Praise from the International Community:
How China Uses Foreign Experts to
Legitimize Authoritarian Rule

Kecheng Fang

ABSTRACT

Authoritarian governments cultivate an image of popular support to legitimize their rule.
One such strategy is to create the impression that their rule and policies are widely supported
by the international community. In this study, I systematically explore how the Chinese Party-
state uses foreign experts in its propaganda to provide extra legitimacy to Chinese government
policies. I collected data on non-Chinese-national intellectuals cited in 31 major news outlets
in China, from which I compiled a list of 723 foreign experts who were cited to provide positive
evaluations of China. The experts were from 67 different countries but showed a clear US-
centric focus. I identified five major issues that they most frequently were cited about and sum-
marized their opinions. The findings of this study show a mixed picture of China’s propaganda
strategy: It is sophisticated but also stilted in conforming to existing power structures. It en-
riches our understanding of how an authoritarian regime like China’s cultivates its image
and shapes public opinion. It also draws attention to the social and ethical implications of
the possible distortion and fabrication of expert opinions in the propaganda process.

n April 7, 2020, about one month after COVID-19 was declared a global pan-

demic, the state-run Chinese newspaper Economic Daily published an article
titled “Foreign Experts Praise China’s Anti-pandemic Measures as Bringing Hope
to the World.” It quoted Greek physician Sotiris Tsiodras, who was in charge of
Greece’s COVID-19 management, South African diplomat Gert Grobler, and Ni-
gerian scholar Charles Onunaiju, all of whom spoke highly of China’s response to
the pandemic. Similar articles were published in other Chinese media outlets, such
as a People’s Daily article published on May 7, 2020, in which multiple politicians
and scholars from Asian, African, European, and South American countries were
quoted to suggest that the world could “benefit from China’s experience in fighting

1. See http://intl.ce.cn/sjjj/qy/202004/07/t20200407_34626844.shtml.

Electronically published December 6, 2021

The China Journal, volume 87, number 1, January 2022.
© 2021 The Australian National University. All rights reserved. Published by The University of Chicago Press for The Australian
National University College of Asia and the Pacific. https://doi.org/10.1086/717550

e 72 o



Praise from the International Community « 73

the epidemic.”® Frequently, in a fashion similar to those two articles, voices from
across the globe are prominently featured in propaganda pieces targeting China’s
domestic audiences, some of whom are likely to perceive the Chinese Communist
Party (CCP)’s governance as more legitimate after reading the quotations.

Citing foreign experts (waiguo zhuanjia 4ME % %) to legitimize official policies
and the Party’s rule is a common practice of the CCP. In another prominent exam-
ple in recent years, foreign experts were cited to defend the CCP during the trade
war between the United States and China. In late September 2018, Beijing released
a 71-page Chinese-language white paper, arguing that China was a true defender of
free trade and a victim of the trade disputes caused by the Trump administration’s
“trade bullyism practices.” Observers noted that the white paper contained 88 foot-
notes, the vast majority of which referred to non-Chinese experts “from former US
Treasury Secretary Larry Summers to specialists at the Peterson Institute for Inter-
national Economics in Washington.” They spoke positively about US-China trade
and were critical of the Trump administration’s trade policies.

In addition to expressing opinions on international affairs, some experts were
also invited to comment on China’s domestic issues. For example, on December 15,
2016, the CCP’s main mouthpiece, the People’s Daily, devoted an entire page to
foreign experts, who were effusively complimentary about one of the Party’s cen-
tral policies under Xi Jinping’s rule: “The Party shall exercise strict self-governance
in every respect” (quanmian congyan zhidang 41 M\ ™5 %). Under the large
headline “Let the People Be More Confident in the Country” were opinions from
five experts: American Robert Lawrence Kuhn, who had authored several books on
China, including The Man Who Changed China: The Life and Legacy of Jiang Ze-
min; Russian professor and sinologist Yury Tavrovsky; Australian professor Jeffrey
Riegel, who served as director of the China Studies Centre at the University of
Sydney; Korean professor Jacho Hwang, who served as dean of the Division of In-
ternational Studies at Hankuk University of Foreign Studies; and former German
politician Egon Krenz, who was the last Communist leader of East Germany.”

It would be wrong to assume that only Party mouthpieces were involved in this
propaganda strategy. On March 18, 2016, Southern Metropolis Daily, a newspaper
that is state-owned but commercially oriented, used two pages to introduce the
ways in which 27 foreign politicians and scholars had positively interpreted Chi-
na’s Thirteenth Five-Year Plan. These foreign sources included Cambridge Uni-
versity scholar Martin Jacques, York University professor Daniel Drache, Turkish
economist Giiven Sak, and similar figures.®

2. See http://cpc.people.com.cn/gb/n1/2020/0507/c419242-31698920.html.

3. See http://www.gov.cn/zhengce/2018-09/24/content_5324957 htm.

4. Jane Cai, “Why China Used Foreign Sources to Paint Itself as Free-Trade Champion,” South China
Morning Post, September 27, 2018.

5. See http://world.people.com.cn/n1/2016/1215/c1002-28950465.html.

6. See http://epaper.oeeee.com/epaper/A/html/2016-03/18/content_19149.htm.



74 + THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

In this study, I argue that this common practice of the CCP’s publicity machine,
a previously ignored aspect of the Party’s propaganda, deserves close investigation.
I also argue that the patterns of using foreign sources reveal China’s complicated
and contradictory perceptions of its relations with the world. To substantiate my
arguments, I will provide the first systematic analysis of how and when foreign ex-
perts are utilized by the Party for the purpose of increasing the legitimacy of its
policies abroad and at home and promoting the CCP’s rule in China.

There is a long history to this. Since the early revolutionary years of the CCP,
foreigners have played an important role in helping to cultivate the Party’s image
and disseminate its messages abroad. As explained by Anne-Marie Brady, the CCP
followed the strategy known as “using foreign strength to propagandize China”
and cultivated a group of foreign friends who could benefit the Party.” In the
1930s and 1940s, American journalists Agnes Smedley, Anna Louise Strong, and
Edgar Snow, who were later called the “3 Ss,” were among the most prominent for-
eigners who reported from the Party’s revolutionary base areas and maintained
good relationships with Party leaders, including Mao Zedong.®

The primary role of Edgar Snow’s Red Star over China was to present the CCP
and its leader Mao Zedong in a positive light to a Western audience. The book was
published in English in 1937 and “played a big role in swaying Western opinion in
favor of Mao.” To use the CCP’s terminology, Edgar Snow and other Western
journalists contributed to external propaganda (duiwai xuanchuan *4MEf),
which “targeted foreign audiences and promoted the Party’s image abroad.'® Be-
cause non-Chinese sources were able to connect with their fellow citizens, better
propaganda outcomes could be produced.'' At the same time, these foreign
sources were also used in “internal propaganda” (duinei xuanchuan %t N E L),
which targeted Chinese domestic audiences and sought to use foreign praise to bol-
ster the Party’s legitimacy and support both before and after it achieved power in
1949. Red Star over China has been read widely in China and was effective in ce-
menting the Party’s historical legitimacy.

This article is informed by and contributes to the literature on the Party’s legit-
imacy. I present the empirical findings on recent use of foreign experts’ praise and
a discussion of the implications for our understanding of Chinese propaganda,

7. Anne-Marie Brady, “‘Friendlit,” or How to Become a Friend of China,” Revue Bibliographique de
Sinologie 16 (1998): 389-97.
8. John Maxwell Hamilton, Edgar Snow: A Biography (Baton Rouge: Louisiana State University Press,
2003).
9. Jung Chang and Jon Halliday, Mao: The Unknown Story (New York: Anchor Books, 2006), 190.
10. David Shambaugh, “China’s Propaganda System: Institutions Processes and Efficacy,” China Journal
57 (2007): 25-58; Kingsley Edney, “Soft Power and the Chinese Propaganda System,” Journal of Contempo-
rary China 21, no. 78 (2012): 899-914.
11. Mei Li, “Delivering Chinese Voices to Australian Audiences: CCTV’s Search for Congruence be-
tween Its Frames and Those of Audiences” (diss., Macquarie University, Sydney, 2017).



Praise from the International Community « 75

China’s relations with the world, and relations between foreign intellectuals and
the authoritarian state.

LEGITIMACY AND PROPAGANDA: THE UNDERSTUDIED ROLE
OF FOREIGN ENDORSEMENTS

In an article on the CCP’s propaganda and thought work, Anne-Marie Brady
adopted Seymour Martin Lipset’s definition of legitimacy: “Legitimacy involves
the capacity of a political system to engender and maintain the belief that existing
political institutions are the most appropriate or proper ones for the society.”'?
Similar to Lipset, Bruce Gilley, a political scientist who specializes in China, con-
ceptualizes legitimacy as the degree to which a political authority “holds and exer-
cises political power with legality, justification and consent from the standpoint of
all of its citizens.”** States seek legitimacy to make sure that their governance is
widely accepted by the public without resorting to overt coercion.

The legitimacy of the CCP has attracted significant scholarly attention because
it has “always been contested and often rejected explicitly by significant portions of
China’s population.”** During recent decades, the Party has been facing challenges
that include the death of revolutionary ideology, growing inequality, social unrest,
collective actions enabled by digital technologies, and international pressures.
Scholars have developed various explanations for how the CCP has endured a
“crisis of legitimacy.”"> Two major factors are widely believed to contribute to its
resilient legitimacy: economic growth and nationalism. Scholars argue that the
Chinese people accept the CCP’s rule because the Party can ensure excellent
performance in economic growth and defend national sovereignty and territorial
integrity.'¢

However, as Heike Holbig and Bruce Gilley argue, the Party’s performance, be
it in economic growth or in defending national sovereignty, has to be translated
into a discourse that is accepted by the public.'” In other words, how the regime
presents and frames its performance matters the same as, if not more than, its
actual performance. The CCP is acutely aware of this and has been emphasizing

12. Seymour Martin Lipset, “Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Politi-
cal Legitimacy,” American Political Science Review 53, no. 1 (1959): 69-105.

13. Bruce Gilley, The Right to Rule: How States Win and Lose Legitimacy (New York: Columbia Univer-
sity Press, 2009), 11.

14. Heike Holbig and Bruce Gilley, “Reclaiming Legitimacy in China,” Politics ¢ Policy 38, no. 3
(2010): 395-422.

15. Vivienne Shue, “Legitimacy Crisis in China?,” in State and Society in 21st Century China, ed. Peter
Hays Gries and Stanley Rosen (London: Routledge, 2004), 24.

16. See, e.g., André Laliberté and Marc Lanteigne, eds., The Chinese Party-state in the 21st Century:
Adaptation and the Reinvention of Legitimacy (London: Routledge, 2007), 8; Philip P. Pan, Out of Mao’s
Shadow: The Struggle for the Soul of a New China (New York: Simon & Schuster, 2008), 323.

17. Holbig and Gilley, “Reclaiming Legitimacy,” 396.



76 o+ THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

the importance of propaganda since its early days, as reflected in Mao’s argument
that the two most effective weapons for achieving and maintaining power are the
barrel of the gun and the shaft of the pen.'®

Some scholars dismiss the propaganda discourse as stiff and obsolete. Haifeng
Huang argues that its propaganda mainly functions as a signal, which suggests that
the Party-state is strong enough to defeat any resistance.'” Some others claim that
the propaganda’s content actually matters and deserves careful examination. For
example, based on an analysis of the discursive content of the Party’s publicity after
the 2008 Sichuan earthquake, Christian Sorace demonstrates how the Party “re-
minds China’s citizens that their well-being is the result of its benevolence.”* In
the context of digital media, Maria Repnikova and I show that the CCP has been
utilizing more interactive participatory content to increase people’s support for the
regime and the supreme leader.*!

Media and communication studies have long examined the “source effect,”
which refers to how a message’s source can make the message more (or less) per-
suasive.”* Experiments suggest that even for the same content, people perceive it to
be more trustworthy if it comes from a source with greater expertise and higher
attractiveness.*” This branch of studies has important implications for our under-
standing of how regimes enhance their legitimacy by carefully selecting sources.

FOREIGN SOURCES IN THE PARTY’S PROPAGANDA

How then could non-Chinese sources cited in Chinese news media engender and
maintain this belief? Multiple factors may have been involved. First, internation-
ally renowned non-Chinese could boost the credibility of media articles. As Su-
san Shirk observed, after the nationalistic tabloid Global Times intentionally fea-
tured foreign experts’ opinions, its content was regarded by PRC academics as
“informative and credible.”>* While doubt may be cast by Chinese readers as
to whether Party media are trustworthy,” audiences had more confidence in a

18. Anne-Marie Brady, Holding a Pen in One Hand, Gripping a Gun in the Other (Washington, DC:
Wilson Center, 2020).

19. Haifeng Huang, “Propaganda as Signaling,” Comparative Politics 47, no. 4 (2015): 419-44.

20. Christian Sorace, “Party Spirit Made Flesh: The Production of Legitimacy in the Aftermath of the
2008 Sichuan Earthquake,” China Journal 76, no. 1 (2016): 41-62.

21. Maria Repnikova and Kecheng Fang, “Authoritarian Participatory Persuasion 2.0: Netizens as
Thought Work Collaborators in China,” Journal of Contemporary China 27, no. 113 (2018): 763-79.

22. Erica Weintraub Austin and Qingwen Dong. “Source v. Content Effects on Judgments of News Be-
lievability,” Journalism Quarterly 71, no. 4 (1994): 973-83.

23. Elizabeth J. Wilson and Daniel L. Sherrell, “Source Effects in Communication and Persuasion Research:
A Meta-analysis of Effect Size,” Journal of the Academy of Marketing Science 21, no. 2 (1993): 101-12.

24. Susan L. Shirk, “Changing Media, Changing Foreign Policy in China,” Japanese Journal of Political Sci-
ence 8, no. 1 (2007): 43-70.

25. Daniela Stockmann, Media Commercialization and Authoritarian Rule in China (New York: Cambridge
University Press, 2013).



Praise from the International Community « 77

Harvard professor appearing in the People’s Daily than a Central Party School
professor, even if they expressed identical positive evaluations of official policies.

Second, foreign sources are arguably more trustworthy to audiences when
they comment on issues about their own countries because they are presumably
more familiar with them. Therefore, they have been cited in stories that are crit-
ical about foreign societies and Western liberal democratic systems. In a study,
Haifeng Huang found that if a Chinese citizen had more positive perceptions
about the socioeconomic conditions in foreign countries, he or she would have
more negative evaluations of China.?® As a result, to boost Chinese citizens’ con-
fidence in China’s situation and political system, citing foreign sources who held
negative opinions about their own countries is an effective strategy, and it has
been increasingly used during the past decade. In a content analysis of CCTV’s
Xinwen Lianbo a4k (News Simulcast), Zhang and Boukes found that the
program portrayed Western countries in a more negative light (as enemy, victim,
or failure) after President Xi Jinping took office and tightened control over Chi-
nese media.”’

In addition, citing experts from multiple countries indicates support from the
international community, which is then used to bolster the Party’s domestic im-
age. Since Mao, a commonly accepted rhetoric in the Party’s propaganda has
been Mencius’s “a just cause enjoys abundant support” (de dao duo zhu 1518
% 11).%® Foreign experts’ praise is used to increase mianzi [l § for the Party-state.
Mianzi (face) is a key concept in Chinese culture. It refers to one’s respect, pride,
and dignity in society. It is rooted in social interactions when individuals “seek
the approval or respect of others and desire to achieve a position of approbation
in the social group to which they belong.”** Benjamin Ho expanded this concept
to understand how China interacts with the world, pointing out that the Chinese
government cares a great deal that the world appreciates its accomplishments
and actively engages in criticizing Western countries in the hope of occupying
the moral high ground and gaining mianzi.*°

Among the few studies that have examined the use of foreign sources in the
CCP’s propaganda is an article which argues that the newspaper Reference News
(Cankao xiaoxi), makes use of foreign sources to boost the legitimation of

26. Haifeng Huang, “International Knowledge and Domestic Evaluations in a Changing Society: The
Case of China,” American Political Science Review 109, no. 3 (2015): 613-34.

27. Xiaodong Zhang and Mark Boukes, “How China’s Flagship News Program Frames ‘the West’: For-
eign News Coverage of CCTV’s Xinwen Lianbo before and during Xi Jinping’s Presidency,” Chinese Journal
of Communication 12, no. 4 (2019): 414-30.

28. Kun Qian, Imperial-Time-Order: Literature, Intellectual History, and China’s Road to Empire (Lei-
den: Brill, 2015), 117.

29. Xiaoying Qi, “Face: A Chinese Concept in a Global Sociology,” Journal of Sociology 47, no. 3 (2011):
279-95.

30. Benjamin Tze Ern Ho, “About Face—the Relational Dimension in Chinese IR Discourse,” Journal
of Contemporary China 25, no. 98 (2016): 307-20.



78 « THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

Beijing’s post-Mao rulers.’" In this study, I aim to fill the gap in the literature by
answering these questions: Which types of non-Chinese experts are cited in the
Chinese media for the purpose of legitimizing the CCP’s rule? On which types of
issues have foreign experts been most commonly cited, and what are their cited po-
sitions? What patterns are revealed in this citing of foreign experts? What implica-
tions can we draw for China’s relationship with the global intellectual community?

DATA AND METHOD

The empirical information analyzed in this study was collected through a system-
atic examination of the journalistic sourcing patterns of 31 major news outlets in
China in 2010, 2012, 2014, and 2016. Data were drawn from newspapers, mag-
azines, broadcasting, and websites. The outlets were selected according to the fol-
lowing criteria. First, the 31 media outlets are in Chinese and target domestic au-
diences. For example, I included in the data set the domestic Chinese version of
Global Times (Huanqiu shibao) rather than the English version. Second, they were
influential in terms of circulation, viewership, or traffic in 2016. Third, the selec-
tion was representative in terms of (a) including both Party media and commer-
cial media and (b) covering both the ruling party’s “authoritative voice” (e.g.,
Qiushi K72, the official magazine published by the Central Committee of the
Communist Party of China) and investigative journalism (e.g., the Southern
Weekly 777 i1 K and Caixin W3#1 magazine). I also surveyed 51 previous studies
on Chinese media published in top English-language academic journals to ensure
that no major outlet that had previously been utilized by other scholars was over-
looked. The final sample of media outlets is shown in table 1.

I extracted articles from these 31 media outlets that met the following two cri-
teria. First, they discussed political, economic, and social issues rather than en-
tertainment, sports, and so on. Second, they cited intellectual sources; that is,
they included the keywords “professor” (¥#%), “researcher” (W7 1), “econo-
mist” (&5 %), “political scientist” (BUH%%%K), “sociologist” (#L£%%%), or
“commentator” (PP 1) After selecting the articles, I implemented a Natural
Language Processing (NLP) algorithm that recognized names in Chinese charac-
ters based on the requirement that the names appeared within 10 characters of
the aforementioned keywords.>* These names included non-PRC experts whose
names were transliterated into Chinese characters.’> A large spreadsheet was
then produced. Each row of the spreadsheet contained the following information:

31. Jorg-Meinhard Rudolph, Cankao-Xiaoxi: Foreign News in the Propaganda System of the People’s Re-
public of China (Baltimore: University of Maryland School of Law, 1984).

32. Specifically, I used the Chinese model in Stanford Named Entity Recognizer (NER) to extract
names; see https://nlp.stanford.edu/software/CRF-NER .shtml.

33. For example, Niall Ferguson was transliterated into J&/K-##%#% in Chinese media. The algorithm
was able to identify these transliterated names.



Table 1. Media Outlets in the Sample by Type (31 Total)

Title (Chinese) Title (English) Circulation (Thousand)

Newspapers (22):

Broadcast (2):

YNGAEE The People’s Daily 3,334
INPTI=E Guangzhou Daily 1,850
B 77 T Southern Metropolis Daily 1,826
ERIT R Qianjiang Evening News 1,580
BRI Global Times (Huangiu shibao, Chinese 1,165
version)
FER AR Chutian Metropolis Daily 1,012
P T Ak Nanfang Daily 968
TR Western China Metropolis Daily 824
B AR Southern Weekly 760
L5 H Economic Daily 756
Few H R Guangming Daily 730
TR AR Xinmin Evening News 601
BLE! Today Evening Post 505
MIBIARE] Hubei Daily 440
IR A Yangcheng Evening News 417
IPANSE S Zhejiang Daily 408
TLR#RTIT R Jiangnan Metropolis Daily 400
Je i dn Beijing Evening News 330
o 7 4R China Youth Daily 300
i The Beijing News 281
AL HF IR Beijing Youth Daily 250
TUHEHS AR Beijing Times 247
Magazines (4):
BN Qiushi 1,729
o 5 e ) Caixin Weekly 220
=AY Sanlian Life Weekly 750
B E Nanfeng Chuang 660

B e % R Xinwen Lianbo (News simulcast)
FE TR Focus

Websites (3):
BT ) The Paper 402 (Alexa rank in China)
S H Jiemian 469 (Alexa rank in China)
k== AT Guancha.cn 1,738 (Alexa rank in China)




80 . THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

name cited, media title, article headline, article date, and the full sentence in
which the name appeared. After obtaining the large spreadsheet as “raw” data,
with the help of three research assistants I cleaned the data by removing dupli-
cate’® and irrelevant quotes,’ and I identified and marked transliterated names
that referred to the same person,* as well as data on the country of origin and
area of specialization.

I conducted a further manual cleaning of the data to exclude citations that pro-
vided only background information®” or expressed critical assessments of the
Party-state’s performance.®® The final data set included 2,076 quotations from
723 non-PRC experts. Using both quantitative and qualitative methods, I have
examined the most commonly quoted persons, the types of experts who were cited,
and the major issues and opinions discussed by them.

WHO WAS CITED?

Among the 723 individuals, 382 (66.7 percent) were cited only once, and 22 of
them (3.0 percent) were cited no fewer than 10 times. Table 2 lists the 20 most
frequently cited experts.

As shown in table 2, most of the frequently cited experts were Western econ-
omists, which suggests that China’s economic performance is the major area in
which the Party-state seeks to publicize positive evaluations by foreign experts.
It echoes the popular argument of legitimacy based on economic performance,
suggesting that the Party cares about not only economic growth but also how
the growth is presented to the public. In fact, 41.4 percent of the 723 cited ex-
perts were economists, followed by foreign specialists in international relations
(32.0 percent), political scientists (12.4 percent),*® and legal scholars (3.5 percent).

The most frequently cited expert was Columbia University economist and No-
bel Prize laureate Joseph E. Stiglitz, who was quoted 97 times and in all 31 media
outlets. Although he is not considered a China expert in the conventional sense,

34. One quotation might be picked up twice by two different keywords.

35. The following types of data entries were extracted by algorithm but then removed by hand: (a) sci-
ence and engineering scholars cited, as they were predominantly quoted to explain specific science and
technology issues without commenting on the social and political implications; (b) political leaders visiting
university campuses and meeting with professors; (c) scholars winning awards; (d) scholars being appointed
to political positions; (e) intellectuals being the protagonists or the witnesses in a news story, rather than
providing analysis and opinions.

36. For example, both %352 %5 and W7# 55«2 % refer to American economist Stephen S. Roach.

37. For example, explaining how the GDP is calculated without providing any evaluation on the GDP
performance of China.

38. Although much rarer than positive comments, Chinese media do sometimes feature critical voices
from both domestic and foreign experts.

39. In this study, I place political science researchers who focus on international relations and those in
other areas in different categories because they tend to comment on different issues, as indicated by find-
ings presented in the next section.



Table 2. Most Frequently Cited Foreign Experts, Ranked by How Many Times They Have

Been Cited
Name and Nationality Position

1 Joseph E. Stiglitz, US Professor of economics at Columbia University,
former senior vice president and chief economist
of the World Bank, and recipient of the Nobel
Memorial Prize in Economic Sciences

2 Jim O’Neill, UK Former chairman of Goldman Sachs Asset
Management, known for coining the acronym
BRIC (Brazil, Russia, India, and China)

3 Stephen S. Roach, US Senior fellow at Yale University, former chair-
man of Morgan Stanley Asia, and chief econo-
mist at Morgan Stanley

4 Nicholas R. Lardy, US Senior fellow at the Peterson Institute for Inter-
national Economics

5 Thomas Piketty, France Professor of economics at the School for Ad-
vanced Studies in the Social Sciences (EHESS)

6 Yongnian Zheng, Singapore Former professor of political science at the Na-
tional University of Singapore

7 Olivier Blanchard, France Former chief economist at the International
Monetary Fund

8 Francis Fukuyama, US Senior fellow at Stanford University, author of
The End of History and the Last Man

9 Ardo Hansson, Estonia Former World Bank chief economist in China

10 John Ross, UK Senior fellow at Chongyang Institute for Finan-
cial Studies, former director of economic and
business policy of London

11 Ted Galen Carpenter, US Senior fellow at the Cato Institute

12 Arvind Subramanian, US/India Former senior fellow at the Peterson Institute for
International Economics

13 David Dollar, US Senior fellow at the Brookings Institution and
former World Bank country director for China
and Mongolia

14 Martin Jacques, UK Senior fellow at Cambridge University and
author of When China Rules the World

15 Eswar Prasad, US Professor of economics at Cornell University,
senior fellow at the Brookings Institution, and
former head of the International Monetary
Fund’s China Division

16 Ian Storey, Singapore Senior fellow at the ISEAS Yusof Ishak Institute

in Singapore (formerly the Institute of Southeast
Asian Studies)



82 .+ THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

Table 2. (Continued)

Name and Nationality Position
17 Ezra F. Vogel, US Emeritus professor of sociology at Harvard
University
18 Maurice Obstfeld, US Professor of economics at the University of

California, Berkeley and former chief economist
at the International Monetary Fund

19 Daniel A. Bell, Canada Dean of the School of Political Science and
Public Administration at Shandong University
and professor at Tsinghua University

20 Kenneth Lieberthal, US Senior fellow emeritus at the Brookings Institu-
tion and former senior director for Asia on the
US National Security Council

Stiglitz was widely cited in the Chinese media because of his positive comments
on the Chinese economy, his concept of “the China Century,”*° and his claim that
urbanization in China would be one of two keys to humankind’s development in
the twenty-first century (the other key is technological innovation in United
States),*! as well as his critical opinions about neoliberalism, the Iraq War, and
other US policies. The second most frequently cited expert was the former chair
of Goldman Sachs Asset Management, Jim O’Neill, who has been known for
coining the acronym BRIC (i.e., Brazil, Russia, India, and China). He was quoted
because of his congratulatory comments on the contribution of China to the
world economy as well as his firm denial of China’s alleged currency manipula-
tion to gain an unfair advantage in global trade. The third most frequently cited
expert was Stephen S. Roach, senior fellow at Yale University, former chair of
Morgan Stanley Asia, and chief economist at Morgan Stanley. He was cited as
a champion of China’s economic development and a defender of China’s eco-
nomic policies against attacks from the United States.

Figure 1 illustrates the geographic distribution of the experts, and table 3
shows the top 20 countries with the largest number of cited individuals. A strik-
ing finding is that 41.2 percent of the cited experts are from the United States,
followed by 11.2 percent from the United Kingdom. Combined, experts from
the United States and the United Kingdom comprise more than half of the indi-
viduals. These numbers could be interpreted from two perspectives. First, it may

40. Joseph E Stiglitz, “The Chinese Century,” Vanity Fair, January 2015, https://www.vanityfair.com/news
/2015/01/china-worlds-largest-economy.
41. Staff reporter, “Building the Dream,” Economist, April 19, 2014.



category
1 person

2-5 persons
6-10 persons

" E =

>10 persons

Figure 1. Geographic distribution of cited experts

Table 3. Countries with the Largest Number of

Cited Experts

Rank Country Cited Experts
1 US 298
2 UK 81
3 Japan 67
4 Russia 49
5 Australia 28
6 Germany 24
7 Brazil 21
8 France 19
9 Canada 16
10 Singapore 15
11 India 13
12 South Africa 11
13 Egypt 10
13 Mexico 10
13 Philippines 10
13 South Korea 10
17 Sweden 9
18 Switzerland 8
18 Argentina 8
20 Indonesia 6




84 .+ THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

have resulted from a pragmatic calculation that, as a foreign scholar has observed,
“An American ‘friend’ was far more valuable than a Romanian one” because of
the relative importance of the United States.** Second, it reveals that China’s pro-
paganda machine has conformed to, rather than challenged, the hierarchical
structures in global politics. Despite rising tensions between China and the United
States and the increasingly hawkish narratives toward the United States in the
Chinese media, China still mostly seeks confirmation from across the Pacific when
it wants to project its own strengths domestically. This ironic phenomenon points
to the contradictions in China’s domestic propaganda strategies—at times anti-
Western, while valuing approval from the West. More discussions on this issue
will be provided in a later section of the article.

Japanese sources also played an important role in the propaganda, reflecting
Japan’s importance in China’s foreign relations. Russian experts were over-
whelmingly cited for their anti-US position. Ranked fifth, Australia demonstrated
its strategic importance in the Asia-Pacific region, as experts from this country
provided opinions on the South China Sea disputes and the United States’ Asia
policy. In comparison, experts from EU countries received relatively less atten-
tion. One possible explanation is that there is no direct territorial or other dispute
between China and Europe, so there is less need for external justification of Chi-
na’s policies. Notably, too, individuals from 67 countries in all five continents were
cited in the sampled media. This diverse range of foreign sources indicates the
breadth of global support that the CCP’s publicity machine attempted to show.

Do Party media tend to cite non-PRC experts more frequently than commer-
cial media? The findings indicated that while the domestic commercial media on
average contained 44.7 quotations each, the Party media more frequently con-
tained foreign quotations (mean = 67.2). The discrepancy would be even larger
if we removed Global Times, which is a nationalistic commercial tabloid that
published the greatest number of foreigners’ comments, with 358 quotations.*’
There are two possible explanations for why, overall, the Party media cited more
foreign sources. First, from an economic perspective, it usually costs more in
terms of time and resources to interview a foreign source than a domestic source,
and commercial media tend to be more concerned about the cost. Second, from a
political perspective, if most of the foreign sources serve propaganda purposes,
then the results indicate that Party media are more willing to follow the “Party
line” and participate in propaganda campaigns.**

42. A. Tom Grunfeld, “Review of Making the Foreign Serve China: Managing Foreigners in the People’s
Republic,” China Journal, no. 52 (2004): 147.

43. Global Times is sometimes mistaken as a Party newspaper, but in fact it is a market-oriented subsid-
iary of the Party newspaper the People’s Daily.

44. Yuezhi Zhao, Media, Market, and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom Line
(Urbana: University of Illinois Press, 1998).



Praise from the International Community « 85

WHAT ISSUES WERE DISCUSSED?
WHAT OPINIONS WERE PROVIDED?

Below are the major issues discussed by the quoted foreign experts. It should be
noted that this is not an exhaustive list of the areas in which the CCP is cultivating
public support, but non-PRC experts are most often injected into the propaganda
process vis-a-vis these following five topics.

The “Superiority” of the Chinese Political System

Foreign experts, most of whom are political scientists, were cited to prove the al-
leged “superiority” (youyuexing {lii1*:) of the Chinese one-party system. A
prominent example is Francis Fukuyama, a Stanford University scholar well
known for his book The End of History and the Last Man. According to quota-
tions in the Chinese media, Fukuyama is impressed by China’s development and
decided to change his previous assertion that Western liberal democracy may be
the endpoint of humanity’s sociocultural evolution and the ultimate form of hu-
man government. The Communist Youth League’s newspaper, China Youth
Daily, quoted him as stating, “The effectiveness of the ‘China Model proves that
Western liberal democracy is not the end of history,” and “the treasure house of
human thoughts should reserve a place for Chinese tradition.”*> The nationalistic
Global Times made the message even clearer. Its headline claimed: “American
professor reflects on ‘strong government’ because he feels disappointed by the
political decay in the US.”*® The article discussed Fukuyama’s book, Political Or-
der and Political Decay (2004), in which he emphasized three pillars of the mod-
ern state: state capacity, rule of law, and democratic accountability. Global Times
focused on state capacity as the main point and reframed it as “strong govern-
ment” (giang zhengfu RIBUM). As I will show, this practice of reframing was
commonly seen in quotations.

In addition to “strong government,” other aspects of China’s political system
were highlighted in the quotes. The first was the meritocratic system, character-
ized by a selection and promotion process that aims to produce a group of highly
competent officials who must undergo years of governance experience before be-
ing appointed to top positions. The Canadian political scientist Daniel A. Bell,
who serves as dean of the School of Political Science and Public Administration
at Shandong University and professor at Tsinghua University, is among the
top 20 most cited foreign experts and was quoted in promoting this system in
his 2015 book The China Model: Political Meritocracy and the Limits of Democ-
racy and in his interviews with the media. He suggested that China’s meritocracy

45. See http://zqb.cyol.com/html/2014-02/18/nw.D110000zgqnb_20140218_1-10.htm.
46. See http://world.huangiu.com/exclusive/2014-10/5166660.html?agt = 15422.



8 « THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

is a superior alternative to Western democracy. The Party’s official magazine
Qiushi also quoted Harvard sinologist Mark C. Elliott’s claim that China’s mer-
itocratic system can provide effective channels for any ordinary citizen to be pro-
moted to political leadership.*

Other quotations refer to the adaptability of the CCP. In an article published
in Qiushi, New York University political scientist Pasquale Pasquino argued that
the CCP was effective in learning, adapting to new situations, absorbing talent,
and accommodating the interests of different social classes and groups.*® Political
scientist David Shambaugh was quoted in the official media for allegedly arguing
that the CCP has successfully adapted to many challenges and thus would con-
tinue to rule China without major disruptions, be it collapse or democratiza-
tion,* which contradicts the China collapse thesis that he proposed in 2015.°

It was also frequently suggested in the foreign quotations that China’s system
is pragmatic and highly efficient. Kjeld Erik Brodsgaard, director of the Asia Re-
search Centre at Copenhagen Business School, commented that the most impor-
tant advantage of the political system in China is that resources from throughout
the nation can be centralized to achieve breakthroughs and increase the efficiency
of development.”

Problems with Liberal Democracy and the Capitalist System

Many of the experts cited in China’s media expressed negative opinions about
Western political systems. For example, problems in the US presidential elections
were highlighted in multiple quotations. On election day in 2016, a researcher at
a French university and a professor at a Russian university were featured by Global
Times to expose the unfair lobbying power of corporate money and question
whether “Western democracy is the correct road or the wrong way to go.”** Sim-
ilarly, Xinmin Evening News, a Shanghai-based commercial newspaper, quoted
British economics commentator Martin Wolf in an article titled “Chaos in Amer-
ican Elections Highlights the Problems in the System.” Wolf allegedly claimed that
the democratic system had become “unbearable” that and capitalism was gradually
losing its legitimacy because of increased inequality and slowed economic growth.”

Critics of capitalism were welcomed by the Chinese media. Stiglitz was regularly
quoted criticizing growing inequality in the United States and claiming that “the
American dream is now a myth.” According to Global Times, Stiglitz argues that

47. See http://www.qstheory.cn/zxdk/2012/201224/201212/t20121211_199523.htm.

48. See http://theory.people.com.cn/n/2014/0701/c49150-25221769.html.

49. See http://www.qstheory.cn/zxdk/2014/201407/201403/t20140328_334805.htm.

50. David Shambaugh, “The Coming Chinese Crackup,” Wall Street Journal, March 6, 2015.
51. See http://www.qstheory.cn/zxdk/2014/201407/201403/t20140328_334805.htm.

52. See http://opinion.huanqiu.com/1152/2016-11/9645775.html.

53. See http://xmwb.xinmin.cn/lab/html/2016-10/09/content_8_3.htm.



Praise from the International Community « 87

the income of the middle class has remained stagnant for a long time.>* Another
Nobel Prize laureate, Paul Krugman, was cited by multiple media outlets because
of his criticism of the inequality caused by deregulation in the United States.> An-
other prominently quoted critic is French economist Thomas Piketty, whose book
Capital in the Twenty-First Century (2013) was a global bestseller. Quoted more
than 40 times in 2014-16, he was the fifth most frequently cited expert. Piketty’s
book was cited as evidence that the capitalist system is deeply flawed and has en-
countered severe trouble in the Western world. Although most of these quotations
did not mention China, the implicit message was that the Western system is prob-
lematic and should not be considered a better alternative to the Chinese system.

China’s Economic Achievements

China’s impressive economic growth and its contribution to the global economy
were also discussed by non-Chinese experts. For example, Nicholas R. Lardy, se-
nior fellow at the Peterson Institute for International Economics, was quoted by
the commercial newspaper Qianjiang Evening News claiming China was the main
engine of global economic recovery after the 2008 financial crisis.>® Lardy’s pos-
itive appraisal of China’s economic achievements and his optimistic predictions
for future growth were frequently quoted in Chinese media, and he is the fourth
most frequently cited expert. Interestingly, 14 researchers at the Peterson Institute
for International Economics are in my sample, significantly more than other think
tanks, such as the Brookings Institution and the Heritage Foundation.
Although China’s economy has slowed down in recent years, foreign econo-
mists have been cited frequently to boost confidence. In November 2018, Nobel
Prize laureate Thomas J. Sargent was interviewed by Zhejiang Daily and was quoted
as saying, “China’s economic development during recent decades is the largest
miracle in global economic history” and “I have always been optimistic about
the driving forces of China’s economy.”>” Stephen S. Roach was quoted by Eco-
nomic Daily as saying, “China’s economic slowdown is actually a good thing rather
than a bad thing because it shows that China’s growth model is changing.”*®

Sovereignty, Territory, and Other International Disputes

Foreign experts were also frequently cited regarding issues of sovereignty and ter-
ritorial disputes. One of the most frequently discussed topics has been the South
China Sea. Arbitration between the Philippines and China took place from 2013

54. See http://world.huanqiu.com/exclusive/2012-06/2811313.html.

55. See http://views.ce.cn/main/qy/201201/13/t20120113_22996688.shtml.

56. See http://zjnews.zjol.com.cn/05zjnews/system/2012/11/09/018934658.shtml.
57. See https://zj.zjol.com.cn/news.html?id = 487766.

58. See http://paper.ce.cn/jjrb/html/2014-04/12/content_265684.htm.



88 « THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

to 2016. The arbitral tribunal ruled in favor of the Philippines and claimed that
China had “no historical rights” based on the “nine-dash line” map.”® Media out-
lets in China covered this issue extensively, and their opinions were similar in re-
jecting the arbitration. Dozens of foreign legal scholars and international rela-
tions experts were cited to support China’s position. For example, the People’s
Daily quoted Oxford law professor Antonios Tzanakopoulos and other Western
scholars to support China’s claims and condemn the arbitration because it dam-
aged the stability of the area.®® Canadian professor David Welch was quoted in
Zhejiang Daily as criticizing Western media as misleading and unfair to China
on this issue.®* South African foreign affairs expert Shannon Ebrahim was quoted
in the Economic Daily, arguing that the United States was the director of this
“farce” (naoju [ i), which was used to contain China.®® Ian Storey, senior fellow
at the ISEAS Yusof Ishak Institute in Singapore (formerly the Institute of South-
east Asian Studies), was quoted in multiple outlets assuring readers that the arbi-
tration would not be enforced.®®> Some Filipino scholars were cited widely because
of their arguments against their own country’s position. Retired economist Victor N.
Arches IT's argument that the Scarborough Shoal belongs to China was quoted in
at least four Chinese newspapers.®* University of the Philippines professor Roland
Simbulan was quoted because of his claim that any conflict with China would be
unwise and harmful to the Philippines.® His colleague Eduardo Tadem was quoted
as saying that “China’s position is much more tenable than the Philippines” in an
article titled “In Fact, Filipinos Do Not Support Fighting for the Scarborough
Shoal.”®® The implied message was that such experts are insider voices who there-
fore are especially convincing when arguing for China’s position.

Similarly, regarding the Diaoyu/Senkaku Island dispute with Japan, the Tai-
wan issue, and the trade wars, foreign experts, mainly in the area of international
relations, were cited blaming China’s opponents and supporting China’s claims.
These quotations supported the legitimacy of the Party’s defense of national in-
terests and echo the nationalistic sentiment among the Chinese public.

Bilateral Relations and China’s Contribution to the Global Order

Whenever the Chinese president visits a foreign country, experts in that country
are quoted in the Chinese media offering positive evaluations of the relationship

59. Jane Perlez, “Tribunal Rejects Beijing’s Claims in South China Sea,” New York Times, July 12, 2016.
60. See http://politics.people.com.cn/n1/2016/0711/c1001-28543262.html.

61. See http://zjrb.zjol.com.cn/html/2016-07/07/content_2986518.htm?div=-1.

62. See http://intl.ce.cn/specials/zxgjzh/201607/12/t20160712_13718905.shtml.

63. See http://news.sina.com.cn/0/2014-04-02/015929843795.shtml.

64. See http://world.people.com.cn/GB/157278/17843858 html.

65. See http://world.huangiu.com/hot/2012-05/2744556.html.

66. See http://world.people.com.cn/GB/17972366.html.



Praise from the International Community « 89

between China and that country. For example, during President Xi Jinping’s first
European visit in 2014, experts in France, Spain, Austria, Italy, the Netherlands,
and Belgium were quoted as praising the visit because of its contribution to China-
Europe relations.®” Similarly, opinions that praised China’s contributions to the
global order were quoted after international summits held in or sponsored by
China. For example, after the 2016 G20 Hangzhou Summit, scholars in Australia,
Bulgaria, Canada, Italy, Jordan, Mexico, Senegal, Singapore, Turkey, the United
States, and the United Kingdom expressed congratulatory comments in inter-
views with Chinese media.®®

CONCLUSION

This article has systematically examined how non-PRC experts were used by Chi-
nese news media in propaganda for a domestic audience to support the legitimacy
of the Party-state. The CCP has been increasingly sophisticated in this approach
to propaganda. Many of the quoted experts are indeed prominent voices on the
topics they are cited about. By selectively quoting their supportive comments,
the CCP projects a glowing view to the Chinese people of its political system, eco-
nomic performance, and global status.

The findings portray a mixed picture of China’s domestic propaganda strategy.
On the one hand, the mass media are quite experienced in cultivating an image for
domestic audiences that its policies hold global support. The scale and breadth of
the quotes from foreign experts entailed careful selection of different types of ex-
perts for different issues, as reflected in Filipino scholars commenting on the
South China Sea disputes. On the other hand, the Chinese propaganda machine
operates within the existing power structure to such an extent that much of this
coverage is stilted and repetitive. It has become a highly routinized practice, as
seen in the utilization of experts’ quotes vis-a-vis state visits and bilateral relations.
Such conformity and routinization may render the propaganda messages less ef-
fective among the public over time.

Moreover, the regularly orchestrated use of foreign sources reveals the Party-
state’s inner anxiety. The Party has been emphasizing confidence in China’s path,
ideology, system, and culture, but oftentimes it still exhibits a need for external
approval, even on domestic policies and affairs. This appears to be a truly felt de-
sire that sits alongside the Party-state’s propaganda strategy. In fact, the heavy
reliance on sources from the United States and the United Kingdom suggests that
it is acknowledging Western dominance despite the strong rhetoric of resisting
Western influence. This is in accordance with Elena Barabantseva’s argument

67. See http://zjrb.zjol.com.cn/html/2014-04/03/content_2598483.htm?div=-1.
68. See http://tv.cctv.com/2016/09/07/VIDE6vhbiG7uCDbGmeehLZuw160907.shtml and http://
finance.sina.com.cn/roll/2016-09-01/doc-ifxvqefm5241980.shtml.



90 « THE CHINA JOURNAL, No. 87, January 2022

that instead of developing an alternative model to the West, China largely follows
and “plays the game” of the West.*’

In terms of how the Chinese state sees the global order, the pattern of foreign
citations indicate a contradictory view of both egalitarian and hierarchical prin-
ciples. The propaganda machine quotes experts from a diverse group of coun-
tries, but clearly relies more on the Global North. This echoes Andrew Nathan
and Boshu Zhang’s analysis that China deploys the theme of equality of all states
in the international system but also adopts a hierarchical view of the international
system.”®

Finally, the findings of this study indicate that non-PRC-based experts are sys-
tematically exploited by the propaganda apparatus in China. This raises the fol-
lowing question: To what extent are their opinions reframed, distorted, or even
fabricated without their consent to serve the interests of the CCP? It is difficult to
check the authenticity of the quotations because the original sources are rarely
provided. Even if the quotations are authentic, they are subject to reframing
and distortion. As Anne-Marie Brady has observed, the CCP has a long tradition
of “making foreigners serve China.””" Since quoting foreign experts is part of this
tradition, the foreign intellectual community, especially scholars in China stud-
ies, should consider the social and ethical implications of this practice, because
many prominent figures as well as academics, possibly including themselves,
have (willingly or unwittingly) been involved in this strategy.

A recent incident illustrates the consequences of this practice. In February
2019, the People’s Daily published an article titled “We Need to Learn to Listen
to China.” According to the byline, the piece was written by former New Zealand
prime minister Dame Jenny Shipley, who later denied writing the glowing pro-
China article. It was revealed that the CCP’s propogandist had constructed the
piece based on an interview conducted in December 2018. The unprofessional
practice and propagandistic purpose of the People’s Daily caused confusion in
New Zealand and trouble for Shipley. It was suggested that she should not have
agreed to be interviewed in the first place.”> However, such refusals do not pre-
vent Party mouthpieces from quoting excerpts from Western media outlets and
reframing them for their own purposes. There is no ready way to prevent this

69. Elena Barabantseva, “In Pursuit of an Alternative Model? The Modernisation Trap in China’s Offi-
cial Development Discourse,” East Asia 29, no. 1 (2012): 63-79.

70. Andrew J. Nathan and Boshu Zhang, “‘A Shared Future for Mankind’: Rhetoric and Reality in Chi-
nese Foreign Policy under Xi Jinping,” Journal of Contemporary China (2021), https://doi.org/10.1080
/10670564.2021.1926091.

71. Anne-Marie Brady, Making the Foreign Serve China: Managing Foreigners in the People’s Republic
(Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2003).

72. Eleanor Ainge Roy, “New Zealand Former PM Denies Writing Glowing Pro-China Piece for Beijing
Paper,” Guardian, February 20, 2019, https://www.theguardian.com/world/2019/feb/20/new-zealand
-former-pm-jenny-shipley-denies-writing-pro-china-piece-for-beijing-paper.



Praise from the International Community « 91

practice, though non-PRC scholars can share cases of distorted or fabricated
quotes, alongside the original undistorted content, through websites and their so-
cial media accounts.

From the perspective of the CCP’s larger ambition to achieve global promi-
nence and support, observers around the globe have noted that in recent years
the Party has become more aggressive in its international United Front work
to forge a wider coalition of interests and approval of China’s political system
and policy agendas.” As this grand project progresses, the CCP’s strategy of pub-
licizing praise from the international community is highly likely to continue and
warrants increased attention from the academic and policy communities.

73. Thorsten Benner et al., “Authoritarian Advance: Responding to China’s Growing Political Influence
in Europe” (report, Global Public Policy Institute, Berlin, February 2018), https://www.gppi.net/media
/Benner_MERICS_2018_Authoritarian_Advance.pdf; Julia Bowie Gitter David, “Abroad or at Home, China
Puts Party First,” Foreign Policy, December 5, 2018, https://foreignpolicy.com/2018/12/05/abroad-or-at
-home-china-puts-party-first-global-influence-united-front/.



