€Y Routledge

g Taylor &Francis Group

Saeias WCEl  Journal of Broadcasting & Electronic Media

ISSN: 0883-8151 (Print) 1550-6878 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/hbem20

Television coverage of the 1995 legislative election
in Taiwan: Rise of cable television as a force for
balance in media coverage

Ven-hwei Lo, Edward Neilan & Pu-tsung King

To cite this article: Ven-hwei Lo , Edward Neilan & Pu-tsung King (1998) Television
coverage of the 1995 legislative election in Taiwan: Rise of cable television as a force for
balance in media coverage, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 42:3, 340-355, DOI:
10.1080/08838159809364454

To link to this article: https://doi.org/10.1080/08838159809364454

ﬁ Published online: 18 May 2009.

N
CJ/ Submit your article to this journal

||I| Article views: 71

A
& View related articles &'

@ Citing articles: 5 View citing articles (&

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=hbem20

(Download by: [137.189.172.88] Date: 17 December 2017, At: 22:38)



http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=hbem20
http://www.tandfonline.com/loi/hbem20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/08838159809364454
https://doi.org/10.1080/08838159809364454
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=hbem20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=hbem20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/08838159809364454
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/08838159809364454
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/08838159809364454#tabModule
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/08838159809364454#tabModule

Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

Television Coverage of the 1995 Legislative
Election in Taiwan: Rise of Cable Television
as a Force for Balance in Media Coverage

Ven-hwei Lo, Edward Neilan, and Pu-tsung King

This research examines how television reported the campaign, parties,
and candidates during the 1995 Legislative Election in Taiwan. Results of
this study showed that state-owned broadcast television stations were far
more likely than privately owned cable television channels to give greater
coverage to the ruling party and its candidates, to use ruling party officials
as news sources, and to offer more news coverage favorable to the ruling
party than to other parties. We conclude that cable television has become
a force for balance in coverage, diluting a pervasive pro-government party
bias. The rise of cable television from virtual “outlaw” status to govern-
ment-licensed status appears to have responded to a more liberal society
and made a contribution to the development of democracy, as have the
expanded elections themselves.

Before the emergence of cable television, Taiwan was served by three state-con-
trolled broadcast television stations. The triple alliance of the government, the mili-
tary, and the ruling party (Kuomintang, KMT) has monopolized the television indus-
try {Lee, 1993). Consequently, television coverage of election campaigns was over-
whelmingly pro-KMT and its candidates, while coverage of opposition candidates
was precisely the opposite (Lo, 1994).

In 1993, the government lifted a twenty-two year ban on the establishment of
new television stations and enacted a law to legalize the booming cable industry
{Peng, 1994). As a result, many privately owned television systems have entered the
market to take advantage of a new era of openness. Taiwan'’s television industry has
entered a new phase marked by unprecedented competition and broader freedom
in news coverage (Yang, 1996).

Taiwan’s press freedoms and level of democracy have been substantially
improved since the lifting of martial law in 1987. Before rescinding martial law,
Taiwan was a one-party state. The ruling KMT was Taiwan’s only legal, active politi-
qal party, and opposition parties were prohibited (although non-KMT members had

Ven-hwei Lo (Ph. D., University of Missouri-Columbia, 1985) is Professor and Chair, Edward Neilan (B. A.,
University of Southern California, 1959) a Visiting Professor, and Pu-tsung King (Ph. D., University of Texas-
Austin, 1994) an Associate Professor in the Department of Journalism at National Chengchi University, Taiwan.
This research was partially funded by a grant from the National Science Council of the Republic of China. The
authors wish to acknowledge the assistance of Chin-ho Chen, a Lecturer in the Department of Radio and
Television, and Hwei-lin Huang, a graduate student of Journalism at National Chengchi University.

© 1998 Broadcast Education Association Journal of Broadcasting & Electronic Media 42(3), 1998, pp. 340-355

340



Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 341

contested seats in elections at various levels).

As a result of the revocation of martial law, many political parties were estab-
lished. [n 1994, there were a total of 75 registered parties in Taiwan (CNA, 1996).
However, only the two largest opposition parties, the Democratic Progressive Party
(DPP) and the New Party (NP), were able to challenge the KMT in both local and
national elections.

The 1995 election was the first Legislative Election in Taiwan in which there was
fierce competition among the three major parties, each of which had a fairly good
chance of winning a considerable number of seats. The election was also the first to
be covered by Taiwan'’s privately owned cable television channels.

The purpose of this study is to compare how the privately owned cable television
channels and the state-owned broadcast television stations reported the campaign,
the parties, and the candidates during the 1995 Legislative Election in Taiwan. Two
questions are pursued. Do the newly established cable television channels give fair
treatment to all the parties and candidates? Is there any difference in election cov-

™5 erage between the state-owned broadcast television stations and the privately owned
cable television channels? We begin with a brief discussion of the structure and
function of television in Taiwan, followed by a review of literature on press coverage
of election campaigns and a description of the methodology of this study.

The Structure and Function of Television in Taiwan

2:38 17 December 20

Before the emergence of cable television, Taiwan was served by three state-
N owned broadcast television stations. The Taiwan Television Company (TTV) was con-
= trolled by the Taiwan Provincial Government, which owned 49% of the shares of
. TTV stock. The China Television Company (CTV) was primarily owned by the KMT
2 (68%). The Chinese Television System (CTS) was owned by the Ministry of Defense
(72%) and the Ministry of Education {(10%) (Lo, Cheng, & Lee, 1994).

©  The ruling KMT owns majority shares of the three television stations. Main poli-
g cy guidelines are uniform across stations, although sometimes the stations engage in
8 turf battles of various kinds. The Taiwan Provincial Government, Ministries of

Defense and Education, TTV, CTV, and CTS are all controlled by the
government/KMT monolith.

Therefore, the government has effectively controlled all three broadcast television
stations and could easily exercise control over the television industry’s major appoint-
ments, finances, and content (Lee, 1993). This works in practice by the fact that most
high-ranking officials of the stations are simultaneously high-ranking KMT members.
Above them, boards of directors all bear conspicuous political credentials—retired or
current generals, ministers, party functionaries, or major business industrialists. Most
of the general managers appointed to head the three broadcast television stations
were ex-military men or party functionaries (Lo, Cheng, & Lee, 1994). At the other
end of the roster, about 74% of the journalists at the three stations are members of the
KMT (Lo, 1995), although not appointed by the government.

Policy shaped by the upper levels was dutifully carried out by reporters and edi-
tors, and policy adherence checked both before broadcasts and in post-broadcast

aded



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

342 Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

critiques. A dissident or maverick reporter or editor did not last long under this par-
ticular arrangement, which is definitive “gatekeeping” characteristic of Taiwan: a
harmony shaped through consensus agreed to when a reporter first takes the job. It
resembles Shoemaker’s (1991) notion of gatekeeping in its most general sense, but
the specifics are definitely Taiwan-style. The Taiwanese version includes Confucian
precepts of respect for authority that Westerners might view as blatant censorship.

For example, a reporter coming up through the ranks becomes part of the system.
The individuality Western reporters might employ by expressing a pang of con-
science over a story would generally be prohibited or inhibited in Taiwan by hierar-
chical respect. If a reporter disagreed strongly, he or she would privately resign later
without embarrassing the senior editor.

As a result, television was consciously used for political ideological control.
Television coverage of political events was carefully watched by the government.
Politically sensitive subjects were avoided while disssenting views were suppressed,
ridiculed, or ignored (Lo, Cheng, & Lee, 1994).

By contrast, most of the cable television channels in Taiwan began as and con-
tinue to be privately owned. As in many other countries, cable television began in
Taiwan as community antenna television services to remote areas where broadcast
television reception was inadequate (Nazzaro, 1996). Many community antenna
system owners soon found they could attract subscribers by offering diversified cable
television services (Government Information Office, 1995).

Under Community Television Rules, cable operators could only relay the existing
broadcast television signals to communities. And, there was no law in Taiwan allow-
ing transmission of extra signals or redistribution of satellite programs (Peng, 1994).
Therefore, cable television was illegal in Taiwan from its inception.

Owing to its limited viewership, cable television was initially ignored by the gov-
ernment. By the 1980s, cable television expanded rapidly to include satellite televi-
sion programming from Japan and Hong Kong and became a serious alternative to
the state-controlled broadcast television. Realizing it could no longer afford to
ignore the existence of cable, the government launched a vigorous campaign
between 1983 and 1988 to crack down on illegal cable operators, resulting in the
government cutting thousands of illegal cables (Lewis, Slade, & Wei, 1996).

Despite the government’s anti-cable campaign, cable television continued to
grow in Taiwan. By 1991, cable television subscribers were estimated at more than
600,000 (Liu, 1994). It was clear that government efforts to ban cable television had
failed. Facing tremendous pressure from the United States and harsh criticism from
opposition parties, the government finally decided to open up the market for cable
television by changing its regulatory rules. In 1993, the government passed the
Cable Television Law to legalize the booming cable television industry.’

Since then, cable television has grown rapidly. By 1994, about 42% of Taiwan's
total television households subscribed to cable television services (Liu, 1994). By
1996, the proportion has soared to 70%, and the subscription rate continues to rise

- (Liu, 1996). Cable penetration in Taiwan is now higher than in the United States (“By

the numbers,” 1996) and far higher than in both Japan and Australia (Liu, 1994).
Currently, about nine cable television channels program regular news programs.
These supplement the three state-owned ‘broadcast television stations, which are



Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 343

also carried on cable. Cable television has become a major competitor to the state-
controlled broadcast television stations.

Media Ownership and Control of News Content

Concern about owner influence on media content has been a central theme in
media study. Past research has demonstrated that media owners have direct or indi-
rect influence on media content (Browning, Grierson, & Howard, 1984; Donohue,
Olien, & Tichenor, 1985). Bagdikian (1989), for example, found that Rupert
Murdoch repeatedly used his papers to support Margaret Thatcher and Ronald
Reagan. Chan and Lee (1988) studied the Hong Kong press and found that the party-
owned press was more likely than the non-party press to exercise policy control with
respect to the coverage of social conflicts. In a comparative study of election news
coverage by state-owned and private news media in Taiwan, Lo (1994) found that

r\state—owned newspapers and television stations were far more likely than private
Onewspapers to use KMT officials as news sources and to contain more news cover-
i age favorable to KMT than to other parties.
2 Although few owners impose direct control on media content, they do have the
gability to decide news policies and thereby to control media content (Graber, 1989).
QA Shoemaker and Reese (1991) state that “the personal attitudes and values of news
r~media owners may be reflected not only in editorials and columns, but also in news
%and features” (p. 223). They believe media operations and content are ultimately
&jshaped by those who own them. Shoemaker and Reese contend that, by establish-
Ning organizational goals and policies, “media owners have an unmistakable impact
—on media content” (p. 137).
>, Atleast one study has supported Shoemaker and Reese’s assertions about content.
%ln a content analysis of the 1988 presidential election coverage in two Washington,
EDC newspapers, Kenney and Simpson (1993) demonstrated that ownership and
Oﬁnancmg were important factors determining news content. They found that news
;coverage by The Washington Post, a publicly owned company concerned with mak-
D|ng profits, was more balanced and neutral, but news coverage by The Washington
Times, a private company concerned with promoting conservative, anti-communist
views, was biased in favor of the Republicans.

The 1995 Legislative Election in Taiwan offers an opportunity to examine the
impact of media ownership on television election coverage in a country outside the
United States, because Taiwan's television industry exhibits two ownership patterns:
state and private. For the private cable television systems, profit, as well as political
intent, motivates production of news reports attractive to audiences. Because cable
operators cannot guarantee new viewers merely by “bashing” the KMT or support-
ing particular opposition candidates, the appeal may be won through more balanced
programming.

This evolution has been seen in the newspaper industry as well. When press free-
doms were introduced, the leading mass-circulation newspapers United Daily News
and the China Times altered their strict pro-government, pro-KMT policy positions to
show less bias (Lo, 1989).



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

344 Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

“This was necessary to retain readers whose disaffection with heavily pro-govern-
ment, pro-KMT bias led them to subscribe to newly-independent or opposition
newspapers. With million-plus circulations, these newspapers were highly sensitive
to reader reactions. While the ownership of the papers may have remained basical-
ly pro-KMT, increasing objectivity was required for them to continue to be commer-
cially competitive and successful (Lee, 1993). A similar progression seems to be like-
ly in television. The impetus for change has come from cable television channels’
diverse pattern of ownership as opposed to the monolithic ownership pattern of
state-run stations.

For the state-owned broadcast television stations, however, the primary goal is
not to sell news but to use the media as vehicles for supporting and advancing the
policies of the government or serving as mouthpiece for the ruling party (Martin &

" Chaudhary, 1983). Therefore, balance and neutrality are not goals. Inevitably, their

coverage of election campaigns is biased in favor of the government and the ruling
party.

Based upon Shoemaker and Reese’s theory of news content, it is reasonable to
assume that Taiwan’s private cable television channels should be more balanced in
their coverage of the election campaign than were the state-owned broadcast tele-
vision stations.

Political Balance and Election Studies

One of the continuing concerns of mass media researchers with election news is
whether the election is covered in an unbiased and balanced manner. In a democ-
racy, news is the main source of election information (Robinson & Levy, 1986).
Election news must be fair and balanced towards candidates and parties in order to
provide complete and unbiased information to facilitate voter decisions. Therefore,
fairness and balance are the basic requirements that election news reporting must
fulfill, while political bias is a violation of journalistic ethics (Josley, 1984).

In election news reporting, balance refers to impartiality and equal or propor-
tional representation of parties or candidates (McQuail, 1992). In most election stud-
ies, balance has been assessed in terms of amount of coverage devoted to different
parties and candidates ( Johnson, 1993; Stempel & Windhauser, 1984, 1989), sound-
bites spoken by candidates (King, 1995; Lowry & Shidler, 1995), and principal news
sources used (Lo & Chung, 1992; Lo, 1994). Balance was also determined accord-
ing to how favorably various parties and candidates were portrayed in the news
(Hofstetter, 1976; Joslyn, 1984; Kenney & Simpson, 1993; Lo & Chung, 1992; -
McQuail, 1992).

In this study, balance is assessed in terms of amount of coverage devoted to dif-
ferent parties and candidates, principal news sources used, and the portrayal of var-
ious parties and candidates. Merely assessing amount of coverage devoted to differ-
ent parties and candidates and the principal news sources used is inadequate,
because some parties and candidates may be portrayed more favorably than others.

In the United States and in the United Kingdom, the major television news net-
works in general abide by the principle of fairness in their coverage of political par-



Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 345

ties and candidates. There is no evident political bias (Semetko, 1996).

Broadcasting executives in the United Kingdom negotiate with various political
parties before election campaigns to allocate the amount of coverage for each party
during the election. The two networks in the UK, BBC and ITN, have adopted a
“stopwatching” policy regarding election coverage to ensure that the actual alloca-
tion of time to each party coincides with the terms set forth in the negotiation.
Though [TN officially suspended the use of “stopwatching” during the 1992 general
election, its coverage of various competing parties was overall rather balanced
(Semetko, 1996).

Though the major television networks in the United States do not adopt a stop-
watching policy, it is a widely accepted ethical guideline among television journal-
ists that presidential election coverage should be balanced in its treatment of differ-
ent political parties and candidates (Semetko, 1996). The three major American tele-
vision networks have, by and large, given equal treatment to candidates from both
Democratlc and Republican parties during the previous presidential elections. But

8 third-party candidates have received less coverage than their Republican or

N Democratic counterparts {Joslyn, 1984; Stovall, 1985).

E Although this general finding of balanced coverage of major-party presidential

gcandidates may be prevalent among the major television networks in the United

& Kingdom and the United States, it is not always true of networks in other countries.

O Past research conducted in Taiwan indicated that election news coverage was biased

— heavily in favor of the ruling party (Lo & Chung, 1992). Discernible political bias

8 exists in both print and electronic media coverage, though fairness and balance are

q professed to be the basic rule governing journalistic practice (Code of Television

s Ethics, ROC, 1974; Wang, 1995).

= In a content analysis of four newspapers during the 1977 local Magisterial

BElection, Kuo (1978) found that the four papers in Taiwan were extremely unbal-

B anced in the amount of coverage given the two candidates. Of the 82 stories about

Ethe two candidates, 57 (69.5%) dealt with the KMT candidate, 24 (29.3%) were

= 2 mixed or covered both candidates, and only one story (1.2%) covered the oppaosi-

; tion candidate exclusively.

D This extremely unbalanced election coverage pattern improved significantly dur-
ing the 1980s. For example, Wu (1982) studied the 1980 Legislative Election cover-
age in three newspapers and found KMT candidates received 62.5% of the cover-
age, while opposition candidates received 37.5%. Lay, Chen, and Chen (1985) ana-
lyzed campaign coverage of the 1983 Legislative Election in six newspapers and
found that although the KMT candidates were still dominant subjects of election
news, other candidates also received considerable amount of coverage. Their
research discovered that 66.3% of the coverage went to the KMT candidates, while
other candidates received 33.7%.

In a recent study of election news coverage, Chen and Chen (1990} also found
that although the KMT candidates received more favorable coverage, election cov--
erage in general had become more balanced during the 1980s. They examined the
campaign coverage of the 1989 Legislative Election in seven newspapers and found
that KMT candidates received 47.7% of the coverage, while DPP candidates gar-
nered 32.4%, and other candidates received 19.9%.



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

346 Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

In a study of television coverage of the 1989 Legislative Election, Peng (1991)
found that all three broadcast television stations gave the KMT candidates more cov-
erage than they gave other candidates. Lo (1994) compared state-owned and private
news media coverage of the 1991 National Assembly Election and found that the
state newspapers and television stations differed markedly from the private newspa-
pers, both in their coverage of the election campaign and in their portrayal of the
candidates. State-owned newspapers and television stations were far more likely
than private newspapers to use KMT officials as news sources and to contain more
news favorable to KMT.

In the most recent study of television election coverage, King (1996) found that
the three broadcast television stations aired considerably more soundbites from rul-
ing party officials. As a result, KMT party officials had far more opportunities to
directly express themselves in the television news than did opposition leaders dur-
ing the 1992 Legislative Election.

An examination of previous studies shows that most of the past research has
focused on the amount of coverage given candidates and the favorableness of the
portrayal of different candidates. Few studies have attempted to assess the effects of
news media ownership on the election news coverage (Kenney & Simpson, 1993).
This study was designed to fill the gap in the election news coverage literature and
help show that media ownership is.an important factor influencing news coverage
of the election campaign in Taiwan.

Hypotheses

Based on the above discussion, the following hypotheses are advanced:

Hq: The state-owned television stations will give greater coverage to KMT and its
candidates and a smaller amount of coverage to opposition parties and their candi-
dates than will privately owned cable television channels.

H,: The state-owned television stations will use more KMT officials and fewer oppo-
sition party officials as news sources than will privately owned cable television chan-
nels.

Hj: The state-owned television stations will contain more favorable news about KMT
and its candidates and less favorable news about the opposition parties and their
candidates than will privately owned cable television channels.

Method

This study is based on a content analysis of the evening newscasts of six news
outlets—the three state-owned broadcast television stations and three privately
owned cable television channels. The three state-owned television stations are TTV,



=
[

ownloaded by [] at 22:38 17 December 2017

Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 347

CTV, and CTS. The three cable television channels are Truth News Network (TNNJ),
Chinese Television Network (CTN), and Television Broadcast Satellite Service
(TVBS). TNN, Taiwan’s first all-news cable channel, began broadcasting on March
1, 1994. CTN is a 24-hour satellite-delivered news channel owned by Hong Kong’s
CIM Ltd. and AIM Media Ltd. TVBS, the most successful satellite-delivered cable
channel, is a joint venture between Hong Kong’s Television Broadcast Ltd. and
Taiwan'’s largest film distributor, ERA Co. (Nazzaro, 1996). The three cable channels
were chosen for this study because their news programs had the highest viewing
rates among the cable channels during the 1995 Legislative campaign (Chen, 1996).

Election news stories chosen for analysis appeared in these six news outlets for
the entire period of the election campaign from November 21, 1995 (official cam-
paign day) to December 2, 1995 (one day before the election).

Each story was coded to indicate its [ength, news time received by each party and
its candidates, principal spokespersons, and whether it reflected favorably, neutral-
ly, or unfavorably on each party and its candidates. Stories were coded into the fol-
lowing categories:

News time received: News stories that dealt with each political party and its can-
didates were measured in seconds and coded.

Principal source: Stories that originated from political party or campaign officials
were classified in terms of their principal spokespersons. Categories included KMT
officials, DPP officials, NP officials, and other party or campaign officials.

Political candidate: News stories that dealt with political candidates were classi-
fied as KMT, DPP, NP, other party candidates, or mixed.

Political party: News stories dealing with political parties were classified as KMT,
DPP, NP, other parties, or mixed.

Favorableness: After reviewing the entire story, coders evaluated whether the gen-
eral image of different parties and candidates was favorable, unfavorable, neutral, or
inapplicable. A story was considered favorable if positive values—for instance, suc-
cess, honesty, optimism, and such—were associated with the party or its candidates.
A story was considered unfavorable if negative values, including failure, corruption,
pessimism, and so on, were associated with a party or its candidates. For example,
a story was coded as favorable to DPP and its candidates because it portrayed a DPP
candidate in front of a friendly audience and included statements of confidence that
he and DPP would win the election. Another story was coded as unfavorable to KMT
and its candidates because it reported a vote-buying scandal involving KMT candi-
dates. The category labelled as neutral refers to news which only reported neutral
facts or contained about the same amount of favorable and unfavorable coverage;
coders chose this category when they felt they could not make a clear judgment
regarding favorableness. The [ast category refers to news unrelated to any candidate.?

Only election news stories were coded. Eight students in journalism and com-
munication at the National Chengchi University were trained to serve as coders. A
test of inter-coder reliability (Holsti, 1969) was performed by using 10 randomly
chosen news stories. Inter-coder agreements were news time received (.76); princi-
pal source (.73); political candidates (.93); political party (.79); and favorableness
(.82).



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

348 Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

Results

The first hypothesis predicted that state-owned television stations would give
greater amount of coverage to KMT and its candidates and smaller amount of cov-
erage to the opposition parties and their candidates than would privately owned
cable television channels. As indicated in Table 1, this hypothesis was supported.

Table 1
Amount of Coverage Received During the
1995 Legislative Election

1. News time received

Political party Broadcast TV Cable TV Total

and candidate seconds % seconds % seconds %
KMT 14,362 63.0 13,997 434 28,358 51.5
DPP 3,843 16.8 9,401 29.2 13,243  24.1
NP 2,939 129 6,040 18.7 8,980 16.3
Others 1,667 7.3 2,785 8.6 4,452 8.1
Total 22,811 100.0 32,223 99.9 55,034 100.0

X2=2148.8; df =3; p <.001. Coefficient of contingency = .19.

2. Stories about candidates

KMT 81 34.6 53 275 134 314
DPP 15 6.4 32 16.6 47 11.0
NP 19 8.1 22 11.4 41 9.4
Others 16 6.8 15 7.8 _ 31 7.3
Mixed 103 - 440 71 36.8 174 40.8
Total 234 99.9 193 100.1 427 99.9

X:=14.5; df = 4; p < .01. Coefficient of contingency = .18.

3. Stories about political parties

KMT 115 40.8 109 39.9 224 40.4
DPP 15 53 55 202 70 12.6
NP 19 6.7 33 121 52 9.4
Others T 12 42 8 29 20 3.6
Mixed 121 429 68 249 189 34.1
Total 282 99.9 273 100.0 555 100.1

X:=42.3; df =4; p < .001. Coefficient of contingency = .27.



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 349

Of the total amount of news time allotted to political parties and their candidates,
the state-owned television stations gave 63% to KMT and its candidates, 16.8% to
DPP and its candidates, 12.9% to NP and its candidates, and 7.3% to other parties
and their candidates. In the privately owned cable television channels, 43.4% of the
total news time on political parties and their candidates went to KMT and its candi-
dates, 29.2% went to DPP and its candidates, 18.7% went to NP and its candidates,
and 8.6% went to other parties and their candidates (X* = 2148.8, df = 3, p <.001).

Of the election stories about political parties, the state-owned television stations
carried 115 (40.8%) KMT stories, 15 (5.3%) DPP stories, 19 (6.7%) NP stories, and
12 (4.2%) other parties’ stories, with 121 (or 42.9%) of the stories mixed. In the pri-
vately owned cable television channels, 109 (39.9%) of the stories about political
parties featured the KMT, 55 (20.2%) the DPP, 33 (12.1%) the NP, 8 (2.9%) other par-
ties, and 68 (24.9%) were mixed (X?= 42.3, df = 4, p < .001).

Of the stories about candidates, the state-owned television stations allotted 81
(34.6%) stories to KMT candidates, 15 (6.4%) to DPP candidates, 19 (8.1%) to NP
candidates, and 16 to other parties’ candidates. Forty-four percent of the stories were
mixed. In the privately owned cable television channels, 53 (27.5%) stories con-
cerned KMT candidates, 32 (16.6%) featured DPP candidates, 22 (11.4%) highlight-
ed NP candidates, 15 (7.8%) went to other parties’ candidates, and 71 (36.8%) sto-
ries were mixed (X2= 14.5, df = 4, p < .01).

The second hypothesis predicted that state-owned television stations would use
more KMT officials and fewer opposition party officials as news sources. As shown
in Table 2, this hypothesis was supported. The state-owned television stations used
many more KMT officials as news sources than did the privately owned cable tele-
vision channels.

Table 2
Principal News Sources Used During the
1995 Legislative Election

Broadcast TV Cable TV Total
Parties freq. % freq. % freq. %o
KMT 153 68.9 119 44 .4 272 55.5
DPP 31 14.0 81 30.2 112 229
NP 18 8.1 38 14.2 56 11.4
Others 20 9.1 30 11.2 50 10.2
Total 222 100.1 268 100.0 490 100.0

X*=31.8; df =3; p<.001. Coefficient of contingency = .25.

The state-owned television stations ran a total of 222 election stories in which
news sources were identifiable. Of these, 153 (68.9%) used KMT officials as princi-
pal spokespersons, 31 (14%) used DPP officials, 18 (8.1%) used NP officials, and 20
(9.1%) used campaign or other parties’ officials.



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

350 Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

The privately owned cable television stations ran 268 election stories in which
news sources were identifiable. Of these, 119 (44.4%) used KMT officials as princi-
pal spokespersons, 81 (30.2%) used DPP officials, 38 (14.2%) used NP officials, and
30 (11.2%) used campaign or other parties’ officials (X*= 31.8, df = 3, p < .001).

The third .hypothesis predicted that the state-owned television stations would
contain a higher proportion of favorable news about KMT and its candidates than
would privately owned cable television channels. This hypothesis was also support-

ed (see Table 3).

Table 3

Portrayal of Political Candidates and Parties
During the 1995 Legislative Election

1. Portrayal of political candidates

Broadcast TV Cable TV Total
KMT candidates freq. % freq. % freq. %
Favorable 50 61.7 18 34.0 68 50.7
Neutral 12 14.8 9 170 21 15.7
Unfavorable 19 23.5 26 49.1 45 336
Total 81 100.0 53 100.1 134 100.0
X*=11.2; df =2; p<.01. Coefficient of contingency = .28.
DPP candidates
Favorable 5 33.3 21  65.6 26 55.3
Neutral 7 46.7 9 28.1 16 34.0
Unfavorable 3 20.0 2 6.3 5 106
Total 15 100.0 32 100.1 47 99.9
X:=4.7; df =2; p> .05. Coefficient of contingency = .30.
NP candidates
Favorable 5 26.3 12 57.1 17 425
Neutral 9 47 .4 6 28.6 15 375
Unfavorable 5 26.3 3 143 8 200
Total 19 100.0 21 100.0 40 100.0
X*=4.0; df =2; p>.05. Coefficient of contingency = .30.
2. Portrayal of political parties
KMT
Favorable 103 43.1 44 19,5 147 31.6
Neutral 87 36.4 93 41.2 180 38.7
Unfavorable 49 20.5 89 394 138 29.7
Total 239 100.0 226 100.1 465 100.0

X2=34.9; df = 2; p < .001. Coefficient of contingency = .26.



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 351

Table 3 (continued)

Portrayal of Political Parties

Broadcast TV Cable TV Total
Dpp freq. % freq. % freq. %
Favorable 36 24.8 50 321 86 28.6
Neutral - 86 59.3 79 506 165 54.8
Unfavorable 23 15.9 27 173 50 16.6
Total 145 100.0 156 100.0 301 100.0

X2=2.5; df = 2; p > .05. Coefficient of contingency = .09.

NP v

Favorable . 24 19.2 48 353 72 27.6
Neutral 82 65.6 67 49.3 149  57.1
Unfavorable 19 15.2 21 15.4 40 15.3
Total 125 100.0 136 100.0 261 100.0

X2=9.1; df = 2; p < .05. Coefficient of contingency = .18.

Of the stories about KMT, the state-owned television stations ran 103 (43.1%) sto-
ries favorable to KMT, 49 (20.5%) unfavorable, and 87 (36.4%) neutral. The private-
ly owned cable television channels ran 44 (19.5%) stories favorable to KMT, 89
(39.4%) unfavorable, and 93 (41.2%) neutral (X>= 34.9, df = 2, p <.001). Of the sto-
ries about DPP, the state-owned television stations ran 36 (24.8%) stories favorable
to DPP, 23 (15.9%) unfavorable, and 86 (59.3%) neutral. The privately owned cable
television channels ran 50 (32.1%) stories favorable to DPP, 27 (17.3%) unfavorable,
and 79 (50.6%) neutral (X*= 2.5, df = 2, n.s.). Of the stories about NP, the state-
owned television stations ran 24 (19.2%) stories favorable to NP, 19 (15.2%) unfa-
vorable, and 82 (65.6%) neutral. The privately owned cable television channels ran
48 (35.3%) favorable to NP, 21 (15.4%) unfavorable, and 67 (49.3%) neutral (X*=
9.1,df =2, p<.05).

Of the stories about KMT candidates, the state-owned television stations ran 50
(61.7%) stories favorable to KMT candidates, 19 (23.5%) unfavorable, and 12
(14.8%) neutral. The privately owned cable television channels ran 18 (34%) stories
favorable to KMT candidates, 26 (49.1%) unfavorable, and 9 (17%) neutral (X2=
11.2, df = 2, p < .01). Of the stories about DPP candidates, the state-owned televi-
sion stations ran 5 (33.3%] stories favorable to DPP candidates, 3 (20%) unfavorable,
and 7 (46.7%) neutral. The privately owned cable television channels ran 21
(65.6%) stories favorable to DPP candidates, 2 (6.3%) unfavorable, and 9 (28.1%)
neutral (X2= 4.7, df = 2, n. s.). Of the stories about NP candidates, the state-owned

- television stations ran 5 (26.3%) stories favorable to NP candidates, 5 (26.3%) unfa-

vorable, and 9 (47.4%) neutral. The privately owned cable television channels ran
12 (57.1%) stories favorable to NP candidates, 3 (14.3%) unfavorable, and 6 (28.6%)
neutral (X2= 4.0, df = 2, n.s.).



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

352 Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

As anticipated, the state-owned television stations contained a higher proportion
of favorable news about KMT and its candidates than did the privately owned cable
television channels. The privately owned cable television channels contained a high-
er proportion of favorable news about the opposition parties and their candidates.
However, most of the differences between portrayals of the opposition parties and
their candidates were not statistically significant.

Discussion

The purpose of this study was to compare how the state-owned broadcast televi-
sion stations and the privately owned cable television channels reported the cam-
paign, the parties, and the candidates during the 1995 Legislative election in Taiwan.

As anticipated, the state-owned television stations proved to be far more likely
than the privately owned cable television channels to give greater coverage to KMT
and its candidates, use KMT officials as spokespersons, and contain more news cov-
erage favorable to KMT than to other parties.

The privately owned cable television channels differed sharply from the state-
owned broadcast stations, both in their coverage of the election campaign and in their
portrayal of the candidates. The privately owned cable television channels were more
likely than the state-owned television stations to allot more coverage to the opposition
parties and their candidates and to use DPP and NP officials as news sources. In addi-
tion, they also portrayed the DPP and NP more favorably than the KMT.

It is hardly surprising that the privately owned cable television channels were
more balanced in their coverage of the election campaign, because they were pro-
viding programming to build audience share rather than endorsing a particular can-
didate or party. Criticizing the KMT was necessary to balance the lop-sided presen-
tations of the KMT-backed stations.

Cable television ownership patterns are so new as to have evaded serious study,
but in general they appear to be mainly joint ventures by entrepreneurs rather than
by political elements seeking control or influence. Therefore, cable television chan-
nels were relatively resistant to the influence of political parties and the government
and hence able to report sensitive political events including the Legislative election
with greater fairness and balance.

In contrast, election news on the state-owned broadcast television stations was
heavily biased in favor of the KMT and its candidates. From top to bottom, the state-
owned broadcast television stations were staffed with pro-government and pro-KMT
officials. In many cases station officials concurrently wore KMT hats or were retired
politicians. Journalists themselves were likely to be KMT members.

Under direct and indirect control of the government and the ruling KMT, the three
broadcast television stations were closely scrutinized to ensure that their news poli-
cies were in line with the government/party policies and their election coverage sup-
ported the KMT and its candidates. Consequently, partisan bias is inevitably encoun-
tered in their election news coverage.

Two events illustrate the difference in election news coverage between the state-
owned broadcast television stations and the privately owned cable television channels:



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 353

Several suspects were arrested on November 27 for allegedly buying votes for
KMT candidates. The three privately owned cable television channels gave extensive
coverage to the vote-buying incident. TVBS, for example, used the item as the lead
story and devoted 358 seconds to it. In sharp contrast, the three state-owned televi-
sion stations, with the notable exception of TTV, did not mention the incident at all.
TTV devoted 66 seconds to coverage of the vote-buying incident.

Another example came on December 1, two days before the election. Most can-
didates took to the streets to solicit support from voters as part of last-minute efforts.
The three state-owned television stations gave extensive coverage to the campaign-
ing. However, in each case, KMT candidates were highlighted and opposition can-
didates were shown only fleetingly. The three privately owned cable television chan-
nels gave balanced coverage, providing equal time to KMT and opposition candi-
dates.

It is obvious that the KMT still dominates the three broadcast television stations.
However, the growth of cable television and the drastic changes in the political and
social structure in Taiwan have forced the three state-owned television stations to
make observable changes in their election coverage strategies. Compared to their
previous election coverage (Lo, 1994), the three state-owned stations had become
much more balanced in their coverage of the 1995 Legislative Election. Their cover-
age contained a certain amount of news unfavorable to the KMT, including the vote-
buying scandal of KMT candidates and opposition criticism of the KMT chairman,
President Lee Teng-hui. Their reporting also contained some news favorable to the
opposition parties. These indicators provide clear signs of decreasing ideological
control by the government.

Furthermore, the government awarded a fourth broadcast television license in
1995 to All People Station, owned by DPP members. Although the government
announced it would also issue a fifth broadcast television license and six to 10
regional licenses in 1996 (Nazzaro, 1996), Hong Chong-jan, director of the
Department of Radio and Television Affairs at the Government Information Office,
said that the government decided not to issue additional television licenses because
cable television has substantially enlarged the scope of programs available (person-
al communication, December 16, 1997).

It is apparent that new technology, market forces, and the free and open political
atmosphere have forced the government to relax its stringent control of broadcast
television. State-owned television stations have been encouraged by the same forces
to become more liberal and to adopt more independent journalistic approaches in
election coverage.

The phenomenon of cable television in Taiwan has earned public and—at first
reluctantly-—government attention and acceptance. In the process, as this study
shows, it has contributed to the achievement of more balanced coverage more
quickly than might have been predicted through slow liberalization of government-
controlled media.

Under such sociopolitical conditions, there are ample targets for future study.
Very rapid structural changes in Taiwan'’s television market demand continuing stud-
ies of increasing sophistication. The fact that a broadcast license has been awarded
to the opposition DPP also suggests future study of how that party and its station



Downloaded by [] at 22:38 17 December 2017

354 Journal of Broadcasting & Electronic Media/Summer 1998

behave. Future studies need to examine the impact of different ownership on other
types of news content such as the news beamed to Taiwan directly from China
(Taiwan’s political arch-enemy) and from Hong Kong, now under Chinese control.

References

Adams, W. C. (1983). Television coverage of the 1980 presidential campaign. Norwood, NJ:
Ablex.

Bagdikian, B. (1989, June 12). The lords of the global village. The Nation, 805-820.

By the Numbers. (1996, June 10). Broadcasting & Cable, 69.

Browning, N., Grierson, D., & Howard, H. (1984). Effects of conglomerate takeover on a
newspaper’s coverage of the Knoxville World’s Fair: A case study. Newspaper Research fournal,
6, 30-38.

Chan, ). M., & Lee, C. C. (1988). Press ideology and organizational control in Hong Kong.
Communication Research,15(2), 185-197.

Chen, Y. Y., & Chen, S. M. (1990). A content analysis of the newspaper news and advertis-
ing in the 1989 legislative election. Chang Zon-fa Foundation for National Policy Research
Center Research Report.

Chen, C. G. (1996). A comparative study of television news credibility. Paper presented at
1996 Research Paper Symposium for Communication Students, Taipei, Taiwan.

Cheng, ). C. (1988). Examining the news media. Taipei: Commonwealth Publishing.

CNA (1996). The Chinese world almanac. Taipei: Central News Agency.

Code of Television Ethics, Republic of China (1974). In Chang, C. (1983). Television News.
Taipei: San-Min, 424-427.

Donohue, G., Olien, C., & Tichenor, P. (1985). Reporting conflict by pluralism, newspaper
type and ownership. Journalism Quarterly, 62, 489-499, 507.

Government Information Office (1995). The Republic of China Yearbook 1995. Taipei:
Government Information Office.

Graber, D. (1989). Mass media and American politics (3rd. ed.). Washington, DC:
Congressional Quarterly.

Hofstetter, C. R. (1976). Bias in the news. Columbus: The Ohio State University Press.

Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social science and humanities. Reading, MA:
Addison-Wesley.

Johnson, T. ). (1993). The seven dwarfs and other tales: How the networks and select news-
papers covered the 1988 Democratic primaries. Journalism Quarterly, 70(2),311-320.

Joslyn, R. (1984). Mass media and election. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.

Kenney, K., & Simpson, C. (1993). Was coverage of the 1988 presidential race by
Washington's two major dailies biased? Journalism Quarterly, 70(2), 345-355.

King, P.T. (1994), Issue Agendas in the 1992 Taiwan Legislative Election. Unpublished doc-
toral dissertation, University of Texas, Austin,

King, P. T. (1996). Political bias in the television coverage of the 1992 Legislative election.
Public Opinion Research Quarterly, 196, 77-92.

Kuo, T. Y. (1978). A study of agenda setting function of the news media. Unpublished mas-
ter's thesis. National Chengchi University, Taiwan.

Lay, F. L., Chen, 5. M., & Chen, Y. Y. (1985). A study of political candidates’ campaign issues
and election strategies in the 1983 Legislative election. The National Chengchi University
Election Study Center Research Report.

Lee, C. C. (1993). Sparking a fire: The press and the ferment of democratic change in
Taiwan. Journalism Monographs, 138.



Lo, Neilan, and King/CABLE’S BALANCING FORCE 355

Lewis, G., Slade, C., Schaap, R., & Wei, J. H. (1994). Television globalization in Taiwan and
Australia. Media Asia, 21(4), 183-189.

Liu, Y. L. (1994). Cable television management and programming strategies. Taipei: Cheng-
Chun Mass meg Publishing.

Liu, Y. L. (1996). A comparative study of cable law and regulation between China and
Taiwan. Paper presented at Communication and Economy Symposium, Hong Kong.

Lo, V. H. (1989). A study of newspaper editorial before and after the lifting of the Martial
Law. Mass Communication Research, 41, 9-24.

Lo, V. H. (1994). The mythical world of journalists. Taipei: Commonwealth Publishing.

Lo, V. H. (1994). Press coverage of the 1991 National Assembly election in Taiwan. Paper
presented at the International Association for Mass Communication Reséarch in Seoul, South
Korea.

Lo, V. H., Cheng, J. C., & Lee, C. C. (1994). Television news is government news in Taiwan:
Patterns of television news sources selection and presentation. Asian Journal of
Communication. 4(1), 99-110.

Lowry, D. T., & Shidler, J. A. (1995). The sound bites, the biters, and the bitten: An analysis
of network TV news bias in campaign ‘92. Journalism & Mass Communication Quarterly,
72(1),33-44.

Martin, J. M., & Chaudhary, A. G. (1983). Comparative mass media systems. New York:
Longman.

McQuail, D. (1992). Media performance. London: Sage.

Nazzaro, T. (1996, March). Competing for viewers and ad dollars: Terrestrial vs. cable.
International Cable, 28-32.

Pen, B. (1991). An evaluation of the 1989 Legislative election. The Executive Yuan Research
Report.

Pen, B. (1994). The regulation of new media in Taiwan. Asian Journal of Communication,
4(2),97-110.

Robinson, ). P., & Levy, M. R. (1986). The main sources: What people learn from television
news. Beverly Hills, CA: Sage.

Semetko, H. A. (1996). Political balance on television: Campaigns in the United States,
Britain, and Germany. The Harvard International Journal of Press/Politics, 1(1), 51-71.

Shoemaker, P. J. (1991). Gatekeeping. Newbury Park, CA: Sage.

Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (1991). Mediating the message: Theories of influences on
mass media content. New York: Longman,

Stempel, G. H., lll, & Windhauser, J. L. (1984). The prestige press revisited: Coverage of the
1980 presidential campaign. Journalism Quarterly, 61, 49-55.

Stovall, ). G. (1988). Coverage of the 1984 presidential campaign. Journalism Quarterly, 65,
443-449,484.

Tien, H. M. (1989). The great transition: Political and social change in the Republic of
China. Taipei: SMC Publishing.

Wang, P. (1955). Journalistic interviews. Taipei: Chengchung Book House.

Yang, C. H. (1996). The changing television viewers: Taiwan’s multi-channel television mar-
ket. Paper presented at Communication and Economy Symposium, Hong Kong.

aded by [] at 22:38 17 December 2017

Downlo

Notes

‘Taiwan’s Cable Television Law makes a distinction between cable system operators, those responsible
for cable instalfation and signal distribution, and channel operators, who provide the programming distrib-
uted by cable system operators. Under the cable law, five system operators are allowed to compete in each
of the fifty cable districts across Taiwan. Currently, eight main channel operators provide about 70 channels.

?Qur operational definition of favorableness comes from Hofstetter, 1976.



