, they soften Hong Kong poeple's determination to
maintain Hong Kong as it is. One the other, nationalism, as they seemingly
implied, disarms Hong Kong people's resistance.64

Now that the political dust has settled, the integrity of the editorial
agenda of the ultra-rightist press is being put to a severe test. Overall,
both papers showed little sign of editorial paradigm shift, insisting
that they could not acknowledge the letigimacy of the Declaration.
But as newspapers, they could not totally shy away from editorial
responsibility to cover such major political developments as the Joint
Declaration, the setting up of the Basic Law Drafting Committee and
its Consultative Committee, Xinhua's activities and China's elabora-
tions of the idea of "one country, two systems."65 Kung Sheung, facing
what it perceived to be an increasingly hostile political environment,
opted to close down in late 1984.

As a KMT organ, the Times' political stand has taken a tactical turn
from hard-line to milder anti-communism, demonstrated by the
ouster of six staunch anti-communist columnists,66 the cancellation of [i
a page devoted exclusively to anti-communist themes, and the |f
softening of its overall rhetoric. The Times has supported, in news and g
editorials, local rightist and centrist groups calling on Beijing to let
Hong Kong have a parliamentary democracy. Voicing a proposal
represents the paper's subtle acquiescence to eventual rule from
Beijing.

Ultra-leftist Journalistic Paradigm

The ultra-leftist newspapers, similar in their editorial paradigm,
have considerably moderated their stance towards the Hong Kong
Government after the Sino-British accord. They have toned down
anti-colonial rhetoric and have "rehabilitated" the colonial institu-
tions and policies they once so harshly criticized. As recently as mid
1983 Governor Youde was seen by Wen Wei Pao as a local agent of
the British Empire whose interest was incongruent with that of the

64. " 'Hong Kong administering Hong Kong' is sugar-coated poison," editorial, Kung
Sheung, 9 December 1982.

65. See editorials on the Joint Declaration: e.g. "Analysing the 'Joint Declaration
Draft,' " Kung Sheung, 27 September 1984; "Stay calm amidst changes, unite and self-
help," Hong Kong Times, 27 September 1984. Editorials on the Basic Law: e.g. "Hong
Kong People have the absolute right in making the 'Basic Law,'" Kung Sheung, 25
October 1984.

66. What began as a successional fight among the Times' staff evolved into a political
fight. On one side are the hard-liners who asserted that they should fight against
communism simply "for the sake of anti-communism." The opposing faction thought it
was for "truth" that they fought communism. The major difference between these two
approaches is that the first regards anti-communism as a permanent goal which is
immutable, while the second asserts that anti-communism should be practised in a
"rational" way and should give "due regard" to changes within China. The controversy
ended in an organizational reshuffling in which six staunch anti-communist columnists
were sacked and a page that was devoted to hardline anti-communism was dropped. See
Min-kwun Leung, "Anti-communist outpost in chaos," Nineties Monthly, January
1985.

ai
tc

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 115

Hong Kong community.67 In the heat of the "public opinion war"
amidst negotiation deadlocks, both papers published several edi-
torials tending to delegitimize colonial rule. One of them posed a
series of rhetorical questions:

What is the Hong Kong Government? A fair co-ordinator and distributor of
interest or a partial ruler in favour of corporate interest at the sacrifice of
public welfare? Does the government really listen to public opinion? Or does
it merely act from its self-interest and the opinions of a few? We have often
heard of boasts about how much the government respects public opinion and
how perfect its political system is, but on the issue of price raises, where is this
respect for public opinion?68

No sooner had the Joint Declaration been initialed in 1984 than
both papers switched their editorial stance to legitimize the Hong
Kong Governor as a ruler serving the public good. Commenting on
the Governor's annual report, Wen Wei Pao said:

At the conclusion of the Sino-British negotiation, people doubted whether
Hong Kong's prosperity could be preserved, Governor Youde's third report
has given positive answers.69

Moreover, both papers have moderated their traditionally critical
evaluations of the colonial regime's performance. Wen Wei Pao's
1985 annual review said

In spite of the general slackening of the world's economy and the rise of trade
protectionism, Hong Kong's economy remains stable and has secured some
growth.... In light of the neighbouring areas' zero or negative growth, we can
only conclude that Hong Kong's economic achievement is not easily
attained.70

The Hong Kong Government's Independent Commission Against
Corruption (ICAC) was once labelled by the communist press as an
organization designed to rectify corruption inherent in colonial
capitalism in order to prolong British rule. In very different terms, Ta
Kung Pao now had this to say:

The suspects charged by the ICAC will certainly be tried according to strict
legal procedures. Hong Kong remains a society ruled by law and citizens still
have confidence in legal justice. People need not speculate about what is

67. "Who does Sir Youde represent?" editorial, Wen Wei Pao, 9 July 1983.
68. "Check the trend of price raises to ensure the public's livelihood," editorial, Wen

Wei, 16 September 1983. Other exemplary editorials that raised serious doubts about
the government's respect for public opinion include: (1) "Has public opinion ever been
respected?"' editorial, Wen Wei Pao, 5 September 1983; (2) "The loud calls for
preserving the public's livelihood," editorial, Wen Wei Pao, 19 September 1983; and
(3) "How constructive can the "Lubo Motion" be?", editorial, Ta Kung Pao, 15 March
1984.

69. "An aggressive and solid annual report," editorial, Wen Wei Pao, 7 October
1984.

70. "Reviewing Hong Kong in its first year of transition," editorial, Wen Wei Pao, 31
December 1986. This generally favourable review can also be contrasted with TaKung
Pao's generally critical review two years earlier; "Reading Youde's administrative
report," editorial, Ta Kung Pao, 16 October 1983.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


116 The China Quarterly

behind the scene. What we want to point out is this: the establishment of
ICAC is no doubt a positive factor for the Hong Kong society."71

Likewise, Wen Wei Pao has also enthusiastically endorsed the Hong
Kong Government's decision to go on with a construction project.
The paper seized this project as a "proof that despite, even because
of, political transition, Hong Kong continued to be a stable and
prosperous entity - something that had previously been described as
"deceptive" or "distorted."72

Seldom had the communist press commented on elections spon-
sored by the colonial regime. When they did, the comments were
largely derogatory. When the colonial regime tried in the early 1970s
to promote a sense of "Hong Kong belongingness" among citizens,
the communist press regarded it as an attempt to check the growth of
nationalism among the students. With reference to district council
elections in early 1985, however, Wen Wei Pao argued that "an active
participation in public affairs" is "essential."73 Urging the Hong Kong
Government to use civil education to ensure that the voters knew
what they were doing, it concluded: "Hopefully, this district council
election can enhance the citizens' sense of social participation."

It should be noted that moderating its anti-colonialism does not
imply that the ultra-leftist press refrain from criticizing the Hong
Kong government in toto. But these criticisms are now framed as
"constructive" suggestions, unlike past characterizations of colonial
rule as fundamentally immoral.

Conclusion

The aim of this article has been to examine the paradigm shift of
mass media in relation to the changing configuration of political
power. In the context of Hong Kong's political transition, the press
editorials (along with news and other evidence not reported here)
have shifted their world-views with regard to the dualistic power
structure. Once political reality was redefined in terms of British
withdrawal, the mass media have constrained their discourse within
the parameter of the idea of "one country, two systems."

The shift of journalistic paradigms varies with the press' political
ideology or affiliation. As expected, the centrist and rightist newspa-
pers, because of organizational and ideological flexibility, have shown
much greater accommodation to Xinhua than have the ultra-rightist
newspapers. Particularly notable is the former's shift from an initial
preference for continued British rule to final acquiescence to, even an
endorsement of, China's eventual takeover. The two ultra-rightist

71. Ta Kung Pao, "The Editor's Note," 27 February 1986.
72. Such characterizations of Hong Kong's prosperity were common in past ultra-

leftist newspapers' editorials. A more recent illustration can be found in Ta KungPao's
short editorial. "The high land price policy is devastating," 4 December 1982.

73. "On the District Council election," editorial, Wen Wei Pao, 22 January 1985.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core


Shifting Journalistic Paradigms 117

newspapers, Kung Sheung and Hong Kong Times, have adopted
different paths of adaptation. Kung Sheung has chosen to opt out
while the Times has chosen to stay (at least for the time being) and has
softened its hardline anti-communist rhetoric. As 1997 draws nearer
growing pressure will be placed on the Times to conform to the
general line. The paper may respond by acknowledging Xinhua as a
legitimate power centre, or it may remain faithful to its position until
the date when it will have no option but to close. Finally, the ultra-
leftist newspapers, under the direction of Xinhua, have moderated
their anti-colonial overtones. The emergent cordiality between the
communist press and the colonial regime is to continue, in view of the
promise by China in the Sino-British Joint Declaration to provide co-
operation in the interest of stability and prosperity. Since Hong
Kong's transition is being phased in gradually, the media will shift
their journalistic paradigms in a cumulative and incremental fashion.
New journalistic paradigms are born of the old, showing both
continuities and discontinuities. The paradigm shift is as yet
incomplete and will continue to be elaborated long after the change of
power in 1997.

Will pluralistic media voices be lost? The political boundary, as
previously analysed, has narrowed. But given Hong Kong's vibrant
market economy and China's promise to preserve Hong Kong's
capitalism beyond 1997, we do not believe that Hong Kong will lose
its pluralistic media in toto. The press has undoubtedly reshaped its
journalistic paradigms, largely moving towards the centre of gravity
and accommodating the twin power structure. But journalistic
paradigms, like political development, are dynamically changing and
may take unexpected turns. Will the Beijing leadership remain stable?
Will China keep her promises? How will Hong Kong's social
formations be shaped? How will the media maintain their relative
autonomy? All these questions will determine the content of journalis-
tic paradigms in the future.

terms of use, available at https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
Downloaded from https://www.cambridge.org/core. Chinese University of Hong Kong, on 18 Dec 2017 at 07:14:03, subject to the Cambridge Core

https://www.cambridge.org/core/terms
https://doi.org/10.1017/S0305741000023663
https://www.cambridge.org/core

